Jump to content

Reisetips Oslo - Strømstad i seilbåt

hesher

Recommended Posts

Du vil jo at barna skal forbinde de gode opplevelsene med båttur regner jeg med?, så derfor er det bedre å legge kursen innom der mens dere har seilbåten fremfor å dra ut dit med ferga en annen helg. Man kan jo også kjøre bil til Strømstad eller ferga til Koster... Er sikker på at Oskarsborg blir et av feriens høydepunkt, og rent avstandsmessig sett er det jo et naturlig stoppepunkt.

Det der er jeg helt enig i, men argumentet er fortsatt like gyldig om du substituerer Koster for Oscarsborg og Strømstad for Drøbak... OB er utvilsomt et fint sted, men etter min (subjektive) mening kan det ikke måle seg med Koster, hverken for store eller små. Skjønner heller ikke hvorfor man ikke skulle kunne forbinde gode opplevelser på Koster med båttur? Dog, hvis været slår seg vrangt og det blir et stress å nå helt til Koster er det kanskje bedre å senke ambisjonene og ta seg god til på OB. Det blir en vurderingssak og fremfor alt opp til værgudene. Er forholdene optimale er det mulig å få med begge deler.

Svaret mitt er nok preget av at mine barn syntes Oscarsborg var mye mer moro enn Koster :-). Tilsvarende med marinemuseet i Horten med besøk i ubåt osv. At man ha en natt eller tre i uthavn er vel naturlig. Men det er mange flotte steder å velge i som er nærmere enn Sverige.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det finnes butikk på Sydkoster, ikke så langt å gå fra Kostersund heller. Dessuten går der katamaran fra Koster til Strømstad mange mange ganger om dagen. Det er ingen grunn til å gå til Strømstad om man ikke vil besøke en travel by. Strømstad har sin sjarm, men det er en hektisk sommerby. Jeg pleier å unngå Strømstad det er for hektisk for min smak om sommeren. Gåturen fra Kostersund til butikken (oppom høyden ved kirken på tilbakeveien) er bare enda en trivselfaktor. Ja, jeg har med ryggsekk i båten selv om det jo ikke er helt "korrekt".

Ole
S/Y Algol

Man må da ikke ha jolle med motor for å ha det fint på tur. Dropp å ligge på svai, legg dere i gjestehavn eller til land i uthavn, da er ikke behovet for jolle der for dere voksne.

En gummibåt er fint for unga, men kjøp en på Jula til 250 spenn. Holder i massevis med en slik robåt for å ha det gøy. Hvis ikke barna er båtvante så er kanskje ikke det å slippe dem løs i en jolle med motor aktuelt uansett, og da blir det et jæv**** mas på far om ut å kjøre jolle...

Ang avstander som skal tilbakelegges så er min erfaring at dersom man skal ligge mest i uthavn så er det ikke så nøye hvor du er. Fint med en forandring, men ny plass trenger ikke ligge så langt unna forrige sted. I fjor brukte vi en uke fra Resø til Fjellbacka, en avstand på 15 nautiske...

Dere må selv finne ut av hva dere trives med. Korte etapper eller litt lengere. Det er dette som avgjør hvor ferden skal gå, i tillegg til været selvfølgelig :-)

Kk

Oslo - Drøbak er lite spennende og Drøbak - Son er en ensformig "kanal" som er lengre enn man tror…ja svært langdrøy uten skjærgård og selv solgangbrisen kan lage ganske krappe motbølger fra Drøbak og utover. Må vel uansett seile vest for Jeløya pga broen i Moss og da er det like greit å krysse på innsiden av Bastø in til Åsgårdsstrand. Er ikke ekspert på turseiling men naturlig å putre med motor Oslo -vest for Håøya (for å slippe skipsleden), videre med med motor ut vestre åpning av Drøbaksjeteen, altså mellom to sjømerker av noe slag svært nær hurumlandet (Les deg opp på Drøbaksjeteen som er en undervanns ubåt-demning for turen får en bråstans hvis du braseer inn i jeeten med kjølen) Avhengig av vindforhold fortsett transportetappen langs Hurumlandet til Filtvedt. Her kan du heise seil og krysse over til Åsgårdstrand.

Fra Åsgårdstrand kan du krysse tilbake over fjorden retning hankø. altså på utesiden av Rauer, men nord for Missingen.

Det er her i skjærgården i østfold og vestfold ferien starter og man finne glattpolerte svaberg som for øvrig er lik svarbergene på Bohuslenskysten så hvorfor dra helt til Sverige ?

Søndre Missingen: Fin og eksotisk uthavn midt i Oslofjorden, men bruk kartplotter ved inseiling, og svart lavastein som krever godt fottøy.

Tønsberg er vel verd et besøk ?

