blackdev Startet 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2014 Jeg har etter noen måneders leting endt opp med to båter, noe så forskjellig som en 81 Scand 26 HC med 200 hk Volvo Penta diesel og hekkaggregat, samt en 90 Scand Dynamic 7600 med Volvo Penta 275 hk bensin V8 og hekkaggregat. Amcarmannen i meg roper JA til Dynamicen med buldrende V8 som i alle år har vært drømmebåten min, den lille snusfornuften som finnes i meg hvisker ja til 26 HC og diesel ;-) Jeg vet jo at en tørst bensinmotor gjør båtlivet dyrt, at diesel båt er å foretrekke for en familie på to voksne og de av ungene som fortsatt gidder å være med fossilene på fjorden, men så vet jeg også at bruken begrenser seg til stort sett korte turer på fjorden, og langt fra hver dag, sett i lys av dette så kan man muligens forsvare kjøp av Dynamic med tørst bensin V8? I en perfekt verden hadde jeg vært uten boliglån og andre utgifter, hadde hatt råd til en Dynamic med diesel, men nå ser jeg muligheten til å oppleve båt drømmen allikevel da disse båtene med bensinmotor jo er langt rimeligere i innkjøp. Hadde gjerne sett at eiere med erfaring fra bruk av begge disse båter eller tilsvarende kunne hjelpe meg med å ta ett valg, dette valget har jeg grublet på såpass lenge at jeg snart må bestemme meg av hensyn til selgerne :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hadde en 265 hk VP i forrige båt, den var ganske snill på forbruket, i den Dynamic jeg vurderer opp mot 26 HC nå så sitter det en fireports Holly forgasser, mulig det lar seg gjøre å dyse ned denne for å oppnå ett penere forbruk? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Pksp Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har du vært ute og sett på noen av de som ligger for salg? Du må jo selvsagt følge dine lyster ;) Jeg synes det er mer økonomisk med en diesel samt tryggere (slipper faren for bensindamp) Men skal ikke skape en debatt om dette her. Det er bare mine egne synspunkter. Det første du bør gjøre er iallefall å dra ut for en kikk på båtene. Jeg ble selv helt solgt når jeg kikka på min tidligere i år. Sitér dette innlegget Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Har du vært ute og sett på noen av de som ligger for salg? Du må jo selvsagt følge dine lyster ;) Jeg synes det er mer økonomisk med en diesel samt tryggere (slipper faren for bensindamp) Men skal ikke skape en debatt om dette her. Det er bare mine egne synspunkter. Det første du bør gjøre er iallefall å dra ut for en kikk på båtene. Jeg ble selv helt solgt når jeg kikka på min tidligere i år. Nei, begge ligger såpass langt unna at jeg har noen som ser på de for meg, men har tittet på maken båter da, Dynamic har jeg alltid hatt lyst på, men de har ikke passet i forhold til familiebudsjettet, 26 HC har jeg også alltid hatt sansen for, det er jo klassiske flotte linjer, skikkelig 70 talls konstruksjon. Når det gjelder bensindamp så er faktisk diesel farligere enn folk flest tror, bensin og bensindamp er langt mere flyktig, fyrer det først i en dieselbåt så er den langt tyngre å slukke, har tidligere jobbet som skipsmekaniker og har de siste årene jobbet kun med dieselmotorer i mitt nåværende yrke, jeg skal heller ikke begi meg ut på noen diskusjon om hva som er tryggest men tror ikke bensinbåter er vesentlig farligere for å si det sånn :-) Når det gjelder kun lyst, da roper Dynamicen med sine 48 knop og tørste V8 på meg, er da tross alt 50 år! ;-) Redigert 27.Mai.2014 av blackdev (see edit history) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Pksp Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Kan vel enkelt og greit si det sånn, at alt drivstoff er brennbart ;) Hvor er det du holder til da? Jeg vet at jeg selv ikke ville kjøpt en båt uten å først ha sett den selv. Selvom man får kjentfolk til å se på den for meg. Men så liker jeg den lille følelsen av forelskelse når jeg er på slike visninger :P Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei, hvis det er den i Kr.sund, klokket jeg 36 knop på den når den var i mitt eie... Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei, hvis det er den i Kr.sund, klokket jeg 36 knop på den når den var i mitt eie... 26 HC ligger i Kr.sund ja Terje, hvis det er din tidligere båt så kunne jeg tenkt meg litt historikk, eier sier han fikk opplyst at det sitter en TM41 i den, men TAMD41 er jo beregnet for fast aksling etter hva jeg skjønner? Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Terje Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Hei, dette er en marinisert lastbilmotor td41. Mener at når jeg hadde den, var det A6 propeller på. Den var også en 24 volt motor, så jeg satte i en converter 24/12 som stod i motorrommet. Er nok en 10-12 år siden jeg eide den. Men det var jeg som byttet motor, og bygde instrument panellet. Båten kjøpte jeg i Florø, fraktet den til Stavanger hvor jeg solgte den videre til en på Randaberg. Stod opprinelig en volvo 260 Hk bensin oppi når jeg kjøpte den. Redigert 27.Mai.2014 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei, dette er en marinisert lastbilmotor td41. Mener at når jeg hadde den, var det A6 propeller på. Den var også en 24 volt motor, så jeg satte i en converter 24/12 som stod i motorrommet. Er nok en 10-12 år siden jeg eide den. Men det var jeg som byttet motor, og bygde instrument panellet. Båten kjøpte jeg i Florø, fraktet den til Stavanger hvor jeg solgte den videre til en på Randaberg. Stod opprinelig en volvo 260 Hk bensin oppi når jeg kjøpte den. Flaks at du var her inne på forumet da! Denne motoren kjenner jeg ikke, er det solide saker? Han peker på svært lavt forbruk uten at han har målt dette? Han har byttet oljekjøler, turbo og div, montert skroggjennomføring for å få bedre kjøling og litt annet småtteri. Han sier det ikke er flaps på den men det er fester for dette og det er lagt opp ledninger mot instrumentbordet, er dette noe som du har utført? Han testet den her om dagen, da fikk han kun 29 knop, han har byttet propeller siden han kjøpte den men mener han fikk feil, farten falt fra 36 til noe over 30 etterpå. Er dette kort sagt en båt du kan anbefale meg? Den er ekstremt lite brukt siden han kjøpte den i 2008 tror jeg det var, ikke at det er noen fordel når båten har ligget ute hele året. Beklager til forumets brukere som muligens syns dette ble svært internt, men siden det er teknikk og motor vi snakker om så håper jeg flere har interesse av dette temaet :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Terje Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Det er da samme oppbyggningen som en TAMD, kun mariniseringsutstyret som er uorginalt, men det trenger jo ikke bety noe. Motoren hadde litt kjøleproblemer i mitt eie også, men det skal han som kjøpte den av meg ha fått den inn på verksted og fikset. Vanskelig å anbefale en båt etter så lang tid. Men i mitt eie var den bra, både med tanke på fart, og i sjø. En TAMD 41, ligger jo opp mot prisen på hele båten her, så ikke sikkert dette er dt dårlig kjøp. Men gå over motoren uansett ! :-) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) En TAMD 41, ligger jo opp mot prisen på hele båten her, så ikke sikkert dette er dt dårlig kjøp. Men gå over motoren uansett ! :-) Takk for god info, husker du hvordan denne var på forbruket? TAMD er vel beregnet for fast aksel, siden det sitter ett VP 290 drev her så finnes det vel en tilsvarende motor med AQAD benevnelse da? Har fått en gammel chief til å foreta en besikting av båten for meg så jeg satser på at det meste blir sjekket opp :-) Redigert 27.Mai.2014 av blackdev (see edit history) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Terje Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Min feil, mente AQAD. Forbruket husker ikke, men er vell som en orginalmotor, 200 er 200 HK, og de skal vell ha sitt. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
blackdev Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Min feil, mente AQAD. Forbruket husker ikke, men er vell som en orginalmotor, 200 er 200 HK, og de skal vell ha sitt. Fikk ett tips her, måtte spørre deg om mariniseringen var gjort etter VP mal eller om det er mere av hjemmekonstruert løsning? :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Terje Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei, det kan jeg ikke svare for, desverre. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
blackdev Svart 29.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Ok, så det var ikke du som mariniserte den Terje? Fikk tilbakemelding fra han som skulle se på den for meg i går, motor så bra ut :-) Sitér dette innlegget PO Scand 7600 Dynamic VP KAD32X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8X- Nidelv 24 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.