Jump to content

Stor forskjell på 2,5 og 3,5 hk til gummibåt?

S74Thomas

Recommended Posts

Jeg har en Ocean 290 gummibåt med finerdørk. Frem til nå har den kun gått på mindre ferskvann med elmotor. Jeg har nå tenkt å ta den på litt større vann samt på fjorden, og da trenger jeg noe med litt mer rekkevidde, og noe som takler saltvann. Jeg har egentlig knappet ned valgene til Suzuki 2,5hk eller Tohatsu 2,5/3,5 hk. Vil det være noen praktisk forskjell på 2,5 og 3,5hk? Regner med denne saken ikke planer med bare meg i uansett.

Kan jeg spørre om årsaken til valg av så liten motor til en såpass stor jolle?

Prismessig kommer jo disse små motorene ut bedre enn større når de er nye. Skal du derimot kjøpe brukt faller jo dette argumentet gjennom.

Plassmessig er ikke forskjellen så stor på en 3.5 hk og feks en 6 hk. Den eneste store forskjellen i så måte er kanskje snaut 20 kg mot snaut 30 kg, eller om det eventuelt er snakk om at man har små barn som skal bruke den og at man helst vil det skal gå sakte. Siden jolla er så lang skal du ikke se bort ifra at en liten pjokk kan få den opp i plan med en 3.5 hk. Man trenger ikke akkurat være hulken for å løfte en 30 kgs motor fra jolle til dekk på moderskipet om man har badeplattform eller annet som gjør løftingen mer håndterlig.

En jolle i plan gjør deg mindre våt en en som ikke er det, og forskjellen blir mer merkbar desto tyngre lastet den er. Så større motor dreier seg om mer enn bare å komme fort fram. En motor med separat tank er også lettere å fylle en en uten da du kan ta den med deg til pumpa, og du slipper en ekstra bensinkanne i båten... og rekkevidden blir større og motoren lettere å håndtere.I prinsippet er mange 4hk og 8hk samme motor men med plombe...

Personlig er eneste rimelige grunn til å ha en 2.5 at man har små barn som skal bruke den... ellers tenker jeg at jeg gladelig tar 10 kg ekstra for å få alle fordelene med større motor.

Redigert av zooper (see edit history)

Forskjellen her er 13 kg mot 25kg. 2,5/3,5 - 6hk. Men grunnen til den lille motoren er at jeg bærer båt/motor/batteri av og til. Noen ganger kort, noen ganger litt mindre kort. Av og til er jeg alene, av og til er det 4+ baggasje i den. Om 2-3 år er det små barn alene i den. Ikke at små barn er noe problem, da setter jeg bare i elmotoren. I hvertfall i starten. Hovedbruken er dorging og oter. Så farten må være lav nok til det. Samtidig vil den bli brukt på turer på ca 5km før fiskingen starter, og da er elmotoren i beste fall upraktisk.

Nå får jeg lånt meg en 2,5 Johnson til helga. Det blir spennende å se. Men jeg får ikke noe forhold til hva en 3,5 utgjør med denne prøven.

Da er det testet og handlet. Det ble en 2,5hk Suzuki. Usedvanlig stille motor. 3,5hk Johnson 2t var grei nok. En del vibrasjoner og støy, men det er vel forventet av en 2t. 6 Hk Tohatsu klarte å få båten opp i plan, men kun med meg selv ombord og kun på helt stille vann. Så da så jeg ikke noe videre poeng i å kjøpe en slik. 8-9,9hk er for tungt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...