Jump to content

D4-260 lekker diesel etter å ha blitt startet med stengt retur


tha

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg glemte å åpne kranen for retur av diesel etter skifte av filtre. Etter start begynte motoren og jage på turtall før den stabiliserte seg men da kom det diesel ned i kjølen. Stoppet motoren og så først da at kranen var stengt. åpnet opp og startet på nytt. Alt vell. Tørket opp dieselen som var kommet i kjølen og kunne ikke se noe som var fuktig på selve motoren. Dagen etter var det kommet mer diesel ned i kjølen, så noe har gått sunt. Dette er en D4-260 motor. Noen som vet hva som sannsynligvis kan ha skjedd og hva som vanligvis ryker om dette oppstår (blokkering av retur - selv om det var menneskelig svikt denne gangen)?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Blokkert retur på diesel hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
  • 4 uker senere...

Hei tha

På common rail motorer er det en sikkerhetsventil på fuel railen som skal åpne dersom trykket i railen blir for stort. Tipper det er denne som må byttes ettersom stengt retur ventil har ført til for høy trykk oppbygging i fuel systemet.

Den trykkbegrensningsventilen sitter enten på railen eller ved høytrykkspumpa (avhengig av merke). Den slipper overflødig diesel til returledningen og ikke til friluft. Ved stengt retur blir det nok ikke den som avlaster retursystemet.

 

Bra du har fått fikset det. Hva måtte du betale?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Poenget er vel at kranen kan være nyttig å ha ved servicearbeid etc., men som med alt annet fordrer det at man har gode rutiner når arbeidet avsluttes. Kanskje en oppstartssjekkliste er på sin plass etter servicearbeid?

 

Forresten noe underlig at rørene i pumpa sprengtes før gummislangene som oftest danner returen fra motor til tank. Betviler ikke at dette faktisk har skjedd hos deg men hvordan kan dette henge sammen? Hvor står ventilen som ble stengt i systemet?

 

Selv har jeg gummislanger som leder til ventilstyringspanelet på retursiden der jeg kan velge utligning, hvilken tank retur skal kjøres til etc. Håper og tror at disse ville røket før noe i selve railfødepumpa om jeg hadde glemt av disse etter evt. jobb.

Link to post

Jeg vet ikke helt eksakt hvilket rør eller hvor røret som sprakk ligger, men fikk fortalt at dette var en svakhet på noen pumper...

Det er en gummislange på ca 30cm på returen som leder inn til en T med en krane på hver side for leding av reture til en eller begge tankene. Derfra er det et langt stekk med mer gummi. Jeg tror ikke jeg kommer til å glemme dette med det første :pray:

Link to post

Jobbet i mange år for en av norges største båt produsenter. Hadde noen tilfeller der tur- og returslange var byttet om. Da sugde motoren rett fra tanken og returen gikk tilbake i tur slangen. I grovfilter\vannutskiller til Volvo sitter det en enveisventil. Den gikk til stengt posisjon og det ble trykk oppbygging i systemet. Det var alltid lokket på grovfilteret som gav seg. Ble en tydlig sprekk ved det T-formede håndtaket. Godset her er opp mot 7-8mm tykt. Det sier litt om kreftene som er sving og hvor sterke diesel slangene er.

Link to post

Jobbet i mange år for en av norges største båt produsenter. Hadde noen tilfeller der tur- og returslange var byttet om. Da sugde motoren rett fra tanken og returen gikk tilbake i tur slangen. I grovfilter\vannutskiller til Volvo sitter det en enveisventil. Den gikk til stengt posisjon og det ble trykk oppbygging i systemet. Det var alltid lokket på grovfilteret som gav seg. Ble en tydlig sprekk ved det T-formede håndtaket. Godset her er opp mot 7-8mm tykt. Det sier litt om kreftene som er sving og hvor sterke diesel slangene er.

 

Interessant. Det kan godt tenkes at man bruker samme rating på slangene som høyttrykkshydraulikkslanger i disse installasjonene som originalt og da er det nok svakere ting i systemet som gir seg først. Godt at lokket til grovfilteret gav seg iallefall.

Link to post

Jeg har også hørt at noen som har startvansker med cr-motor anbefaler å kortvarig strupe returen for å få høyt nok railtrykk til å starte.

 

Jeg har prøvd det en gang da alt annet var prøvd. Det hjalp ikke, men heller ingen ting gikk i stykker. Jeg måtte skifte injektorene før jeg fikk start igjen.

Tror ikke jeg vil anbefale denne metoden ...........

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...