Jump to content

Ibiza 24 Touring - "Knirkelyd" under fart? Hva kan det være?

Ibiza24

Recommended Posts

Jeg var ute og prøvekjørte en Ibiza 24 Touring 2007-mod. tidligere i dag og under prøvekjøringen kom det noen litt merkelige lyder fra dørken ca. ved innstigning til cabin. Det hørtes litt ut som en slags knirkelyd, var ikke konstant og startet først under fart på ca. 30+ knop.

Jeg vet at toalettet (m/septiktank) ikke har vært i bruk på en stund og lurer på om det kan ha noe med at det ikke er vann i noen av slangene og at de derfor begynner å vibrere, eller at det er noe luft i dem som lager denne lyden.....

Noen som har erfaring med Ibiza 24 og dette fenomenet?

Takk for tipset. Skal prøve å lukke døren men lyden var såpass fremtredende at jeg tror det må være noe annet. Fikk til svar fra en som skal kjenner båtene at dette hadde noe med konstruksjonen til Ibiza å gjøre og at det det hadde sammenheng med sjøvannstoalettet på et vis. Mulig det hjelper å kjøre gjennom noen rundet med vann? Det har ikke vært i bruk på noen år ifølge tidligere eier og det står enda forstveske i skåla.

Jeg har ingen erfaring med disse toalettene, noen som vet hvor jeg finner en "bruksanvisning" på et slike sjøvannstoalett? Det er vel noen kraner som må åpnes og stenges, etc.

vanskelig å si uten å vite hvor mye det knirker, men "ulyder" i høyere fart og litt krapp sjø hører jo med, eller? håper bare toalettet hart tålt å stå med frostvæske i flere år. opplevde akkurat å kjøpe en båt hvor pumpe-opplegget med mer må byttes etter å ha stått seg i hjel i et par år nå. uansett ikke den største utgiften men kjedelige greier uansett. Ibiza 24 touring er nydelige båter, og kvaliteten er vel kjent for å være god, så vidt jeg vet.

Da var problemet løst. Etter en samtale med en meget serviceinnstilt mann fra Suzuki Bådsenter i Arendal ble jeg fortalt at jeg måtte åpne kranen som sitter på utløpet for septiken. Og vips, en meget høy og irriterende lyd var borte og en glad Ibiza 24 eier kunne suse over bølgene med godfølelsen i magen igjen........ :)

Vanskelig å si, ingen båter er like.

Jeg har vært borti det samme, men da var det en støpekant fra glassfiberen på øvre del av båten som tok borti nedre del av båten. Denne delen/biten skulle vært saget av før montering. Jeg holt på å bli "gal", men jeg fant ut av det tilslutt med kamera og lys i hulrom jeg ikke kom til. Fikk lokalisert dette, men jeg kom ikke til, fikk tak i sønnen, 8-9 år, han tok med seg ei sag og fikk kappet av biten.

Vips så fikk jeg ny båt og båtturene ble hyggelige igjen. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...