Jump to content

Askøy Seilforening i dyp økonomisk krise

superman

Recommended Posts

Askøy Seilforening sendte i natt ut innkalling til ekstraordinært årsmøte for å diskutere din svært prekære økonomiske situasjon.

http://www.askoy-seilforening.no/forside/81-nyheter/275-ekstraordinaert-arsmote.html

Blant detaljene skylder de medlemmer 200.000kr, entreprenører 1,6 millioner fra 2013, og har et lån på 5 millioner til banken. De har behov for 1,5-2 millioner i frisk kapital for å få bygget ferdigstilt og brukstillatelse, men de har ikke en eneste krone til overs - og bankene har sagt stopp.

Jeg er medlem her og har ikke hørt om dette før nå. Min første tanke var "Hvordan i alle dager er dette mulig?".

Nå vil jeg ikke skrive dette innlegget kun for å kritisere, men også for å undersøke om noen her inne har tanker om hvordan det er mulig å komme seg ut av en slik situasjon? Det er vel rimelig åpenbart at styret her har satt foreningen i en svært vanskelig knipe.

Hei

Eg var med i ASF eit par tre år, for ca. ti år sidan.

Eg var på anlegget for ein månads tid sidan, og det som slo meg då var at eg var glad eg ikkje har båten min der.

Når det er sagt så er det eit imponerande anlegg.

Eg trur noko av årsaka ligg i at ASF har ynskja å vera eit "Seilsportanlegg", og ikkje ein seglklubb. eller eit båtlag.

Eit stort og dyrt bygg for å arrangera ein og annan regatta har vel kosta for mykje.

Seglarar framstår skjeldan som "verdig trengende", og eg trur det kan bli vanskeleg å få tak i store sponsorinntekter.

Eg håpar det ordnar seg for ASF.

Ask

Å si noe om hvorfor dette har gått over styr er vanskelig uten nærmere innsikt, men det ville jo ikke være første gang i nyere norsk historie at et byggeprosjekt ender opp med overskridelse av både budsjett og tidsrammer. Slike byggeprosjekter er jo gjerne også gjort med en eller annen forutsetning om at det vil komme inntekter fra utleie som kan finansiere en del av utbyggingen. Er prosjektet forsinket kommer det lite inntekter inn, legg til at inntektspotensialet kanskje ikke er som det ble lagt til grunn da investeringsbeslutningen ble tatt, så er ikke en situasjon som dette alt for langt unna.

To veier ut av uføret:

-Øke inntekter eller kutte kostnader tilstrekkelig til at fremtidsutsiktene ser lysere ut

-En reforhandling av gjeldsbetingelser med banken, eventuelt i ytterste konsekvens konkurs. Klarer ikke helt se at en konkurs skal være i långivers interesse; selv om de sikkert har pant i anlegget er det et ganske smalt marked for seilsportanlegg på Askøy, så antageligvis er det mer rasjonelt å forhandle frem nedbetalings- og rentebetingelser begge parter kan leve med enn å tvinge frem noe dramatisk

Av de tiltakene som er oppgitt i saksdokumentet er det kun medlemsbidrag som kan endres på kort sikt, så her bør en formodentlig belage seg på økte priser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...