Jump to content

Engbo 32 .....


Tine IV

Recommended Posts

Heisann . Har problemer med Engbovinsjen min ,den vil ikke gjøre som jeg vil og det ækkno digg . Har trådløs fjernkontroll og panel på dærsjen , samme feilen uannsett vilken jeg bruker . Det er slik at når jeg trykker på opp knappen sjer det som regel ikkeno ,noen ganger holder det med og trykke på ut knappen også opp og da fungerer den som regel . Men nå er den blitt enda værre , det tar tid før den gidder og reagere når jeg trykker på både opp og ned , men som regel bare opp knappen som er kranglete .Noen som har vært borti samme feilen på sin engbo eller har forslag på hva som må gjøres ? Sitter en hvit kobblingsbox i dærsjen ,der alle ledninger til fra radiosender/vinsj er kobbla sammen , spraya inni den idag og vinsjen fungerer sånn innimellom , men dog ikke vær gang og den må den jo helst gjøre . Men som sagt , den blei bedre etter en runde med spray inni den kobblinsboxen . Den er foresten ikke til og skru opp så måtte litt hardere tak til . Forslag mottas med takk .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har du lest bruksanvisningen? :rolleyes:

Hver gang vinsjen har vært uten strøm (hovedbryter slått av ) må den slås på med nettopp å trykke på ned knappen...

 

Pass også på at knappen (som regel opp knappen) på bryterpanelet ikke står inne mer eller mindre permanent pga "deformert folie" over knappene

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du lest bruksanvisningen? :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jada for en gangs skyld er den lest og studert , men det er slik at den funker kun eller for det meste når den har lyst. Nå prøvde jeg den idag for første gang iår og den var mer eller mindre dø. Når jeg trykker på knappene så hører jeg den klikker lissom prøver og slå inn men .Sist høst begynte den og krangle , da holdt det for det meste og slippe litt ut også trykke på opp knappen og det gikk fint. Men idag etter en runde med spray inni den hvite kobblingsboxen så virka den som den var igang igjen men nope. Den virker nesten hele tia når jeg trykker på ut , men inn er det ikke lett og få den til og lystre . Var en eller anna fyr som sa at han hadde samme feilen på sin Engbo vinsj en gang og da fikk han til svar fra Engbo om og bytte denne hvit kobblingsboxen til ca en tusenlapp. Tenkte kansje og slippe det da vis noen hadde andre forslag , men så langt ser det jo litt dårlig ut , med det kommer vel noen innpå her ettervært håper jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det høres jo unektelig ut som dårlig kontakt i system.

 

Har du gjennomgått hele system fra dærsjen frem til apparatet, for om mulig oppdage dårlige kontakter. Hvordan er det med polene på batteriene, er disse urene/irret? Går systemet via samleskinne ? hvordan er utseende der ?

 

Når Engbo anbefaler å bytte boksen, prøv å sprette denne, kanskje dårlige kontakter er hele feilen her (forstår godt at de helst vil selge nye bokser til tusenlappen istedet for "gratis reperasjoner").

Link to post
Share on other sites

Har gått over alt utenom inne i selve vinsjen/under deksel på vinsj. Den hvite boxen har jeg klipt opp og sprayet med med spray , og etter det funka den litt så innimellom . Så ser jo ut som dårlig kontakt ,kan jo ha irret inni denne hvite box også .Kansje den er litt snillere etter et døgn i godsaker .For se imårra om den kan ha blitt bedre .Men klart den kan jo ha irret inne under deksel på selve vinsjen også ,den er jo montert i 1998 så ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er skjelden feil på "den hvite boksen".

Hvis du hører klikkelyd fra selve vinsjen når du prøver å kjøre vinsj er nok denne i orden.

Mest sannsynlig årsak til problem i så fall er "trege" releer som har satt seg pga salt - lager klikkelyd, men slår ikke skikkelig inn.

Dette fikses normalt med CRC mens du "jobber" med releet med en skrutrekker eller lignende. Du må ta av lokket på vinsjen for å komme til (av med kabular osv).

Er vinsjen helt død er defekt endestoppsensor mest vanlig årsak, kortslutning i sensor kan "drepe" spenningen til "den hvite boksen". Dette er enkelt å teste ved å koble fra sensoren på "den hvite boksen". Fjern brun leder på klemme 4 evt også hvit leder på klemme 9.

Link to post
Share on other sites

Den hvite boksen til gubben sin båt hadde samme symptom, det var gåene brytere (målte meg frem). Skiftet alle sammen når jeg først var igang, funka som jernet i flere år etterpå...

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...