sjagen Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Prinsippet om erstatningsansvar bygger på ulovfestet subjektivt ansvar og gjelder likt for båt, hus og alt annet som ikke er omfattet av lover som pålegger objektivt ansvar (som i traffikken). Det er ikke fritt fram på sjøen, det er samme prinsipp vi har hatt helt fra romerretten som gjelder: har du skyld i en skade er du erstatningspliktig. Er det et uhell og du ikke kan klandres, har du ikke skyld. Kan noen påvise/bevise uaktsomhet eller uforsvarlighet i dine handlinger ligger du an til å måtte betale, dvs. du blir ansvarlig. Om du selv vet at du har subjektiv skyld har du ansvar. Dette er et grunnprinsipp. Noen lover henviser til dette prinsippet, men det er ikke et krav at det står eksplisitt i en lov at du har ansvar for skade. Noen har nevnt grov uaktsomhet som kriterie, men dette gjelder kun som prinsipp om man vil ha oppreisning i tillegg til erstatning. Jeg vil anbefale jusinfo.no for en fin/enkel forklaring på prinsippet: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1059/1063/1065 Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Glad jeg har amerikansk båt jeg. Der står det store skilter over alt om hva som er for og budt og det er mye. Bla er det USD 10K for å lempe oljeskiftet til sjøs - i havneområder må vite og om man vil lempe septiken over i naboens båt er det ingen tilfeldighet man må til og med holde inn to knapper slik at man skal være helt klar over at man gjør noe feil om man fyller naboens båt med septik. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Møkkalasset Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Til alle: Min intensjon som trådstarter var i første rekke å spørre om noen hadde gjort noe lignende, samt informere om farene med varmerens eksosutløp. Håper jeg har satt fokus slik at folk ikke gjør samme feilen. I såfall har jeg oppnådd det jeg ville. Hvis folk ikke tar lærdom av min feil så har de tungt for det. Jeg har i hvert fall lært. (Tror jeg....) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Om ikke annet har du i hvert fall lært at du kan renne naboens båt i senk uten at det koster deg fem øre. så lenge det var et uhell. Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Min far hadde dieselvarmer i sin båt. Jeg laget en tank rundt røret med pumpe fra ferskvannstanken og opp til vasken. Medførte at vi altid hadde varmtvann til vask å dusj og eksos varmen ut var halvert . Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Nå har endelig forsikringsselskapet mitt akseptert at min ansvarsforsikring skal dekke dette. Det koster meg 4000 kr i egenandel, og det er jeg happy for. Som tidligere nevnt har nabobåten kasko, med 11 000 i egenandel. Hvis mitt selskap ikke hadde innrømmet at jeg hadde skyld, ville jeg følt meg forpliktet til å betale hans egenandel. Altså er jeg lettet. Jeg ville aldri fått meg til å si at det er hans problem. Så kan paragrafryttere si hva de vil..... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.August.2014 Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 Kom inn til brygga 17.mai om kvelden. Ble sittende en stund i båten med varmeren i gang, uten at vi strammet opp fortøyningene. Merket ingenting, før eieren av nabobåten ringte meg noen dager senere og fortalte hva som hadde skjedd. Vi har åpenbart ligget for tett inntil nabobåten på samme sted over for lang tid. Høyda på fenderlista på hans Scand Dynamic 9200 passer "perfekt" med høyda på mitt eksosutløp fra dieselvarmeren. Jeg passer alltid på at jeg ikke henger fender over eksosutløpet, men at nabobåten skulle kunne skades hadde jeg ikke tenkt på. Det hører med til historien at båtene nok lå noe tettere enn normalt p.g.a. pågående utbedring av brygga. Noen som har opplevd noe lignende? Jepp jeg har opplevd nærmest identisk. Nabobåt fortøyde longside med dieselvarmers utløp rett i min fender som smeltet og samtidig smeltet fenderlista mi. Nabobåt forsvunnet morgenen etter da jeg oppdaget saken. Konsekvens: Ny fenderlist på min regning. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Denne tråden har gjort at jeg før ferien satte et klistermerke på dollbordet med teksten: Eksos, ingen fender. Har derfor hatt full kontroll på om mine eller naboens fendere har kommet i nærheten av eksosutløpet. Det er jo helt umulig å se det når en er ombord og en ligger ved siden av en større båt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hva med å kommer seg opp langs kysten hvor det er god plass, trekke inn frisk luft, se sjøfugler og ikke bare svensker, kun en og annen bergenser, få fisk på stanga og ikke ha behov for å kline seg inn på hverandre i den grad att en får svimerker på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Er ikke alle som trives mutters alene hele tiden vettu. Trivelig å ha litt folk rundt seg iblant. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
myhreoe Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 (redigert) En lov i fra atten og den tid burde kanskje vert omskrevet? Var en sak på lokal tv herfra om en fraktebåt som var tatt arrest i fra sjømannsforbundet, den var fortøyd slik at den var utenfor en lokal båthavn. Da Lena herjet så sleit fortøyningene og den holdt på å renne i senk flere fortøyde fritidsbåter. Heldigvis så klarte havnevesenet å sikre båten før den gikk inni havna. Men må jo være serdeles surt å ikke få noe igjen siden dette var da ett hendig "uhell" eller dårlig fortøyd? På min båt er det eksos montert oppe i bakkant av fb, der er det ca 180 cm ned til plassering av eber, blir det for langt strekk eller kan jeg bruke det utaket? Redigert 19.August.2014 av myhreoe (see edit history) Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Hva med å kommer seg opp langs kysten hvor det er god plass, trekke inn frisk luft, se sjøfugler og ikke bare svensker, kun en og annen bergenser, få fisk på stanga og ikke ha behov for å kline seg inn på hverandre i den grad att en får svimerker på båten ? Mitt uhell skjedde i hjemmehavn. Ikke uvanlig at båter ligger tett slike steder. Brygger med moringer. Ikke utriggere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.