Jump to content

Lading av dobbelt batteri


ULM

Recommended Posts

Hei, skal lade batteriene i båten for første gang og lurer på om det må gjøres på noen spesiell måte når de er seriekoblet (som vist på bildet). Må jeg lade ett og ett, eller holder det å koble på laderen på ett av batteriene? Når jeg lader bilbatteriet settes jo en av minusklypen i karosseri/jord, hvordan gjøres det i dette tilfellet? :confused:

 

Laderen er av denne typen og står at er tilpasset12 V-blybatterier/Lader batterier fra 20 Ah til 110 Ah. Disse batteriene er ser ut til å være 24V, og da bør jeg vel finne meg en annen lader..?

Link to post

Batteriene dine er paralellkoplet, ikke seriekoplet! Serie ville ha gitt 24V, du har 12V.

 

Sett plussklemmen på pluss og minusklemmen på minus på ett av batteriene, så lader du begge to samtidig. Ikke noe problem. La den stå på et par tre døgn, så du er sikker på at de er fulladet;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er jo en rimelig stor batteribank du har. Den stakkars laderen du linker til lader med kun 4 A. "Døgndosen" blir maks. 50-70 Ah med en slik lader som du tenker på. Jeg har noe som ligner ditt opplegg i min båt, men lader med hhv. 5, 10 og 15 A - alt ettersom (maks ca. 200 Ah pr. døgn, selvjusterende).

 

Og det er riktig at dine batterier ikke er seriekoplet (#2) , men i parallell.

Link to post

Mens du lader skal bryteren stå på 1+2, men når du ikke lader skal den stå på noe annet. To batterer skal helst ikke være koblet i parallell de vil etter hver utlade hverandre. Men så lenge laderen påtvinger en høyere spenning går det fint.

 

To vanlige blybatterier tåler høy ladestrøm, du kan fint skaffe en lader som gir 25-40 amp, da kan du lade opp under et kort dagsbesøk i en gjestehavn.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Batteriene dine er paralellkoplet, ikke seriekoplet! Serie ville ha gitt 24V, du har 12V.

 

Ja, det var min første tanke også. Sort, felles jord på den ene siden. To separate + på den andre. Fargene på kablene tilsier paralellkobling. Ved seriekobling så har man skjelden koblet noe annet til midtpunktet.

 

Men så begynnte jeg å se på batteriene. Plassering av polene. Det blå klistremerket. Batteriene står motsatt vei??? Eller er de speilvendt i forhold til hverandre ??

 

Jeg prøve også å se på pol-størrelsen. Ser ut som de røde er større en de sorte. Det tyder på at batteriene ER speilvendt.

 

Alt peker mot paralellkobling, men da må de være speilvent i forhold til hverandre. Der er kanskje ikke så uvanlig. I trange biler må de ha riktig polplassering for å passe.

 

Gerhard

 

P.S. Det ene ser ut til å være merket "Forbruk"

Link to post

Fargane på kabel, fortel ingenting om paralell - eller seriekobling. Paralellkobling er når der går ein +ledning frå eit batteri, og videre til neste batteri, og ein -ledning på samme måte. Seriekobling er når det er ein +ledning til første batteri og -ledning til det andre, og so ein ledning frå - på første batteri til + på andre.

Desse batteria ser absolutt ut som speilvendt, ja.

 

P.S. Det ene ser ut til å være merket "Forbruk"

Hvis der er fleire enn desse to batteria ombord, so kan dette vera forbruk, men i so fall begge, for slik som desse er kobla so kan ikkje det eine vera forbruk, og det andre til start. Hvis dette er alle batteria ombord, so er dei brukt til både start og forbruk.

Link to post

Viktig å få med seg for de som ikke er så sterk på Ohms lov.

 

Paralellkobler du to 12 volts batterier så får du 12 volt ut....

Seriekobler du to 12 volts batterier så får du 24 volt...

 

Kobler du feil her (24 volt inn på et 12 volts anlegg) så vil du brenne opp både instrumenter og motorstyring.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Takker for gode svar. Jeg har batterivelgeren på 1+2 under motordrift, og skal sette den på dette også under lading. Kobler som anbefalt laderen til et av batteriene. Jeg har landstrøm, så jeg tenker å la den stå på lading gjennom helgen. Antar at dette er såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier som det ikke er nødvendig å sjekke syrenivå på.

Hvis dette er alle batteria ombord, so er dei brukt til både start og forbruk

Dette er batteriene jeg har ja. Kan veksle mellom de, men velger som regel 1+2

 

Kobler du feil her (24 volt inn på et 12 volts anlegg) så vil du brenne opp både instrumenter og motorstyring.

Er ikke særlig god på strøm, så derfor var det greit å få svar på Båtplassen :thumbsup:

Link to post

Skal en først være belærende så la det I det minste bli rett. Disse batteriene er hverken serie eller paralellkoplet. For at batterier skal være parralellkoplet må også plusspolene være sammenkoblet. Det er de ikke her.

 

Jeg vil tro at det ene er et forbruksbatteri og det andre er startbatteriet. Videre vil jeg tro at om du setter bryteren I stilling 2 kobler du sammen batteriene slik at begge lades fra dynamoen. Denne instillingen paralellkobler normalt batteriene og du kan bare plassere ladeklemmene på det ene batteriet og begge vil ta lading.

