Jump to content

Oppbevaring av våte seil


`MINA'

Recommended Posts

I min "serie" med spørsmål ang seilbåt kommer her neste ( og helt sikkert ikke siste )

 

Har ikke rulleforstag, og må derfor pakke ned seilene i egne poser. Storseilet er fullspilet og legges rett ned i lazybagen.

 

Må disse pakkes ut for å tørkesetter de har blit pakket ned våte ? Tenker da på jordslag m.m.

 

En liten "lufting" av seilene på en godværsdag etter de er blitt våte er kanskje en fordel ? ? ?

 

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Min erfaring er at storseilet tørker bra på bommen hvis det ikke er surret for hardt.

Et vått forseil kan det være lurt å legge mest mulig løst nede i båten og la det tørke noen dager før det pakkes og legges i posen.

Det samme gjelder en klissvåt spinnaker.

Et vått forseil på rull bør nok få seg en seiltur så snart det er oppholdsvær.

Bor du på østlandet, er vel ikke det noe stort problem.

Fra Bergen og nordover kan det bli værre med tørken.

Jeg føler ikke at dette er noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

En dag eller to med våte, pakkede seil skader nok ikke - men har du vært ute i dårlig vær bør du nok vurdere å spyle av seilene med ferskvann og la de "blafre litt i vinden" i havna en dag det er fint vær. Seil kan få jordslag akkurat som alt annet stoff.

 

Storseilet har jeg flere ganger bare dratt ut fra bommen utover dekk slik at det kommer luft til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...