Jump to content

god til og lære bort spleising av tau? ta kontakt


M/S Bastard

Recommended Posts

I forbindelse med baatplassentreffet i Horten (Eiken pensjonat) kunne vi tenkt oss og kjøre et lite kurs i spleising. Tenkte dette kunne vare en liten time eller så...

Har lært og spleise sjøl etter lesing i bøker men er ikke så god at jeg kan lære bort!

Dette er det sikkert noen som kan!

 

Er det evt. noen som skal på treffet som kan ta på seg dette uhøytidige oppdrag?

Svar i tråden eller send en IM

Link to post
Share on other sites

ville bare tipse om ei utmerket, og veldig innspirerende bok om spleising, samt det meste som har

med tauverk og gjøre. Ei lita nett håndbok som heter KNOP OG STIKK, av Des Pawson,Teknologisk

forlag. Proppfull av fargebilder, råd og tips, samt lære om de forskjellige taukvaliteter, bruksområde

og massevis av spleising og knuter.Anbefales på det varmeste!

Link to post
Share on other sites

Slightly off topic, men for de som er interesserte og likt skrudd sammen som meg (Artig uttrykk - takk for den, KOB), kan det hende det funker bra med å lære av å se på eksisterende spleisinger. Jeg studerer alt på trykk rundt spleising, knuter og tauverk med den største interesse, men så lenge det står bare på trykk, har jeg lett for å falle av, etter hvert som man forsøker å følge alle de finurlige veiene som tauet tar på tegningen. Jeg tok rett og slett for meg en ferdig spleis, plukket denne fra hverandre, og rekonstruerte deretter spleisen. Tok aldri fra hverandre mer enn at jeg kunne sette den sammen igjen underveis. Til slutt kunne jeg plukke den helt fra hverandre og sette den sammen igjen. Deretter var det å øve på "ferskt" tauverk. Teste litt på tynt tauverk, og litt på grøvre tauverk. Etter et par timers sulling kunne jeg stolt kalle inn Dillerinnen for en demonstrasjon. Men det er ikke noe som slår og få demonstrert det av noen som kan. Smart ide, forresten. Tror vi snapper opp denne og kanskje forsøker noe lignende på Mjøs-treffet.

Link to post
Share on other sites

ville bare tipse om ei utmerket, og veldig innspirerende bok om spleising, samt det meste som har

med tauverk og gjøre. Ei lita nett håndbok som heter KNOP OG STIKK, av Des Pawson,Teknologisk

forlag. Proppfull av fargebilder, råd og tips, samt lære om de forskjellige taukvaliteter, bruksområde

og massevis av spleising og knuter.Anbefales på det varmeste!

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er den samme boken som jeg bruker på mine kurs Knop og stikk

Etter å ha forsøkt mange forskjellige bøker til mange forskjellige kurs endet det opp med at jeg nå bare bruker den omtalte boken av Des Pawson - den norske utgaven er forresten ved min gode venn Kai Jensen, som mange kjenner etter en mannsalder ombord i Sjøfartsmuseets SVANEN.

 

Jeg slutter meg til anbefalingen!

 

PS

Hadde det ikke vært så pass langt, så hadde jeg som glede meldt meg som spleiseinstruktør - og hatt gleden av å treffe enda flere hyggelige baatplassenfolk.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard,

 

Har noen meldt seg ?

 

Jeg kan spleise,

jeg kan lære bort og

jeg skal på Hortenstreffet.

 

Men jeg skal ikke være der hele tiden. Noen har lagt et bryllup midt i baatplassentreffet (tåpelig ikke sant ?), så jeg blir borte deler av lørdag formiddag og lørdag kveld. Jeg har derfor vanskelig for å binde meg til en timeplan. Men finner vi en tid som passer, så kan jeg gjerne bidra. Vi trenger kanskje ikke sette opp en tid, men bare ta det som det passer.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard,

 

Har noen meldt seg ?

 

Jeg kan spleise,

jeg kan lære bort og

jeg skal på Hortenstreffet.

 

Men jeg skal ikke være der hele tiden. Noen har lagt et bryllup midt i baatplassentreffet (tåpelig ikke sant ?), så jeg blir borte deler av lørdag formiddag og lørdag kveld. Jeg har derfor vanskelig for å binde meg til en timeplan. Men finner vi en tid som passer, så kan jeg gjerne bidra. Vi trenger kanskje ikke sette opp en tid, men bare ta det som det passer.

