Jump to content

Radar overlay. Hvordan få radar til å matche kart?

REM

Recommended Posts

Det er originalpiloten som kom med båten i 2002. ST6000 Pluss trur jeg den heter. NMEA 183 fra pilot til plotter? Tjaa? Trudde det, men når du spør ble jeg usikker. Skal sjekke. Takk for tips

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Javel sap, hvordan da? Ligger jeg stille med piloten på får jeg ganske snart off course alarm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har ingen kunnskap om Garmin, men hos meg har båtsymbolet på kartplotteren baugen mot nord når jeg ligger stille uten autopilot med ratekompass slått på. Slår jeg på autopiloten (og da også kompasset), stiller baugen seg i riktig retning. Baugen blir også riktig under fart uten autopiloten (og kompasset) slått på.

Har en gammel Simrad AP26 Autopilot med ratekompass RC36 direkte tilkoblet denne. Ratekompasset består av en "solid state rate sensor" og en fluxgate sensor. Autopiloten er tilkoblet kartplotteren via Simnet.

Ratekompasset står installert ganske dypt i båten, ca. midtskips under en køye i gjestelugaren.

Trur faktisk den heter Reytheon Serie 100

ad. planlegging:

her ligger en GPS kompass til 12500 NOK

http://www.marineelec.com/Comnav%20Vector%20G2.html

Hva vil videre halveringstid på denne prisen være tro?

Lurer også på om denne vil kunne snakke sammen med min Raymarine S3 kurscomputer og hvor den kobles?

Har NMEA 0183 og Seatalk på kurscomputeren.

Eller bruker man inngangen for fluxgatekompasset?

Redigert av Fjellbonden (see edit history)

Takk for det M/B Nordheim, men jeg har akkurat montert rategyro. Det er vel det samme som Heading sensor ikke sannt?

ad. planlegging:

Jau, dette er det som står om den kort sitert.

H2183 Heading Sensor

1° Static Accuracy

• 2° Dynamic Accuracy
  • No Moving Parts
  • 3-Axis Compass
  • 3-Axis Accelerometer
  • 3-Axis Rate Gyro

Må vel ærleg talt sei at eg går meg litt vill i denne begrepsjungelen, men her er slik denne er oppbygd.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Vel, min er nok av en enklere type :rolleyes: Eneste felles parameter så vidt jeg kan se er "No moving Parts"

ad. planlegging:

Baud rate? Hvor stiller jeg det?

Ellers sjekket jeg i går at jeg har NMEA 0183 fra plotter og inn på kurskomputer. Skal plotter og radar nyttiggjøre rategyro og fluxgate må jeg ikke da ha NMEA0183 fra computer til plotter, altså tilkoplet utporten?

bilde

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...