tha Startet 25.Mai.2014 Del på Facebook Startet 25.Mai.2014 Hei, Jeg glemte å åpne kranen for retur av diesel etter skifte av filtre. Etter start begynte motoren og jage på turtall før den stabiliserte seg men da kom det diesel ned i kjølen. Stoppet motoren og så først da at kranen var stengt. åpnet opp og startet på nytt. Alt vell. Tørket opp dieselen som var kommet i kjølen og kunne ikke se noe som var fuktig på selve motoren. Dagen etter var det kommet mer diesel ned i kjølen, så noe har gått sunt. Dette er en D4-260 motor. Noen som vet hva som sannsynligvis kan ha skjedd og hva som vanligvis ryker om dette oppstår (blokkering av retur - selv om det var menneskelig svikt denne gangen)? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Blokkert retur på diesel hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Hei tha På common rail motorer er det en sikkerhetsventil på fuel railen som skal åpne dersom trykket i railen blir for stort. Tipper det er denne som må byttes ettersom stengt retur ventil har ført til for høy trykk oppbygging i fuel systemet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Hei En av mine D4-260 ble startet med stengt retur. Det resulterte i at Diesel pumpa måtte byttes. Ligger en tråd her. https://baatplassen.no/i/topic/80316-hva-gj%c3%b8r-man-nar-man-ikke-far-reparert-en-helt-ny-bat/ -G- Sitér dette innlegget Link to post
tha Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Det ble ny pumpe, ja. Et rør i pumpa hadde sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hva kostet denne? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hei tha På common rail motorer er det en sikkerhetsventil på fuel railen som skal åpne dersom trykket i railen blir for stort. Tipper det er denne som må byttes ettersom stengt retur ventil har ført til for høy trykk oppbygging i fuel systemet. Den trykkbegrensningsventilen sitter enten på railen eller ved høytrykkspumpa (avhengig av merke). Den slipper overflødig diesel til returledningen og ikke til friluft. Ved stengt retur blir det nok ikke den som avlaster retursystemet. Bra du har fått fikset det. Hva måtte du betale? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tha Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Dyrt! Pumpa koster 22500,- på marinisert D4 (sikkert halvparten på bil?) + arbeid... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hvis ikke den kranen er absolutt påkrevet så ville jeg fjernet den! Litt for kostbar å glemme. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Poenget er vel at kranen kan være nyttig å ha ved servicearbeid etc., men som med alt annet fordrer det at man har gode rutiner når arbeidet avsluttes. Kanskje en oppstartssjekkliste er på sin plass etter servicearbeid? Forresten noe underlig at rørene i pumpa sprengtes før gummislangene som oftest danner returen fra motor til tank. Betviler ikke at dette faktisk har skjedd hos deg men hvordan kan dette henge sammen? Hvor står ventilen som ble stengt i systemet? Selv har jeg gummislanger som leder til ventilstyringspanelet på retursiden der jeg kan velge utligning, hvilken tank retur skal kjøres til etc. Håper og tror at disse ville røket før noe i selve railfødepumpa om jeg hadde glemt av disse etter evt. jobb. Sitér dette innlegget Link to post
tha Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jeg vet ikke helt eksakt hvilket rør eller hvor røret som sprakk ligger, men fikk fortalt at dette var en svakhet på noen pumper... Det er en gummislange på ca 30cm på returen som leder inn til en T med en krane på hver side for leding av reture til en eller begge tankene. Derfra er det et langt stekk med mer gummi. Jeg tror ikke jeg kommer til å glemme dette med det første Sitér dette innlegget Link to post
crewchief73 Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Jobbet i mange år for en av norges største båt produsenter. Hadde noen tilfeller der tur- og returslange var byttet om. Da sugde motoren rett fra tanken og returen gikk tilbake i tur slangen. I grovfilter\vannutskiller til Volvo sitter det en enveisventil. Den gikk til stengt posisjon og det ble trykk oppbygging i systemet. Det var alltid lokket på grovfilteret som gav seg. Ble en tydlig sprekk ved det T-formede håndtaket. Godset her er opp mot 7-8mm tykt. Det sier litt om kreftene som er sving og hvor sterke diesel slangene er. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jobbet i mange år for en av norges største båt produsenter. Hadde noen tilfeller der tur- og returslange var byttet om. Da sugde motoren rett fra tanken og returen gikk tilbake i tur slangen. I grovfilter\vannutskiller til Volvo sitter det en enveisventil. Den gikk til stengt posisjon og det ble trykk oppbygging i systemet. Det var alltid lokket på grovfilteret som gav seg. Ble en tydlig sprekk ved det T-formede håndtaket. Godset her er opp mot 7-8mm tykt. Det sier litt om kreftene som er sving og hvor sterke diesel slangene er. Interessant. Det kan godt tenkes at man bruker samme rating på slangene som høyttrykkshydraulikkslanger i disse installasjonene som originalt og da er det nok svakere ting i systemet som gir seg først. Godt at lokket til grovfilteret gav seg iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg har også hørt at noen som har startvansker med cr-motor anbefaler å kortvarig strupe returen for å få høyt nok railtrykk til å starte. Jeg har prøvd det en gang da alt annet var prøvd. Det hjalp ikke, men heller ingen ting gikk i stykker. Jeg måtte skifte injektorene før jeg fikk start igjen. Tror ikke jeg vil anbefale denne metoden ........... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.