 

Gerhard

<{POST_SNAPBACK}>

Flott!

 

Da er du booket for den oppgaven!

Tidspunkt kan vi komme tilbake til etterhvert. Det ordner seg sikkert!

 

Igjen takker jeg for at du vil ta på deg dette! :flag:

Link to post
Share on other sites

Herer også en grei side

<{POST_SNAPBACK}>

Hei..

Trodde at "Svinerygg" var egentlig het "Vikingknute" (men kjært barn, kan jo ha mange navn. Trodde også at "Båtsmannsknop", bare var det og ikke "Tjuvstikk"... gruble...gruble.... Hva var det nå jeg trodde "Tjuvstikk" var for noe.....?

 

Det jeg egentlig ville ha nevnt ang. spleiser:

Jeg har "alltid", (inntil for en 10 års tid siden...) Avsluttet spleisen med likt antall innstikk på hver kordel(ca 4 innstikk på naturfiber/ Sjurt tau, eller opptil 6-7 på glatt syntetisk tau (men ingen egentlig regel)). Så fikk jeg plutselig kjæft (bokstavelig talt) av en _Veldig_ gammel gubbe som passerte meg i hvana.. I følge han så skulle jeg ha ha minimum 3-4 innstikk på en (Jeg tenkte at han vurderer nok ikke syntetiske fibre), så et innstikk ekstra på neste, og så enda et ekstra innstikk på den neste igjen. Basta! Fikk aldri noen forklaring, det virket som at han mente det var en naturlov/ noe alle iddioter burde vite/ osv..

 

Men egentlig så virker det jo nokså fornuftig, når en tenker over det; en får en mye jevnere overgang mellom tau og spleis, som igjen fordeler krefter mye jevnere/bedre, De gangene jeg har sett spleiser ryke, så er ofte løkka og spleisen igjen....

 

Men allikevel, så lages de aller fleste spleiser med et likt antall innstikk, bare en observasjon...

 

mvh

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

I følge han så skulle jeg ha ha minimum 3-4 innstikk på en (Jeg tenkte at han vurderer nok ikke syntetiske fibre), så et innstikk ekstra på neste, og så enda et ekstra innstikk på den neste igjen. Basta! Fikk aldri noen forklaring, det virket som at han mente det var en naturlov/ noe alle iddioter burde vite/ osv..

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jeg lager gjerne en slik avslutning på en spleis, delvis fordi jeg synes det blir penere, men også fordi en slik overgang kan gli lettere gjennom gatt, osv. enn hvis tauet plutselig blir dobbelt så tykt. At det er "Skutt blir den som" hvis man har like mange innstikk med alle kordeler, derimot, synes jeg er tull. Det kan bli en helt grei spleis, spesielt hvis man strammer skikkelig til underveis, og ruller spleisen under fotsålen til slutt. :yesnod:

 

Enhver skikkelig spleis er uansett å foretrekke fremfor flussete tauender eller noe slarvete tape...

Link to post
Share on other sites

Hei..

Trodde at "Svinerygg" var egentlig het "Vikingknute" (men kjært barn, kan jo ha mange navn. Trodde også at "Båtsmannsknop", bare var det og ikke "Tjuvstikk"... gruble...gruble.... Hva var det nå jeg trodde "Tjuvstikk" var for noe.....?

Det som Ryvarden speidergruppe kaller for Svinerygg, det er slett ingen Svinerygg, men derimot det som ellers kalles for "stoppstikk" eller "skipperstikk".

 

Men det som speidergruppen kaller "Tyvstikk" det er nok helt riktig - og slett ingen båtmannsknop. Hvis du følger nøye med i animasjonen og ser hvor tampene kommer ut, så merker du forskjellen. Hvis du forsøker å lage et slikt stikk på et par ender, og så belaster det - da merker du iallefall forskjellen :wink:

 

Når det gjelder avslutning av spleiser, så er metoden som nevnes grei nok for å unngå en brå overgang mellom tauets tykkelse og spleisens tykkelse. Men for min egen del foretrekker jeg å tynne ut hver kordel, litt etter litt, vet å kutte noen garn midt inne i kordelene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...