Jump to content

Radar overlay. Hvordan få radar til å matche kart?

REM

Recommended Posts

Jo Abbor, men som du ser har jeg kun tilkoplet NMEA (rosa og grå ledning) ut fra kurskomputer. Alikevel fungerer radaroverlay tilsynelatende OK når jeg er underveis. Konturene matcher perfekt på flatt hav, men detaljene hopper og danser i takt med rullebevegelsene i bølger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

oyvindg. Jo, rategyroen er koplet til "Gyro1" på kurskomputer. Bildet jeg la inn er tatt før jeg i forrige uke monterte rategyroen.

Ja, du må ha ledninger fra kurscomputer til plotter for å få radaroverlay.

Har du ikke blitt fortalt flere ganger i denne tråden at radar overlay på Garmin virker uten headingsensor

Du får ha meg unnskylt Abbor, for jeg er ikke no god på det her, men for meg virker det som du i det ene åndedrager sier at at jeg trenger rategyro (headingsensor) for å få overlay, mens du i neste åndedrag sier at Garmin virker uten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

1401352089.jpg

Kopla på NMEA UT fra autopilot og vipps, der satt'n.

Takk for tips og råd alle sammen, og unskyld meg hvis jeg ikke helt har klart å følge med i svingene. Er som sakt ikke no god på elektronikk og sånnt.

ad. planlegging:

Men hvorfor har du ikke et jevnt ekko fra alt som er viser "land" på kartet ? :rolleyes:

Det er vel fordi jeg ligger i ei båthavn kanskje med masse master og stolper og ræl?

ad. planlegging:

Hei

Har en garmin 4010 og radar, og har same problemet .

Har raymarine spx 10 autopilot.

Så for å løyse problemet er det "bare" å koble sammen spx 10 og plotter?

Kan 2000 nettet brukes eller må en bruke 0183 nettet

Har koblet grarmin vhf (100i) inn vi 0183, slik at vhf får gps signal fra plotter. 100i kan ikkje bruke 2000 nettet

Og om det er 0183 som må brukes, er det nokon som veit fargene på ledningane som må brukes?

Hjelp mottas med stor takk, gjerne I detalj :pray::smiley::smiley:

MVH

Greger

Jeg har hengt min Garmin 200 VHF på NMEA2000 nettet. Enkelt og greit og fungerer bra.

Lagt til: 100i er kanskje en eldre VHF uten NMEA2000?

I plottermanualen finner du forståelige koplingsskjemaer med ledningsfarger til de fleste kombinasjoner. Har du ikke manualen finner du den på nettet under Garmin og support

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Har SPX10 NMEA2000 grensesnitt (plugg bak) skal vel det funke OK vil jeg tru?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...