Pequod Startet 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2014 Har noen kolleger på jobben som har lyst på en skikkelig "guttetur" med båten. Det betyr en fem-seks stykker, noen pilsnere etter en snor, fisking, prating og grilling. Det vi kunne tenkt oss var å gå i land på en øy etter noen timer på sjøen, ta en ankerdram, lage mat og kose oss. Deretter sove i båt og evt. telt, for så å returnere til Oslo dagen etter. Det jeg lurer på er om det er noen spesielle steder/viker/uthavner e.l. som ville passe bra for en slik gjeng? Fasilitetene på selve stedet er ikke så nøye, bare det går an å fortøye på en eller annen måte. Vi kommer nok ikke til å bråke så voldsomt mye - tror jeg - men det ville vel vært OK med et sted uten for mange andre båter slik at vi ikke forstyrrer, samt å unngå typiske familiesteder. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Det finnes jo tusenvis av ubebodde øyer i oslofjorden, noen med gode brygger, noen uten, noen med fasiliteter, noen med mange besøkende, noen uten besøkende osv. Dere må vel kunne klare å finne dere en plass på Håøya, Gråøya, Langøya, Langåra, Aspond osv. hvor dere kan være i fred, uten at jeg er spesielt godt kjent på noen av de øyene, men det er det sikkert andre her som er. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Du finner ofte et sted der det ikke ligger andre rundt Kjeholmen, Borøya (spes bukta på østsiden) og Saraholmen om du ikke vil farte så langt. Kan slenge ut en kartskisse med noen alternativ :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pequod Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har tenkt litt på Håøya ja, og også mange av de andre øyene, men jeg har jo ikke vært på sa mange...Nå skal jeg jo ut på en langtur i helga, så da kan jeg jo ta en tur forbi de aktuelle... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Du finner ofte et sted der det ikke ligger andre rundt Kjeholmen, Borøya (spes bukta på østsiden) og Saraholmen om du ikke vil farte så langt. Kan slenge ut en kartskisse med noen alternativ :-) Flotte greier! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Her er noen forslag. På noen av disse stedene kan man ofte være relativt alene. Satt markørene der det er egnet og legge til med akterdregg. Link til kartet. http://kart.finn.no/?lng=10.58123&lat=59.87909&zoom=13.757731304749248&mapType=norhybrid&markers=10.56411,59.87993,r,Brukerdefinert%7C10.56086,59.88133,r,Brukerdefinert%7C10.55594,59.88109,r,Brukerdefinert%7C10.54970,59.87905,r,Brukerdefinert%7C10.56996,59.87588,r,Brukerdefinert%7C10.58589,59.87770,r,Brukerdefinert%7C10.58751,59.87874,r,Brukerdefinert%7C10.58784,59.88699,r,Brukerdefinert%7C10.54986,59.87527,r,Brukerdefinert%7C10.55382,59.87666,r,Brukerdefinert%7C10.55076,59.87710,r,Brukerdefinert%7C10.55676,59.86783,r,Brukerdefinert Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
olews Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Dere kan også dra ut til Steilene. Det er ikke mange som ligger på de andre øyene enn Landsteilene der Nedodden seilforening holder til. Persteilene med tanken er et alternativ. Knerten ved siden et annet. Kan ikke garantere at dere blir alene, men trangt blir det ikke. Dessuten er utsikten utmerket. Solnedgangen er super fra Steilene. Stilene er uten skog og gir mer "ytre Oslofjord" følelse enn de skogkleddene øyene i Bærum. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Pequod Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Dere kan også dra ut til Steilene. Det er ikke mange som ligger på de andre øyene enn Landsteilene der Nedodden seilforening holder til. Persteilene med tanken er et alternativ. Knerten ved siden et annet. Kan ikke garantere at dere blir alene, men trangt blir det ikke. Dessuten er utsikten utmerket. Solnedgangen er super fra Steilene. Stilene er uten skog og gir mer "ytre Oslofjord" følelse enn de skogkleddene øyene i Bærum. Knerten er vel uaktuell siden det er et naturreservat. Men de øvrige er jo interessante, har jo bare vært i land på Landsteilene foreløpig. