Møkkalasset Startet 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2014 Kom inn til brygga 17.mai om kvelden. Ble sittende en stund i båten med varmeren i gang, uten at vi strammet opp fortøyningene. Merket ingenting, før eieren av nabobåten ringte meg noen dager senere og fortalte hva som hadde skjedd. Vi har åpenbart ligget for tett inntil nabobåten på samme sted over for lang tid. Høyda på fenderlista på hans Scand Dynamic 9200 passer "perfekt" med høyda på mitt eksosutløp fra dieselvarmeren. Jeg passer alltid på at jeg ikke henger fender over eksosutløpet, men at nabobåten skulle kunne skades hadde jeg ikke tenkt på. Det hører med til historien at båtene nok lå noe tettere enn normalt p.g.a. pågående utbedring av brygga. Noen som har opplevd noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke annet enn at jeg punkterte en fender som ble hengt over eksosutløpet til varmeren... Har for øvrig prøvd å være litt smart med å plassere eksosutløpet bak på båten jeg har nå, slik at man kan ha varmeren i gang selv om man ligger longside og med en annen båt utenpå oss igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke dumt. Men jeg ser jo at folk med utløpet i skutesida ligger longside med varmerne i gang, så det er tydeligvis ikke noe problem hvis man fendrer slik at vet blir litt avstand mellom båtene. Jag har nok vært helt oppi lista hans, og litt uheldig/ubetenksom. Shit happens. Koster meg noen kroner da.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 På den gule båten har jeg eksosrøret på akterspeilet, så slikt skjer ikke - men det er flere som har kommentert at jeg burde passe på gummijolla som ofte har blitt liggende i nærheten av eksosen. Så langt har jeg ikke hatt noen skader på den, til tross for at jeg ofte har hatt webastoen i gang uten å fjerne jolla. På den nye båten går eksosen opp i en liten skorstein m/ hatt montert på dekk - så den tenker jeg er nokså trygg. Men ... dette er generelt sett utvilsomt en risiko man bør være oppmerksom på, ja ... en ting er i marina, men hva om man ligger flere i bredden longside? Jeg har lagt inn en kommentar og referanse til denne tråden på http://www.baatwiki.no/wiki/Varme#Dieselvarmer - jeg håper det er greit. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg flyttet hele varmeren for å få eksosen på hekken. Handler også om å sende avgasser rett til naboen. Idiotisk - etter min vurdering - å plassere eksosen på siden dersom det er muligheter for å få den ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 svidde av spinnakerskjøtet i påska. Og jeg har også tatt noen fortøyningstau. Irriterende, men man lærer stadig vekk av sine tabber. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Det er irriterende når sånt skjer. Det viktigster er og gjøre opp for seg. Gode erfaringer koster litt penger. Jeg hadde en seilbåt liggende på siden min i modalen i påsken og rett etter han gikk så så jeg at han hadde skrapt opp siden av båten. Er irritert enda. Legger ved et bilde av båten hans, så hvis han ser dette så kan han gi meg en lyd. Kommentar fra moderator: Bildet er slettet. Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Noee som har erfaringer med dette? Evt hvor store skadene bør være før man hvis man skal " ønske " erstatning? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Tja, er det ikke " hver mann, sin skade? Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Tenkte og ta vekk bilde jeg la ut, siden jeg no vet hvem som førte den. Men hvordan kan jeg fjerne det ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Du får nesten bare trykke på "rapporter"-knappen på din egen post... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Tja, er det ikke " hver mann, sin skade? Jepp, så lenge det er et hendelig uhell så har man ikke noe som helst krav på erstatning, man må selv dekke skade på egen båt forvoldt av andre. Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Høres rart ut for meg. Hvis man med sin egen båt skader en annen sin båt. Og stikker før de ser det så kaller vi det for slaur i bergen!!! Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) En fender datt plutselig i vannet.... Eksosen fra varmeren hadde kutta fendertauet. Ikke smart å ha det på siden egentlig... Kk Redigert 27.Mai.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Man må jo bare være oppmerksom på det så går det bra. Vi har en side med dør i skroget og da er eksosen til varmeren selvfølgelig satt på den andre. Det er også montert et sted hvor jeg ikke får festet fendere. Får man en på siden må man gi beskjed. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sjagen Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Høres rart ut for meg. Hvis man med sin egen båt skader en annen sin båt. Og stikker før de ser det så kaller vi det for slaur i bergen!!! Det er vel slik at om det er et uhell (f.eks. plutselig teknisk feil) så har man ikke ansvar, men om man kan bebreides (har skyld ved uaktsomhet eller intensjon) så har man ansvar. Dette er samme prinsipp om subjektivt ansvar som på land, bortsett fra bil som har spesialordningen med objektivt ansvar. Problemet med subjektivt ansvar er at det er krevende å bevise om 'motparten' ikke innrømmer dette selv. Eneste måte og 'få rett' er jo rettsvesenet. Men man kan jo selv gjøre opp for seg dersom man vet at man har ansvar/skyld uten at noen andre må bevise dette. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Møkkalasset Svart 27.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Ikke alltid at del lar seg gjøre å sette utløpet til varmeren i hekken. På Agderen med akterkabin er det så å si umulig. Og de monteringssettene man får med er i utgangspunktet tilrettelagt for montering i skrogsiden. Og til de som mener at dette kun er et hendelig uhell som ikke skal erstattes så er jeg ikke enig. Jeg har ansvarsforsikring på båten og forsikringsselskapet bekreftet at dette skadetilfellet dekkes av den. Jeg har en egenandel på 4000 som jeg må betale hvis jeg bruker forsikringa. Antagelig gjør jeg det, siden lista alene koster 4500 kr. Med arbeid koster det fort det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Dette har vært uaksomhet fra hans side. Og han må ha sett det når han løsnet fortøyningene. Men jeg skal få det ordnet for egen regning men hvis jeg treffer han så skal jeg ha en prat med han. Og no vet jeg hvem han er. Bare skuffer med med voksne menesker som ikke tar ansvar over sine handlinger. Kommer til og være ganske nøye neste gang en seilbåt skal legge utenpå meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Jeg fikk ødelagt en kulefender selv her på 17. Mai. Kjørte dieselvarmeren selv og er påpasselig med at mitt eksosutløp ikke treffer noe på nabobåt. Men trodde at nabobåten innenfor tenkte som meg....noe han ikke gjorde. Svidd fender og trekk ble resultatet. Men man blir vel klokere av erfaring? Så neste gang sjekker jeg kanskje at jeg fendrer bort fra eksosutløpet til nabobåten... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Høres rart ut for meg. Hvis man med sin egen båt skader en annen sin båt. Og stikker før de ser det så kaller vi det for slaur i bergen!!! I resten av landet kaller vi det for sjøloven av 1893 ”Er Sammenstødet Følge af ulykkelig Hændelse, eller det ikke kan oplyses at den er foraarsaget ved Skyld fra nogen af Siderne, bærer hvert Skib sin Skade.” Med andre ord, dersom du ligger fortøyd på båtplassen din, og jeg kommer og kjører din båt i senk fordi min gasshendel har hengt seg opp, så er det et hendelig uhell, og du må selv dekke skadene på båten din, du får ikke fem øre av meg ettersom det er slik loven er. Ligger båten din i opplag, og min båt velter uten at jeg kan lastes for dårlig opplagring, og den tilfeldigvis velter over din båt og knuser denne, må du selv betale for skadene ettersom det er et hendelig uhell, og slik er loven. Redigert 27.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Så er en del sånne som deg på sjøen. Bra du holder til i vestfold. Så slipper vi flere her i bergen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Det er riktig med mindre den part som forårsaker skaden har vist høy grad av uaktsomhet. (Kommentar til Adeno sitt innlegg) Redigert 27.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
bergetun Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Båten min sleit seg når den lå fortøyd og dultet bort i nabobåten. Resultatet av dette var at nabobåten fikk noen små striper i skroget . Dette dekket selvfølgelig min forsikring, selv om det var et uhell. Om ikke forsikringen min hadde dekket det, så hadde jeg selvfølgelig tatt kostnaden selv. Redigert 27.Mai.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Men jeg regner med at hvis du ligger deg utenpå en annen båt som ligger fortøyd,så må du passe på og fendre skikkelig. Virker bare logisk fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 (redigert) Bra du holder til i vestfold. Så slipper vi flere her i bergen!!! Det er nok noen i Bergen også skal du se, faktisk så er ikke dette dårlige holdninger fra min side, det er slik loven er. Dette har vært diskutert her på forumet før, og det er skrevet om utallige ganger, her er en utfyllende artikkel fra båtmagasinet. At noen velger å betale for seg er selvfølgelig helt topp, jeg mener selv at man bør gjøre opp for seg når man forvolder skade på andres eiendom, men i følge loven så er det faktisk slik at så lenge det ikke er uaktsomhet så dekker hvert skip sin skade, og personlig ville jeg nok henvist til loven dersom jeg kjørte en båt til et par mill i senk, og forsikringselskapet nektet å betale med henvisning til Sjøloven, som de ofte gjør. Redigert 27.Mai.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.