Jump to content

Sertifisering av gammel skøyte

Sabben77

Recommended Posts

Har fått mange forespørsler fra firma og privatpersoner om å arrangere fisketurer og blåturer med skøyten min. Er i utgangspunktet skeptisk til å gjøre dette uten at skøyten har gyldig passasjersertifikat og lurer derfor på hvor omfattende dette er.. Noen som vet hvem som gjør dette og evt hvor omfattende og kostbart det er? Skøyten var sist klasset i 2004 og tatt ut av fiske i 2007

Det er helt riktig som Sæbø antyder, han har nemlig tatt D5L hos Baatskolen POSEIDON og vet hva han snakker om :smiley:

Vi fikk i 2009 den såkalte "12 pax-forskriften" som medførte at det tidligere "begrenset passasjersertifikat" gikk ut.

Den nye forskriften fjerner behovet for sertifisering av fartøyet, men man må ha et oppegående "sikkerhetsstyringssystem".

Det man imidlertid også må være oppmerksom på er at D5L ihht dagens regler setter en begrensning på 15 meter hvis man fører betalende passasjerer. I tillegg til D5L forutsettes IMO-sikkerhetskurs og legeattest fra autorisert sjømannslege. P&I-forsikring er også noe som du må ha i tankene.

Jeg må også nevne at vi i disse dager får nye regler som gjelder for skip som er vernet/fredet av riksantikvaren og der kan det bli noe lettere å drive med passasjerfartøy (dvs mer enn 12 pax).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Informasjon man sjelden henter opp fra dypet føles ofte ubehandlet og usikker, men då var eg ikkje heilt bortevekk :wink:

Eit oppegående sikkerhetsstyringssystem virker fornuftig,(kanskje også uten at de ombord skal betale for seg?), men omtrenlig kva kan vi forvente at mydighetene legger i dette, og finnes det kanskje en mal eller liggende føring for å utarbeide fartøysrettet system for egenkontroll som tilfredstiller dokumentasjonskrav til sikkerhetsstyringssystem ?

Red: Eg ser i forskriften kva de ønsker altså, men ikkje korleis det bør sjå ut.

Det er sikkert mange med trygge båter og mykje kompetanse som blir spurt om slike turer, og oftest som eingongshendelser. Hvilke skattemessige blemmer kan man pådra seg for eit par slike turer i året, med tanke på at båt opplagt er hobby for de fleste ?

Edited by Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hvis du tar betalt ville jeg i tillegg sørget for at forsikringene dine er iorden. Hva hvis noen snubler og brekker beinet, og krever deg for tapt arbeidsfortjeneste?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ja, Herman. P&I-forsikring er som jeg nevnte noe man bør sørge for.

Mht sikkerhetsstyringssystem så har vi i Norsk Forening for Fartøyvern laget en mal som medlemmene kan brukes som utgangspunkt for de vernede/fredede fartøyene. Men hovedsaken er å sette opp noen sjekklister som viser at man har kontroll på vedlikeholdet ombord, spesielt med tanke på resertifisering av sikkerhetsutstyr, datoer på pyroteknisk, forbruksmateriell, sjøkart, osv.

Dette skal som det fremgår av 12-paxforskriften ikke godkjennes av sjøfartsdirektoratet, men det må holdes ajour og være tilgjengelig for en eventuell inspeksjon.

Den største bøygen vil for mange være IMO-sikkerhetskurset og eventuelle helsesvakheter som avdekkes hos sjømannslegen.

Med vennlig hilsen POSEIDON