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 En liten korrigering må til her, den store øya med tanken er Storsteilene - et ypperlig camping sted, da det er toaletter der (utedo) og fine forhold å slå opp telt hvis man ønsker det. Persteilene er delen der seilforeningen holder til og marinaen ligger. Dette er egentlig 2 øyer, der den nærmest land er Landsteilene. Men er stor fan av Steilene som område, og oppfordrer til at flere bruker det. Knut Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Har du denne appen fra Småbåtguiden her finner du ut alt i indre oslofjord http://www.apphuset.com/apps/oslohavn/ Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Borøya, Steilene og Husebergøya er bra. Er en del folk som ankrer opp på nordsiden av sistnevnte. Stort sett litt festglade folk er mitt inntrykk. Lite familiefolk der. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 En liten korrigering må til her, den store øya med tanken er Storsteilene - et ypperlig camping sted, da det er toaletter der (utedo) og fine forhold å slå opp telt hvis man ønsker det. Persteilene er delen der seilforeningen holder til og marinaen ligger. Dette er egentlig 2 øyer, der den nærmest land er Landsteilene. Men er stor fan av Steilene som område, og oppfordrer til at flere bruker det. Knut Uff, blingsa med navnene, ikke bra. Knerten har jeg ikke vært i land på. Natureservat er det vel lov å gå i land på, men det er muligens også sjøfuglreservat så det er forbud mot å gå i land i hekkesesongen. Du kan slå opp telt på Persteilene også, f.eks i hagen til det gamle bolighuset, venner av oss har gjort det mange ganger siden det ikke er køyeplasser til alle ombord. Griller er det satt også. Oppfordringen til bruk av Steilene tiltredes 100%. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
bare lek(k)er Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 storsteilene er fint:) er riktignok noen år siden jeg lå der, men mener at store deler av stein kaia har rast ut? krever nok isåfall forsiktighet ved tillegging. Har overnattet både inne i tanken, og til og med oppe på bremmen! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Vil nok anbefale baug mot land og akterdregg/anker ja, helst i sundet, så ligger man litt mer beskyttet til. Selv om jeg ser det er enkelte som ligger i sundet mellom Knerten og Storsteilene og, men der er det fryktelig grunt. Sitér dette innlegget Link to post
oystein_k Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hva med tofteholmen, mølen, bevøya eller bile litt lenger ut i fjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Mølen er et passende sted for slike aktiviteter Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Knerten har jeg ikke vært i land på. Natureservat er det vel lov å gå i land på, men det er muligens også sjøfuglreservat så det er forbud mot å gå i land i hekkesesongen. Ja, det var vel det jeg mente, 15. april til 15. juli er det vel.... Ellers har jeg som sagt bare vært én gang på Steilene, en dag i desember da jeg tok båten ut en liten svingom. Og synes absolutt at det var flottd er, selv om jeg bare gikk rundt på Landsteilene og Persteilene. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
olews Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Her er en liten stemningsrapport fra Steilene i desember måned. Det er en helt annen verden i romjulen enn i juli. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Askholmen! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Knutzen1 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Gullholmen utenfor Jeløya er jo perfekt :) Redigert 27.Mai.2014 av Knutzen1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Gullholmen er fin. Fra Son så er det ikke lange biten, har vært der noen ganger. Men et par OBS: Fergetrafikken, Danmark/Tyskland til/fra Oslo kan lage et saftig drag. I bukten med det lille huset skal man være forsiktig med å slippe anker/dregg. I tidligere tider var det en del bøyer og landfortøyninger her. Moringene var jernbaneskinner og vognhjul. Henger man seg fast i dette mer enn 50 år gamle jernskrotet, så kan det bli vanskelig å få opp anker/dregg. Informasjon fra den siste fyrbetjenten som bodde der ute. Rett vest for Gullholmen har jeg dorget makrell året rundt. Ser ut til at den kan bli stående der over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 For guttetur vil jeg anbefale bukten i nordre del av Håøya, som oftest ikke folk der som overnatter og dere kan boltre dere som dere ønsker. Så lenge det ikke er meldt sterk nordavind er dette en fin plass vi også har benyttet til gutteturer flere ganger. Det er dessuten toalett rett inn i skogen der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.