Frissy Startet 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2014 Skal montere kartplotter i båten. Rett ved siden av der jeg vil montere er det et kompass. Er det noe problem med å ha kompass og gps/kartplotter ved siden av hverandre? Tenker på evt påvirkning den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Jeg måtte montere kartplotteren, en11" Interphase Chartmaster hele 20 - 30cm fra kompasset for at det ikke skulle bli påvirket kraftig. Den 10" svart/hvit plotteren jeg hadde før, kunne stå mye nærmer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Takk for kjapt svar, siden jeg ikke er veldig god på dette med kompass og gps: Er det kompassen som blir påvirket? vil det gi misvisning på kompasset eller er det kartverket som blir feil? Hva hvis jeg skrur gps av, vil evt kompasset fortsatt være påvirket? t? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Kartverket i Oslo blir neppe påvirket, he he. Ja, det er kompasset som vil vise feil, - når kartplotteren står på. En GPS-mottaker tror jeg ikke vil påvirke kompasset, men den står jo på styrhustaket mitt langt unna kompass og kartplotter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Den er god. Tipper jeg følger mer med på kartverket enn kompasset så lenge jeg koser meg på innsida av filtvet! Så da får jeg evt skru av gps hvis jeg skal ta meg fram med hjelp av kompasset..... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Vel, jeg garanterer ikke at ikke en avslått kartplotter ikke også påvirker kompasset. Det er mange år siden jeg monterte kartplotteren. Men det merker du fort. Or er ikke feilen for stor, kan du jo kalibrere kompasset. Det har sansynligvis to justerskruer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Akkurat, da skal jeg se på den løsningen også. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Prøv å bevege GPS i nærheten av kompasset, og se om nålen beveger seg. Prøv både med GPS påslått og avslått. I instruksjonsbøkene står det også ofte hva sikkerhetsavstanden er til kompasset. Kompasset ditt vil ikke påvirke kartplotteren. Når alt er plassert, så kan du sjekke deviasjonen på forskjellige kurser med å sammenligne med de kursene GPS viser under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Da er gps montert og den står ca 20-25 cm fra kompass.Gir intet utslag på kompasset hverken på eller av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.