Jump to content

Bruke robåt: Hva er en oselver?

roeren

Recommended Posts

Ja, hva skal til for at en båt kan kalles oselver? Eller for den saks skyld en av de andre gamle robåttypene; Nordlandsbåt, Åfjordsbåt, Nordmørsbåt, Nordfjordsbåt osv?

Er det nok at båten har visse karakteristiske utseendetrekk? Må det også mer finurlige formdetaljer til, ofte under vann og ikke så lette å se? Eller er det slik som enkelte båtbyggere har antydet, at en båt også må være bygd av en som er lært opp i oselver-byggings-tradisjonen (i praksis hos Oselvarverkstaden og et par båtbyggere til)?

Nettopp på Oselvarverkstaden sin hjemmeside står det intet om dette siste i omtale av hva som er en oselver.

Først og fremst blir båtane kalla der dem kjem i frå(kor dem er bygd)Nordfjord,sunnfjord, os og så vidare.Så har du typane,færing seksring,slagkeiping,femkeiping osv.Alle fjordar hadde i gamle dagar sine båtbyggarar,med sine eigne vriar på ting(byggemåte).I gamle dagar kjente mann igjen disse som ein signatur(kva slags bygd båten kom i frå,og sågar båtbyggaren)

Dette gjeld vel oselvaren også,som i utgangspuntet er ein færing,og er kunstig høgt prisa pga av navnet.

Oselverseksæringer er ikke så uvanlig - men selvsagt få i forhold til færinger. Oselvere fantes tidligere også som firroinger/åttringer, men jeg er usikker på om dette egentlig var som litt store seksæringer med ekstra band og keiper i framskuten.

Harald Dalland fra Tysnes var på Oselvarverkstaden en god del år, og han ledet arbeidet med å bygge noen digre tolværinger som ble kalt oselvere - skjønt de hadde visst fem bord på hver side

Oselverseksæringer er ikke så uvanlig - men selvsagt få i forhold til færinger. Oselvere fantes tidligere også som firroinger/åttringer, men jeg er usikker på om dette egentlig var som litt store seksæringer med ekstra band og keiper i framskuten.

Vi har her i Nordfjord/Sunnfjord båtar som færingar og seksringar,men vi har og båtar som vi kallar femkeiping,slagkeiping(størrelse som seksring,men ein ekstra keip fram på slaget som vi seier)sågar har vi sekskeipingar.Dvs.fem og seks keipar på kvar side.10 og 12 roarar.Gode råseglbåtar begge (sekskeiping,femkeiping)Eg trur nok alle er bygd på same lesten,enten det er nord eller sør.

He-he! Jeg har en diger oselver; 7,6 m lang, 1,98 bred. En gang for ca førti år siden da jeg var ute og rodde, kom den loklae rutebåten "Øya" forbi, kjørt av en sunnfjording. Han stoppet, stakk hodet ut av vinduet, og sa: "Det er en slagkeiping du har fått tak i der!"

'Slagkeiping' er jo ikke en betegnelse som brukes på oselvere, men denne båten er faktisk om lag så stor, og i perioder har jeg hatt en fjerde keip "frampå slaget", ja. Og kona og jeg er enige om at den nå "mangler" et keipepar, for nå har jeg bare 3. Jeg kaller den ofte for 'slagkeiping' i stedet for seksæring.

Vi snakkar om det same som eg sa i forrige sitatet.Slagkeipingen(den digre oselvaren) er ein god seglar,prøv og rigge den med ein spriseglrigg,og du vil få fine dagar på sjøen :thumbsup: har nokon nautiske mil bak meg med ein slik,sågar utan ballast og.bilde

Flott båt, det der! Har spririgg til oselverslagkeipingen, ganske lik det du har. Og, ja, den seiler eksemplarisk!

Finner ikke noe om dette med at oselver skal være bygd av båtbygger utdannet i oselvermiljøet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...