Jump to content

Radar overlay. Hvordan få radar til å matche kart?

REM

Recommended Posts

bilde

Bildet er fra hjemmehavna når jeg ligger fortøyd. Radarbildet er antagelig korrekt, men kartplottet vises omlag 180 grader feil. Monterte nettop rategyro, og trodde problemet da ville løse seg? Men akk, ingen forandring så vidt jeg kan se.

Plotter er Garmin 4012 og Radaren Garmin GMR24 HD

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg vet at på Furuno sine plottere må man ha et fluxgatekompass tilkoblet for å kunne bruke radar overlay. Raymarine greier seg visst uten, men bruker GPS heading for å finne rett kurs. Spørsmålet er hvilke krav Garmin har.

Når man ligger fortøyd, vil ikke en normal GPS greie å finne rett kurs. Du må være i bevegelse for at det skal bli kalkulert ut. (Eller du kan kjøpe et svindyrt satelittkompass).

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Glemte å fortelle at når jeg er under fart fungerer overlayen rimelig bra. Dvs. at landkonturer på plotteren matcher bra med radar. Untaket er når båten ruller. Da danser radarbildet fram og tilbake.

Mener å ha snappet opp her inne at disse problemene løses ved innstallasjon av rategyro? Ellers har jeg også en fluxgate i systemet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Stemmer også for Mulligan sin diagnose.

Kanskje dette er bare innstillinger hvor du velger kompasskurs fremfor GPSkurs.

Har byttet kurscomputer til en S3G, og denne skal være med ratgesensor. Er litt spent på resultatet, men har ikke de store forventningene til en forbedret orientering av radaren. I den sammenhengen har jeg mest tro på Gunga sitt forslag.

Piloten ville vel ikke funka uten fluxgate vil jeg tru? Før rategyro ble installert rota den det til på ruter, men i "automode" funka den forsåvidt greit, så jeg regner med at fluxgaten funker.

Nå med rategyro går den svært så presist på ruter, og takler til og med at jeg kutter ut en maskin. Kompanserer elegant ved å gi ror og legge "baugen opp" mot vinden/strømmen.

At ikke kart og radar matcher når vi ligger i ro er vel egentlig ikke det helt store problemet når det kommer til stykket. Ellers, takk for tipset Gunga. :-)

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

For ordens skyld: den ovenfor nevnte "GPS heading" = finnes ikke, med mindre man har et satelittkompass som det også er referert til ovenfor. GPS vil gi deg COG - course over ground, som ikke nødvendigvis har noe med heading å gjøre. Hvilken vei baugen peker (heading) vet elektronikken intet om, med mindre du har koblet til et rimelig godt kalibrert fluxgatekompass eller et satelittkompass. Av sistnevnte er det flere å velge mellom. Simrad lanserte for en tid tilbake HS70 til fritidsbåtbruk (20 båtpenger hos Seatronic), alternativer i ca. samme prisklasse er Si-Tex sin Vector-serie som man kan få til en hyggelig pris på andre siden av Atlanerhavet - hvis man tilfeldigvis er på besøk der. Hvis det er noen at forumistene som har erfaring med de forannevnte, så del gjerne disse i en egen tråd.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jeg har oplevet noget tilsvarende. Jeg har kompas og situationen opstod når jeg lå op ad et bolværk af jern. Metallet påvirker fluxgatekompasset så det viser forkert. Så det samme i mindre målestok i vinter da jeg lå på land på et metalstativ.

Tjek om din kompaskurs på det elektroniske kompas stemmer med det magnetiske.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Tjek om din kompaskurs på det elektroniske kompas stemmer med det magnetiske.

Jeg har kompansert feilvisning etter å "swinge compasset" mot GPS kurs, ikke mot kompasskurs. De to kursene, GPS og kompasskurs, avviker til tider ganske mye. Kompassets feilvisning er jo ikke konstant, men varierer ganske mye.

ad. planlegging:

Har du kjørt kalibreringen med sakte sirkel slik at den lærer seg deviasjonen på de forskjellige kursene?

På raymarine får man da opp et tall som viser deviasjonen. Jo lavere tall, jo bedre. Typisk under 7-8.

Etter at det er gjort synkes heading med COG og kursene skal stemme ganske bra overens hele veien rundt.

Så kan man til slutt gå inn i radarmenyen og aligne radar med heading, f.eks ved å kjøre med stødig kurs mot en jernstake man vet er på riktig plass, samt justere avstanden på ekkoene noen % om avstanden ikke stemmer 100%.

Hvis det fortsatt ikke blir bra, så kan det tyde på at kompasset ikke er montert på et optimalt sted..

Har ikke knottet så mye på Garmin, men tipper grunnoppsetteme er rimelig like som på andre merker.

Mvh. SAP

Har du kjørt kalibreringen med sakte sirkel slik at den lærer seg deviasjonen på de forskjellige kursene?

Ja, jeg har "swinget compasset" som det heter i setupmenyen. Fikk 11 grader som vel er noe mye? Deretter gikk jeg på stødig kurs og synket pilotkursen mot plotterkursen (COG) Skulle jeg her heller ha synket mot compasskurs (magnetkompasset) kanskje?

ad. planlegging:

Hei

Tror problemet ditt er at systemet henter informasjon om heding fra gps ( dvs beregner hvilken vei båten ligger utifra de siste målte posisjonene). Du har et valg der du må sette at heding skal hentes fra kompass.