Nøtterskjærgården og Tjømmeskjærgården er fin å utforske….med kartplotter.

Hankø krever motor både gjennom hankøsundet til Vikane og ut det humpet hankøsundet videre ut i havgapet. Hankøsundt er en ganske sumpete myggete skyggefull havn, men fint å overnatte om manvil komme seg i ly. Fint å sette av en dag å spasere på Hankø ut til Troville.

Onsøykysten Hankø - Strømtangen: Paradis..med kartplotter. sjekk uthavnguide, men blant annet inne ved Slevik-viken, Lyngholmen og Flatskjærene er det fint.

Strømtangen kan være grisete med grov sjø, men blir rundere bølger litt lenger ut retning Hvaler. Hvaler kan passeres innaskjærs med motor eller på utsiden. Føstet landkjenning på Hvaler kan være Papperhavn og skjærgården der hvor man gjerne kan bli noen dager.

Fredrikstad er langt inn i landet og altså en betydelig omvei, men det kan jo også være reisens mål, med gjestehavn langs elvepromenaden og sjarmerende gamleby. Kansje best å ta østerelva, altså øst for Kråkerø for å slippe hevebroene ? men uansett er fredrikstad et stykke unna småbåtleden når man kommer med saktegående båt.

Hvis man har medvind nordover langs østfoldkysten på tilbakeveien og man vil ha litt mindre bølger kan man seile i småbåtleden Dtrømtangen, langt på utsiden av hankø, på insiden av rauer og sletter øyene.

For en såpass stor båt er basssenget mellom Hvaler, Søstrene, Missingen, Rauer, Bastøy, Bolerne, Tjøme og Færder, reneste andedammen hvor man raskt krysser over om det ikke bogstavelig talt er storm og hvsi det ikke er hel havblikk. (Å rote seg inn til fredrikstad eller koster kan derimot som dagt ta laang tid.) Så ville vel definerte hele ytre oslofjord som turmål.

Ellers blir vel valget mellom marinaer og uthavner og valget mellom Halden og Færder er my et spørsmål om det er sol eller ren og om det er storm eller stille.

Hvis målet er Strømstad er det bare seil utaskjærs forbi Hvalerøyene, eller med motor innefor Hvaler, forbi et åpent område, før en skjermet båtled med motor inn til strømstad. Koster kan manta på sparket om man mot formodning rekker det på en kort ferieuke

Redigert av oslofjord (see edit history)

Svaret mitt er nok preget av at mine barn syntes Oscarsborg var mye mer moro enn Koster :-). Tilsvarende med marinemuseet i Horten med besøk i ubåt osv. At man ha en natt eller tre i uthavn er vel naturlig. Men det er mange flotte steder å velge i som er nærmere enn Sverige.

Hehe, smaken er som baken, den :-) Besøk på marinemuseet er nok også artig, jeg syns ubåten var ganske spennende selv, da jeg var der i fjor!

Man får ta det litt som det kommer og planlegge utifra værmeldinga, er forholdene gode kan man rekke både det ene og det andre, er de mindre gode og man legger opp for ambisiøst blir turen slitsom for alle.

Jeg tipper det blir flere båtturer på TS-familien og da kan man jo denne gangen velge å prioritere OB, det blir fort et naturlig sted å stoppe på veien, så leier man heller båt i f.eks. Strømstad neste gang og utforsker det farvannet da. Mange muligheter her.

Oscarsborg er fint for en dag, på Koster kan en uke være knapt om været er bra... og det er derfor det kan være vanskelig å få plass, og det er da en jolle virkelig kan komme til sin nytte.

En sånn strandjolle kan man ha mye moro i, og man kan komme seg til land for å handle brød - det har fungert for meg før. Men de sleper dårlig (ender opp ned og fulle av vann i litt ruskevær), og selv om de bare tar halvparten så mye plass på dekk og er halvparten så tunge å blåse opp som en Zodiac, så er det fortsatt mer herk å gjøre det hver dag en å bare ha en Zodiac på slep. Jeg er ikke i tvil - jolle på familieferie i Oslofjorden er verdt hver eneste krone... kjøp brukt og selg brukt uken etter... kanskje du kan leie en av en som skal selge? Med en litt større seilbåt er det ikke alltid like greit alltid å legge seg til land/brygge, og har man først funnet en god plass, så knuger man ofte på den framfor å hive anker og risikere at plassen er borte når man kommer tilbake.

