Jump to content

Omkring blanding av galvanisert moringskause og galvanisert sjakke

kjell68

Recommended Posts

Skal lage en moring for utlegg av en 19 fots daycruiser på Ca 1000 kg. har støpt betongkanner, kjøpt blåse, osv. Moringstauet er i såkalt spesial polyester ( kjøpt på mekk) . dette tauet lar seg ikke spleise og har da valgt såkalte moringskauser der du trer tauet gjennom rørkause og låser av med wireklemmer. løsningen virker å være anbefalt av mange. men disse moringskausene er galvaniserte, er ikke å få tak i i syrefast. spørsmål blir da: 1. hvor lang levetid vil en galvanisert moringskause ha? 2. Når moringskauser er galvanisert bør man vel også velge galvaniserte sjakkel? isåfall er dette ett svakt punkt, ser mange som advarer mot galvaniserte sjakkel. hele bakgrunnen for bruk av tau og sjakkel er at jeg vil unngå kjetting, samt at jeg da har behov for å henge opp en daumann i tauet som avfjæring.

Redigert av kjell68 (see edit history)

Regner med at du hele tiden referer til det som befinner seg nede ved moringen. God varmgalvanisering bør holde mellom 20- og 50 år, avhengig av bunnforhold, saltgehalt, varme i vannet, oksygeninnhold i vannet, etc. etc. Kause og sjakkel i samme materialet er en forutsetning.

Premisset for ditt spørsmål stemmer ikke helt: jeg har rustfri moringskause og de er fremdeles på markedet. se for eksempel http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1443

Og da vilel jeg valgt samme materiale i sjakkel. Men da er det viktig å sjekke om det er 304 eller 316 "rustfri"...

Jeg oppfatter at advarsler mot galvaniserte sjakler kommer vel fra at det finnes mange useriøse produsenter av slike. Og at det blant distributører ikke er god kvalitetessjekk. Det er ikke noe problem så lenge man ikke kjøper dårlig kvalitet av galvaniserte sjakler.

Hvis du ikke planlegger å fjerne tauet jevnlig (hver vinter) skjønner jeg ikke hvorfor du trenger sjakkel i utgangspunktet. Disse kausene er vanligvis åpne i "spissen", så det er ikke noe problem å bøye de litt ut så de kan tres gjennom øyet i moringen, og så bøye de sammen igjen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

hadde jeg gjort det igjen hadde jeg kjørt tau hele veien. Avfjæring kan skaffes ved å ha nok lengde, knyte på daumann, evt bruke tau med blykjerne. tror likevel dette skal bli ganske greitt. Droppet moringskauser og gikk for vanlige syrefaste kauker Svakeste leddet blir to syrefaste kauser med ett sjakkel til daumann. tilleggsspørsmål: hvor lenge holder syrefaste kauser som skal ha lite belastning. Og hvis kassene går stykker, hvilken styrke har to tauløkker som møter hverandre.

Redigert av kjell68 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...