Havcage Startet 25.Mai.2014 Del på Facebook Startet 25.Mai.2014 Hei! Første post på forumet her, har hørt gode ting om flinke folk her inne, så tenkte jeg skulle prøve lykken selv :) Jeg har ganske nylig kjøpt min første båt. Det er en Shetland 498 (hobby?) anno 1979. Det finnes veldig lite informasjon tilgjengelig om akkurat denne modellen, og såvidt jeg kan se så ligger den heller ikke på den offisielle nettsiden til Shetland (det ligger dog en som heter "Hobby", men som har annen HK-grense. Nok om det). Jeg har brukt den endel i det siste, og jeg har reagert på hvor tung den virker å være i baken. Det har ført til to ting: 1. Kan være vanskelig å i det hele tatt få i plan med to menn sittende bak. Motoren er en 2010 50hk Honda 4-takt. Kanskje noen har erfaring med hvilken fart etc man burde klare å få med en slik motor påmontert? 2. Når det kommer bølger bakfra ligger båten så dypt med kun to stk i at det veldig lett slår inn vann. Når jeg i dag tok opp platene i bunnen av båten for å kikke så jeg noe jeg ikke har oppdaget tidligere, nemlig at det er små skruehull som går ned et eller annet sted. Bilder er vedlagt av dette. Dette er grunnen til at jeg poster, og jeg lurer på følgende: 1. Er det i det hele tatt dobbeltskrog på disse båtene? Og er det isåfall der disse hullene leder? 2. Kan jeg gjøre noe med dette mens den er på sjøen, om ikke mer enn for å sjekke om det er vann der nede? Jeg klarte visst ikke å få bilder i tråden, så jeg måtte linke de her. Dette albumet inneholder alle bildene jeg tok i dag. https://www.flickr.com/photos/photosven/ Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Hei. Kjøpte samme båt i fjor høst med en Honda 45 hk 4 takt. Den har dobbelt bunn som jeg ser de har laget hull i bak for at vannet skal legge seg der i stedet for å "vasse" i vann. Når jeg pumper siger det sakte vann fra inni båten til brønn. Jeg skal tette det til vinteren. For øverig gjør den 26-27 knop med 45 hk. Men som du sier er den tung i rompa. Tung å få opp i plan, men når den først kommer så skyter den fart. Liten båt men veldig stabil. Fint for små barn å sitte i ly der framme. Sitér dette innlegget Link to post
Havcage Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 (redigert) Takk for svar! Er dobbeltbunnen i din lik som på min, dvs med avtakbare plater i dørken? Jeg oppdaget faktisk i dag at det ikke er boret hull i min bak, så den lå og vasset i vann, som du sier... :/ Tenkte å bore hull for å drenere det til pumpen, men vil ikke gjøre det før jeg er sikker på hva de små hullene jeg tok bilde av var. Har du noe formening om det? Ellers er båten veldig stabil i bølger fra siden, men slår som et troll i motsjø kombinert med litt fart.. :) Jeg får forøvrig ikke 27 knop på min, noe jeg da burde klare med 5hk mer enn deg... Hmm... Edit: Du som har samme båt, har din også en 70l bensintank rett under gulvet, eller er dette noe en tidligere eier har ordnet selv kanskje? Redigert 25.Mai.2014 av Havcage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Mye selvgjort på den jeg har. Helstøpt gulv ute. Ingen plater jeg kan ta av så jeg vet ikke hva som er under. Ingen bensintank under gulvet. Har to løse 25 liter tanker bak. Blir baktung pga det. Sitér dette innlegget Link to post
Havcage Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 (redigert) Ok. Mistenker at min også har vært helstøp, men at noen har åpnet opp for å legge inn ny tank. Utgjør da hele rommet under dobbeltskroget? Isåfall tenker jeg at disse små skruehullene kanskje bare går ned til støpefestet (om det heter det). Skjønner likevel ikke hvorfor man skulle bore hull ned dit.. Er helt fersk med båtmekking, så det blir sikkert litt spørsmål deretter... :) Edit: Nå fikk jeg til dette med bilder også. Her ser man det laveste man kommer i båten. Spørsmålet er om det finnes et dobbelskrog under dette gulvet? Hullene med rustflekker på som vises her inneholder vann som kommer ut om jeg vipper båten frem og tilbake endel. Har ikke formening om hvor mye det kan være snakk om. Veggen bakerst i bildet er rett under motorbrønnen. Tenker å bore hull der slik at vann kan pumpes ut. Her ser man hvordan det er åpent fra dørken og ned til dette rommet. Redigert 25.Mai.2014 av Havcage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 (redigert) Vil nok tro at den dørken du har der er enkel. Det som du ser er hull i er nok kjølsvinet. Hos meg så er platene oppå helstøpt. Fint for meg å se hvordan det ser ut under dørken :) Har du bunnplugg bak? Redigert 25.Mai.2014 av Mckongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havcage Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Måtte nå lese litt om kjølsvin for å finne ut hva det er for noe :) Jeg har trodd at det bare var en rest fra støpet som lå nedi der, men det er altså et forsterkende element for båten? Isåfall er det jo ganske bekymringsverdig at det tydelig ruster, og at det kommer saltvann nedi? Legger til et bilde av jernstaget som kommer frem under putene fremme i bauen. Nokså rustet der også, lå litt vann der da jeg kjøpte båten, antok at det var gammel regnvann eller noe. Og ja, jeg har bunnplugg bak. Hvordan det? Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 25.Mai.2014 Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 I og med at jeg ikke ser pluggen på bildet så må jo den da kanskje tømme båten for vann som er under? Vanskelig å si. Jeg bor litt for langt unna båtplassen til at jeg kan vise deg noen bilder fra min. Men det som er hos meg helt bak er en liten brønn. Ca 20 X 20 cm. I enden av den er pluggen. Brønnen er da det laveste bak i båten. Btw vannet foran er nok bare regnvann. Var det samme hos meg. Ikke 100 % tett de gamle rutene. Sitér dette innlegget Link to post
Havcage Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2014 Pluggen sitter bak det skottet som vises på bildet, der er det som du sier en 20X20 brønn. Merk at det ikke er hull i skottet mitt til brønnen - det tenker jeg da altså å gjøre noe med. Ser du har bosted Sør-Trøndelag. Jeg har båten liggende i kanalen i Trondheim. Er det flere Shetland-båter i Trondheim kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Havcage Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2014 Fikk svar fra en på shetlandbåtforumet i dag (hakket mindre aktivt forum, for å si det mildt). Han hadde samme motor på en litt større båt (shetland 535), som han fikk i overkant av 30 knop på. Han mente derfor at båten min har et alvorlig vann-problem.. Jeg skjønner dog ikke hvor dette vannet skal være, er det noen som kan se for seg det, gitt bildene som ligger over? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.