Mawe Startet 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2014 Har kjøpt brukt båt med aq130. Toppen var ødelagt og det var vann i oljen. Toppen er nå fikset og jeg har byttet olje 3 ganger. Fremdeles blir oljeb hvit når motoren dras rundt. Hvor mange oljeskift må til før man får ut alt vanne? Kan tidligere eier ha glemt å fylle glykol på systemet før vinteren, slik at nytt vann kommer inn i oljen? Hvordan kan jeg identifisere problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Der har jeg vært før, og det er ikke alltid like enkelt å finne ut hva som er kilden. Når du sier at toppen er fikset, betyr det at den er planet, trykktestet og satt på med ny pakning og riktig moment? Altså, at toppen (garantert..) ikke er problemet, og at det må være noe annet? Toppen er nemlig den absolutte "usual suspect" når det gjelder vann i oljen Normalt holder det å bytte olje et par ganger - i alle fall om du tapper oljen ut bunnpluggen på bunnpannen. Er det slik at det er gråhvit gørr overalt, eller er det kunn under påfylingslokket? Dersom det IKKE er på peilepinnen, men kun under lokket/ventildekselet, så kan du tørke av gørra der, og så lufte ut resten ved å kjøre motoren men åpent lokk. Det finnes også noen enkle steder å sjekke før du begynner å tenke på frostsprengt blokk. Det er sjøvannspumpen (bytte de to simmeringene inni), og oljekjøleren (kan trykktestes i en bøtte med vann og pressluft). Blir lettere å hjelpe om du kan komme med litt mer utfyllende info. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Sjekk manifolden din. Hadde samme problem selv. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hadde samme problemet på min, det var oljekjøleren, lett å sjekke ut når den er demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Takk for svar. Toppen er overalt, men enda ikke montert. Har så langt bare pumpet oljen ut av peilepinnehullet to ganger og helt på olje mellom hver gang. Har i tillegg kjørt motoren rundt på starteren. Er redd for sprengt blokk ettersom eieren tydeligvis ikke har fylt på glykol. Jeg kan se at det er vann sylinderene når jeg kikker ned langs kjølekanalene. Det er også vann i oljekjøleren når jeg demonterer rørene som går inn og ut av den. Det er ikke olje i vannet. Er det et godt tegn? Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Kan dere beskrive hvordan jeg tester oljekjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Har ny manifoil! Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Det skal være en bra stor sprekk i blokken om det renner vann inn i veivhuset uten at motoren i det hele tatt er igang. Det skal MYE til for at en lekkasje i enten sjøvannspumpe, oljekjøler eller blokk gir vann i oljen på en stille stående motor. Så tror utgangspunktet ditt for feilsøking er litt feil. Hva med å tappe motoren for vann, før du gjør noe mer. To tappeskruer - en på blokken bak oljekjøleren, og en på oljekjøleren. Så tapper du ut oljen ut fra bunnpannen først som sist. Gjerne fylle opp med diesel i tillegg, og tappe på nytt. Tørn på starteren, så det blander seg godt (om motoren er i båt på sjøen må du stenge sjøvannsinntaket). Nå skal oljen din kun være påvirket av de gamle restene av oljevann. Når oljen omsider ser fin ut, kan du åpne sjøvannsintaket (koble på en vannslange), og kjøre på starteren igjen. Dersom det kommer vann i oljen nå, har du et ekte problem. Min magefølelese sier meg at du ikke vil få ny vann i oljen så lenge motoren bare tørner på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Supert tips. Det skal jeg gjøre. Jeg rapporterer når jobben er gjort. I løpet av uka.... Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hvordan får du hvit olje når motoren bare "dras" rundt? For at oljen skal være hvit, må den være varm, slik at vannet blander seg. Vann i oljen ved kald motor fører til at de er skillt, og vannet ligger under oljen i bunnpannen. Du vil da kunne tappe av helt klart vann i starten, før det kommer ren olje ut av tappeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Mawe Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Vet ikke, kan være at oljepumpa har nok trykk og fart til å blande? Eventuelt så kan det skyldes at det er gammel olje (fra når toppakningen gikk) som blandet seg med ny. Har sett på alternativene mine og vurderer nå å overtale hele motoren, ikke bare toppen som først tenkt. Ser blant annet at det er en del rust og tæringer i kjølekanalene og at disse "kryper" en del der de møter toppakningen. Har nå overalt topp og ny manifoil. Alt er avmontert og jeg innbiller meg at det ikke er dumt å ta hele greia nå og ikke vente til det skjærer seg. Motoren skal stå i en nydelig orginal Coronet 17 Runabout med originalt aq100 drev. Jeg ønsker derfor at alt skal være originalt, også motor. Tror jeg lager et eget innlegg på restaureringen. Kommer til å trenge tips og råd fra folk med peiling! Jeg kan bidra med bilder og de erfaringene jeg gjør! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.