Jump to content

Finnes det noen "øde øy" i Oslofjorden?

Pequod

Recommended Posts

Har noen kolleger på jobben som har lyst på en skikkelig "guttetur" med båten.

Det betyr en fem-seks stykker, noen pilsnere etter en snor, fisking, prating og grilling.

Det vi kunne tenkt oss var å gå i land på en øy etter noen timer på sjøen, ta en ankerdram, lage mat og kose oss. Deretter sove i båt og evt. telt, for så å returnere til Oslo dagen etter.

Det jeg lurer på er om det er noen spesielle steder/viker/uthavner e.l. som ville passe bra for en slik gjeng? Fasilitetene på selve stedet er ikke så nøye, bare det går an å fortøye på en eller annen måte.

Vi kommer nok ikke til å bråke så voldsomt mye - tror jeg - men det ville vel vært OK med et sted uten for mange andre båter slik at vi ikke forstyrrer, samt å unngå typiske familiesteder.

Noen som har noen tips? :smiley:

Det finnes jo tusenvis av ubebodde øyer i oslofjorden, noen med gode brygger, noen uten, noen med fasiliteter, noen med mange besøkende, noen uten besøkende osv.

Dere må vel kunne klare å finne dere en plass på Håøya, Gråøya, Langøya, Langåra, Aspond osv. hvor dere kan være i fred, uten at jeg er spesielt godt kjent på noen av de øyene, men det er det sikkert andre her som er.

Dere kan også dra ut til Steilene. Det er ikke mange som ligger på de andre øyene enn Landsteilene der Nedodden seilforening holder til. Persteilene med tanken er et alternativ. Knerten ved siden et annet. Kan ikke garantere at dere blir alene, men trangt blir det ikke. Dessuten er utsikten utmerket. Solnedgangen er super fra Steilene. Stilene er uten skog og gir mer "ytre Oslofjord" følelse enn de skogkleddene øyene i Bærum.

Ole
S/Y Algol

Dere kan også dra ut til Steilene. Det er ikke mange som ligger på de andre øyene enn Landsteilene der Nedodden seilforening holder til. Persteilene med tanken er et alternativ. Knerten ved siden et annet. Kan ikke garantere at dere blir alene, men trangt blir det ikke. Dessuten er utsikten utmerket. Solnedgangen er super fra Steilene. Stilene er uten skog og gir mer "ytre Oslofjord" følelse enn de skogkleddene øyene i Bærum.

Knerten er vel uaktuell siden det er et naturreservat. Men de øvrige er jo interessante, har jo bare vært i land på Landsteilene foreløpig.

En liten korrigering må til her, den store øya med tanken er Storsteilene - et ypperlig camping sted, da det er toaletter der (utedo) og fine forhold å slå

opp telt hvis man ønsker det.

Persteilene er delen der seilforeningen holder til og marinaen ligger. Dette er egentlig 2 øyer, der den nærmest land er Landsteilene.

Men er stor fan av Steilene som område, og oppfordrer til at flere bruker det.

Knut

Har du denne appen fra Småbåtguiden her finner du ut alt i indre oslofjord

http://www.apphuset.com/apps/oslohavn/

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

En liten korrigering må til her, den store øya med tanken er Storsteilene - et ypperlig camping sted, da det er toaletter der (utedo) og fine forhold å slå

opp telt hvis man ønsker det.

Persteilene er delen der seilforeningen holder til og marinaen ligger. Dette er egentlig 2 øyer, der den nærmest land er Landsteilene.

Men er stor fan av Steilene som område, og oppfordrer til at flere bruker det.

Knut

Uff, blingsa med navnene, ikke bra.

Knerten har jeg ikke vært i land på. Natureservat er det vel lov å gå i land på, men det er muligens også sjøfuglreservat så det er forbud mot å gå i land i hekkesesongen.

Du kan slå opp telt på Persteilene også, f.eks i hagen til det gamle bolighuset, venner av oss har gjort det mange ganger siden det ikke er køyeplasser til alle ombord. Griller er det satt også.

Oppfordringen til bruk av Steilene tiltredes 100%.

Ole
S/Y Algol

Knerten har jeg ikke vært i land på. Natureservat er det vel lov å gå i land på, men det er muligens også sjøfuglreservat så det er forbud mot å gå i land i hekkesesongen.

Ja, det var vel det jeg mente, 15. april til 15. juli er det vel....

Ellers har jeg som sagt bare vært én gang på Steilene, en dag i desember da jeg tok båten ut en liten svingom. Og synes absolutt at det var flottd er, selv om jeg bare gikk rundt på Landsteilene og Persteilene.

Gullholmen er fin. Fra Son så er det ikke lange biten, har vært der noen ganger. Men et par OBS: Fergetrafikken, Danmark/Tyskland til/fra Oslo kan lage et saftig drag. I bukten med det lille huset skal man være forsiktig med å slippe anker/dregg. I tidligere tider var det en del bøyer og landfortøyninger her. Moringene var jernbaneskinner og vognhjul. Henger man seg fast i dette mer enn 50 år gamle jernskrotet, så kan det bli vanskelig å få opp anker/dregg. Informasjon fra den siste fyrbetjenten som bodde der ute. Rett vest for Gullholmen har jeg dorget makrell året rundt. Ser ut til at den kan bli stående der over vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...