Link to post

Dersom det er meg du sikter til så er det det jeg kom med hverken belærende eller ukorrekt, vær klar over at det er svært mange som driver kobler batteri i hytt og gevær og om alle har full kontroll på hva de driver med tviler jeg på, derfor mitt tips om å være sikker på hva man gjør.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

 

Skal en først være belærende så la det I det minste bli rett. Disse batteriene er hverken serie eller paralellkoplet. For at batterier skal være parralellkoplet må også plusspolene være sammenkoblet. Det er de ikke her.

Du har rett, og eg såg feil på det bildet.

 

 

Antar at dette er såkalte "vedlikeholdsfrie" batterier som det ikke er nødvendig å sjekke syrenivå på.

So lenge der er skrukorker som kan opnast på toppen av batteriet, so må det vedlikeholdast med riktig nivå på syra. Etterfylling med destillert vatn. Vedlikeholdsfrie batteri er lukket på toppen, på ein slik måte at dei ikkje kan opnast, eller at dei kan opnast med spesielt verktøy

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Jeg har akkurat vært gjennom samme spørsmålsrunde, og snakket med en skikkelig ekspert på området. Jeg skal forsøke å gjenforklare "teorien" så enkelt som mulig:

 

Når flere batterier er koplet i serie, og man setter laderen på et av batteriene, så vil dette lades først/mest. De øvrige batteriene vil få mer og mer lading ettersom det første fylles og det "renner over" til de øvrige batteriene. En moderne lader justerer ladingen etter spenningen på batteriet, og vil avta etterhvert. I "teorien" vil dette bety at det vil ta lengere tid å lade hele banken. Når det første fylles vil ladespenningen øke og ladeeffekten avta. Etterhvert som det renner over vil ladeeffekten øke igjen. Man skulle tro at det frste batteriet, som konstant mottar lading ville skades, men i praksis er det det batteriet som er lengst unna i serien som i "teorien" vil ta mest skade. Årsaken til dette er at batteriet sjelden vil lades opp like mye, og følgelig også lades ut mer. Dette skal da redusere antall ladesykluser og kapasistet batteriet har til rådighet. Med prisen på batterier kan det derfor være god økonomi å lade samtlige batterier samtidig, eller nest best å flytte rundt på laderen fra det ene batteriet til det andre etterhvert som de fylles... altså å ikke kople direkte til ett batteri og lade alle.

 

Løsningene kan bestå av releer, flere ladere, lader av typen DEFA fører som kan lade flere batterier samtidig (i praksis flere ladere i en boks)... eller feks som jeg gjr å kople laderen til en skillediode eller noe annet som forgrener seg til alle batteriene. Løsningen min er bare midlertidig til jeg får kjøpt en lader som kan lade flere batterier.

 

Startbatteriet trenger sjelden lading, så det er da bedre å sette laderen på forbruksbanken og la det renne over derfra til startbatteriet.

 

En ting som derimot er viktig er å ha en lader som er kraftig. Noen sier 15% av bankens Ah-kapasitet. Husk 1A X 12V = 12W. En lader på 7A vil feks gi kun 84W... men det gjør den ikke konstant. Det er ikke nok til å drive en litt kraftig laptop. Den jeg skriver på nå bruker 19V X 4,74A = 90.06W... så, skal du bruke litt strøm mens du lader så må du ha mer guffe. Min lader er på 7A, og jeg skal kjøpe en ekstra DEFA-lader som kan lade 2 X 7A i tillegg. Den lille laderen vil kun lade startbatteriet, mens da hvert av forbruksbatteriene får 7A hver... altså, alle batteriene får hver sin lader. Når jeg er ute i havn og skal lade mens jeg forbruker vil strømbryteren stå på 1+2 slik at startbatteriladeren vil bidra til å lade forbruksbanken når startbatteriet er fullt - da blir det vei i vellinga! Jeg vurderer også 2 X 15A, men ser ikke helt at jeg vil bruke så mye strøm... men det er jo kjekt å kunne toppe opp batteriene litt fortere, og differansen i rpis er ca en tusenlapp.

 

Jeg skriver "teori" i anførselstegn, fordi i praksis kan mange sikkert oppleve at andre løsninger fungerer bra uten nevneverdig taåp av ladekapasitet eller forringelse av batteriene... men, skal du være sikker, så støtt deg til teorien.

Link to post

Oppsummert:

  1. Jeg bør etterfylle destillert vann i battericellene
  2. Laderen kobles til det ene batteriet
  3. Jeg kan bruke laderen jeg allerede har, bare at det tar en stund lengre tid (noe jeg har denne helgen)

 

Har allerede erkjent at jeg ikke innehar kompetanse på området, så får jeg heller beklage at jeg brukte begrepet seriekoblet når jeg mente at batteriene var sammenkoblet. :thumbsup:

Link to post

Om den svarte kabelen står koblet på hver sin minuspol ( jeg greier ikke å se på bildet) har du ihvertfall 12v system i båten. Da kan du koble laderen på det ene batteriet og du kan også vri hovedbryteren din til 1 pluss 2 . Da parralellkobler du dem midlertidig og vil lade begge på en gang. Hvis det stemmer at laderen er på kun 4 A kan du holde deg hjemme en stund. (hele helga) .

 

Hvis disse to batteriene er i ulik forfatning, bør du bare lade et av gangen.

Men uansett i det øyeblikk du vrir hovedbryteren til 1 pluss 2 vil disse to batteriene jevne seg ut til hverandre.

 

Ble det litt klarere?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...