Kompasset funker og har meldt seg på systemet. Hvis ikke får du ikke opp valget med radaroverlay.

Har samme oppsett i dykkerbåten. Der funker det stort sett fint, men enkelte ganger peker kurspila i hytt og pine til vi har kjørt noen minutter. Da retter dén seg og forblir riktig resten av turen.

Radaren viser også noen meter feil avstand i forhold til kartet, men jeg finner ikke noen plass å justere dette.

Mons

Hei

Tror problemet ditt er at systemet henter informasjon om heding fra gps ( dvs beregner hvilken vei båten ligger utifra de siste målte posisjonene). Du har et valg der du må sette at heding skal hentes fra kompass.

OK, takk for tipset. Skal se etter et slikt valg, men hvor finner jeg headingen fra fluxgatekompasset? Er ikkke det fra autopiloten? Denne har jeg jo allerede synket mot GPS kursen.

Som sakt ikke noe stort problem at radar og plotter ikke matcher når jeg ligger i ro. Verre er det at staker og landkontur danser og lever sitt eget liv når båten ruller. Er dette samme sak?

ad. planlegging:

Ja, jeg har "swinget compasset" som det heter i setupmenyen. Fikk 11 grader som vel er noe mye? Deretter gikk jeg på stødig kurs og synket pilotkursen mot plotterkursen (COG) Skulle jeg her heller ha synket mot compasskurs (magnetkompasset) kanskje?

Vi har omtrent null missvisning i områdene vi ferdes så synk med COG er fint.

Høres ut som kompasset blir påvirket av noe. En deviasjonsverdi på 11 er for høyt. Selv har jeg ca 5 og er ikke helt fornøyd. Det er visstnok en verdi, og ikke antall grader da selve deviasjonen kan variere mye på 360 grader.

Har satt opp båter og fått verdier på 10-15 før, og da har autopilotkursen vært helt på jordet på visse kurser.

Vær også oppmerksom på kabler på bunnen i området og at det er så flatt vann som mulig når du tar swingen. Jeg bruker ofte et område i veritasbassenget når det er lite trafikk for å få rolige forhold.

Når du ligger i hjemnehavn. Sjekk hva autopilotkursen er vs sann heading og se om differansen der er ca samme som radarbildet er rotert på overlayen.

Tipper du finner at det er grunnen.

Kompasset på autopiloten kan f.eks bli påvirket av kabler som ligger i nærheten, og magnetfeltet rundt en kabel kan variere med hvor mye strøm (A) som trekkes gjennom.

Samme med pumper (el motorer), batterier, høytalere som kan befinne seg i nærheten osv.

Jeg hadde snoket litt rundt plasseringen på autopilotkompasset og kanskje prøvd en alternativ plassering.

Prøv å få under 5-6 i deviasjonsverdi.

Beste jeg har greid å få til var 3, og der var kursen dead-on etterpå :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

OK, der har vi antagelig synderen. Hadde vel det og på følelsen da jeg også synes at 11 var uforholdsmessig mye. Da gjelder det bare å finne fluxgaten. Har ikke klart å finne den så langt sjøl om jeg ikke tror det finnes svært mange mørke kroker igjen hvor jeg ikke har vært. Tror det var Fjellbonden som tipset meg på konsollet til førerstolen, skal sjekke det nærmere.

ad. planlegging:

bilde

Njaaa? sap_2000. På bidet over tyder det som at radarbildet er turnet omlag 180 grader? Det samme er båten hvis du ser nærmere på symbolet. Jeg bakker inn å båsen og burde derfor ha ei pil som viser andre veien

ad. planlegging:

Spør du på YBW motorbåtforumet får du antagelig svar. Mange med god kjennskap til nyere P og F der :-)

Om dem står under setebasen kan den f.eks bli påvirket av evt mobiltelefoner i lomma på de som sitter over.

Det. Værste som finnes er ikke-fastmonterte ting som tidvis kan påvirke etter at kompass-swing og synk er gjennomført.

Ikke alltid lett og finne perfekt plassering da båtene i dag har mye duppeditter og kabler overalt.

Generelt plasseres de nede under dørken fremme et sted eller under seng i midtkabin f.eks, men du har jo hatt en finger i hver krok på skuta, så du hadde nok sett den.

Mvh. SAP

Jeg har sett hvor du ligger REM. Det er vel mer 120-140 grader feil enn 180? Enten viser pilotkompasset ditt da xxx grader feil der og da, eller så får ikke plotteren headingsignalet fra piloten.

Legg merke til om båtsymbolet alltid peker samme vei når du er i båsen, eller om den kan variere vilkårlig. Hvis det er det siste, så tyder det på at den ikke får headingsignalet.

bilde

Njaaa? sap_2000. På bidet over tyder det som at radarbildet er turnet omlag 180 grader? Det samme er båten hvis du ser nærmere på symbolet. Jeg bakker inn å båsen og burde derfor ha ei pil som viser andre veien

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...