Et paradoks med å dra på båttur med barn er at jo mer turen er på barnas premisser på de voksnes bekostning, jo bedre blir ofte turen for de voksne også. Barn som har det fint er mye mindre slitsomme for oss voksne, og det letter betraktelig på sinnet til alle. Det blir alltid tid for voksentid før eller senere, selv om mye av dagen har gått med på barna... men da er også stemningen god. Det samme gjelder, slik jeg har forstått det, også kona i mange forhold - ferien blir best for far om hun får sitt i store monn. Vi gutta liker jo ofte å reise langt og fort, stresse med alt som skal fikses og ordnes, alt som skal oppdages, få noen nye hakk i beltet, osv, for siden å slenge opp beina etter alt "strebet" vi har gjort mens fruen må ordne med kidsa og husholdningsoppgavene. Fruene liker ofte å ta det litt mer piano, slikke sol, spise godt, ha det komfortabelt med dusj og strøm, ligge litt lenger på en plass, lese en bok under seilaset, gå på restaurant, osv... ikke å stå å underholde og irettesette unger under ferien mens far sjefer og skal bare rekke 25 nautiske mil til. Reiser man med en familie som ikke er båtvant og man samtidig ønsker å øke oddsen for at barn og kone skal ønske seg båtferie også i framtiden, ja da bør man tenke at man er familiens tjener og lykkes smed og sette seg selv sist (husk at i de fleste tilfeller er ofte båtferien mannens idé og drøm i utgangspunktet, og at far har fått mye før man i det hele tatt har kastet loss første dagen). I å tjene familien ligger det å planlegge slik at alle får sitt, at far tar minst 50% av alle kjedelige oppgaver på toppen av "farsoppgavene". Det innebærer dessverre ofte at de lengre etappene må legges til tider av døgnet som ikke har så mye å by på for de andre. Det innebærer ofte også kjøp av mye iskrem, spille minigolf, skjenke kald hvitvin uppfordret, lage herlige smørbrød, sørge for at båten ikke krenger eller gynger... Gjør dette riktig så vil familien fort klimatiseres til båtlivet slik at far kan få det litt mer som han vil etterhvert også.

Heldigvis for min del kom min kone ferdig klimatisert til båtlivet av sin far...

Guest Avmønstret#

Engelsviken har en bra restaurant med sjømat på brygga og enkel gjestehavn. Hyggelig med god mat, men kanskje ikke så spennende for unger.

Lå 2-3 ganger i Engelsviken sist sommer. Mitt tips når man er der med unger er å legge seg på barbord side ved fiskemottaket for å slippe støyen fra restauranten (som jeg/vi ærlig talt syns er ganske så ukoselig). Gjestehavna har vi ikke prøvd enda... Kort vei til butikk og ikke veldig langt til en fantastisk strand med deilig sand, vind og bølger om man holder til venstre og går gjennom campingen og "over åsen". Jeg og ungene syns den stranda er verdt et besøk i Engelsviken i seg selv. Er vel også en butikk med båtutstyr der og absolutt verdt å gå og ta en kikk på de gamle slippene på styrbord side av bukta. Var noen store treskøyter i slippen i fjor, flott syn i seg selv å se :-)

[...] Er ikke ekspert på turseiling men naturlig å putre med motor Oslo -vest for Håøya (for å slippe skipsleden), videre med med motor ut vestre åpning av Drøbaksjeteen, altså mellom to sjømerker av noe slag svært nær hurumlandet (Les deg opp på Drøbaksjeteen som er en undervanns ubåt-demning for turen får en bråstans hvis du braseer inn i jeeten med kjølen) [...]

Bare for å pirke litt: Jeteen ble ferdigstilt i 1879, 30 år før Norge fikk sin første ubåt, og mer enn 25 år før f.eks. Tyskland fikk sin første ubåt (1906). Den ble nok ikke bygget for å stoppe ubåter. ;-)

Jeteen ble bygget for å tvinge båter over vannflaten til å holde øst for Småskjær og Kaholmene. På den måte trengte man ikke forsvare den vestre siden mot trusler fra sjøen og man kunne fokusere innsatsen mot forsvar av østre løp.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for gode tips. Heldigvis skal vi levere båten i Strømstad. Koster og Oscarshavn skal sjekkes nærmere. Takk også for gode linker.

Du mener Oscarsborg vel. Hvis det ikke er snakk om retur er det vanskelig å unngå å rekke begge deler :-)

Kanseller leieavtalen og lei ny båt i Strømstad. Det er her ferien starter. Gå sydover. Trygt, enkelt, mye å se og besøke.

Det høres litt dramatisk ut, men hvis det ikke er helt spesielle grunner inne i bildet er ikke Oslofjorden der man ønsker å tilbringe ferien egentlig, spesielt ikke Indre Oslofjord. Det er noen fine steder å besøke, ja, men for det meste er det transportetappe, gjerne i motvind. På vestsiden er det vel ok fra Horten og nedover, på østsiden fra omtrent Hankø kanskje?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...