dennrick Startet 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2014 Hei, Jeg har to D4-300 i båten som veier 8-9 tonn og som makser ut i 33 knop. Noen ganger er det imidlertid fint å bare luske avgårde i sakte fart. Spørsmålet dukker opp fordi det er fint vær med lite vind om dagen, og vi så for at vi kunne sette på autopiloten og slappe av på dekk foran og nyte båtlivet fra en annen vinkel enn den vi er vant til unger gange. Noen spørsmål da: - Er det greit å da velge å bare bruke en motor med den andre avslått for å spare litt diesel ? - Med den andre motoren avslått, så vil vel propellene spinne - kan noe ta skade av det ? - Hos meg er det styrbord motor som driver noen støttesystemer, så jeg antar at det er den jeg isåfall bør bruke om dette er ok? Siden jeg er inne på temaet, hvor hardt kan jeg presse den ene motoren som er igang? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Hos meg står det at den motoren som ikke går må startes med jevne mellomrom for å smøre giret. Hos meg blir det heller ikke vann til pakkboksen heller om motoren er av. Men i slumrefart blir det vel ikke varmt på den som bare dras rundt. Selv kjører jeg alltid begge motorer uansett fart Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Første spørsmål blir hvilke gear har du? Kan dette giret kjøres uten å mlste smøring. Noen gear har olje pumpen drevet a motor. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Desverre ligger dokumentasjonen i båten og jeg er ikke der før imorgen, så pr nå vet jeg ikke hva slags Drev/gir jeg har.. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Med drev kan man jo tilte opp så langt det går så er ikke propellen nedenfor skroget under fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjellbonden Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Hos meg ligger det godt til rette for å gå med en motor da begge motorer leverer vann til begge hylser og gearene tåler 12 timer i fart uten motor i gang. Min erfaring er at man ikke sparer så mye diesel, men man sparer motortimer og den motoren som er i gang har bedre forhold med litt mer å tygge på. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 I min ungdom og tiden til sjøs om bord på taubåt på langfart gikk de med en motor mens den andre "fulgte med", sikkert for å spare drivstoff. Er vel samme prinsipp med mindre båter, må jo uansett veksle på styrbord og babord motor Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Takk for svar så langt En annen ting jeg tenkte på som jeg glemte å nevne i mitt første innspill er jo at dette også plutselig kan bli en relevant problemstilling om en motor plutselig får problemer og stopper (lite sannsylig?). Hva kan du da få den andre til å yte, og hvor hardt kan den kjøres? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Allegro27 Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Jeg er på syltynn is, men seilbåt har jeg en viss peiling på. Når man seiler krever visse gear at motoren settes i gir for at propellen skal stå stille. Dette gir også mindre motstand enn når en propell går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Du kan trygt gå for en motor med dine DPH drev Denrick. Alle deler som går rundt i drevet ved windmilling ligger i olje og drev har ingen oljepumpe uansett. Har gjort det mye selv med 2x D6 DPH og andre båter både med drev og aksler. På din båt har du vel servopumpa på ene motoren. Brukte mye autopiloten for å slippe tungt ratt. En annen bonus utenom å spare litt diesel i sakte fart er at du sparer halvparten av gangtimene på motorene også. Tar forbehold ang styringen (om systemet tillater det) om du har elektronisk styring og individuell styring av drevene med joystick. I så fall mulig tenningen må stå på på den andre motoren. Gangtimene telles bare på CR motorer når motoren faktisk går. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 (redigert) En annen ting jeg tenkte på som jeg glemte å nevne i mitt første innspill er jo at dette også plutselig kan bli en relevant problemstilling om en motor plutselig får problemer og stopper (lite sannsylig?). Hva kan du da få den andre til å yte, og hvor hardt kan den kjøres? Gå kun i sakte fart. Jeg ligger normalt i 6-7 kn. Gir du på noe særlig mer vil du kun merke at båten løfter baugen og graver seg ned bak. Prøv for all del ikke å skru av den ene motoren fra planingsfart. Det vil skape varmgang i gearkassa Redigert 29.Mai.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Kompressoren din slår inn på 1500 rpm. En motor er ikke sterk nok til å dra båten opp i plan. Dvs at du vil ligge med kompressor konstant på. Og de fleste synes det både gir mye støy og ikke høres særlig bra ut. Hvilket det heller ikke er. Så hold deg under 1500rpm på en motor. Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Hei, låner denne tråden litt. Er litt i denne problemstillingen selv. Skal hente en flytebrygge og den tenkte jeg å slepe i 5-7 knops fart, er vel ikke riktig å kalle det flytebrygge, det er et halvfabrikat av sveiset 400 mm Plastrør(PP-rør) uten tredekke. Tror den er ganske lett å slepe men er redd for å sote ned turbo, noen som har erfaring med dette? Slepet vil ta ca 8 timer i rundt 6 knop 45 nautiske mil Motor er D6 330 og DPH drev. Trenger jeg å stoppe opp, koble av slep og kjøre motoren med belastning. Takker for svar Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Jeg er på syltynn is, men seilbåt har jeg en viss peiling på. Når man seiler krever visse gear at motoren settes i gir for at propellen skal stå stille. Dette gir også mindre motstand enn når en propell går rundt. Du har rett og jeg tror faktisk det har en del å si om propellene går rundt eller ikke. En propell som står stille, vil bare forårsake vanlig drag, som er forholdsvis lavt i lav fart. En propell som blir spunnet rundt vil gi en mye større motstand fordi den gir løft. Det er denne effekten helikoptere bruker når de nødlander uten motorkraft, forøvrig den samme effekten som utnyttes til å gi løft i en autogiro (et slags fly med en fritt spinnende hovedrotor). Kjent fra James Bond, "you only live twice" http://images.static-bluray.com/reviews/6783_3.jpg Det er altså snakk om en effekt som kan være ganske stor. Det er jo ikke for ingen ting at mange seilbåter bruker foldbare propeller. Det skulle vært interessant å vite om noen som har erfaring med å gå med den ene motoren avslått har undersøkt hvor mye det har å si om man lar den andre propellen spinne eller ikke. Jeg skulle forresten også hatt moro av å vite hvor mye drivstoff man sparer på dette i ulike sammenhenger. I utgangspunktet ville jeg tro at når du først har to drev i vannet, så ville det mest effektive være å gå med begge maskinene siden man da i praksis får dobbelt så stort propellareal uten noe ekstra motstand. Men dette har kanskje mye å gjøre med at propellenes og motorenes virkningsgrad kanskje ikke er veldig høy på de laveste turtallene ettersom de vel er designet og optimalisert for langt høyere turtall og hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Slepet vil ta ca 8 timer i rundt 6 knop 45 nautiske mil Motor er D6 330 og DPH drev. Trenger jeg å stoppe opp, koble av slep og kjøre motoren med belastning. Takker for svar Hilsen Nils Nei. Egentlig perfekte arbeidsforhold for motoren din på 13-1500 rpm. CR motorer soter ikke ned, og det er uansett nok belastning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
UVÆR-II Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Takk for svar sap_2000. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Goodtimes Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Jeg har samme motor og det går helt fint. Men fikk beskjed av forhandler at hvis jeg bare skal gå på en maskin så bare på tomgang. Settes i gir men ikke gi mer gas. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 29.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2014 Jeg bruker å gi på litt, kanskje til 600 eller 650 RPM. Da nærmer jeg meg 6 kn, motor får jobbe litt og dynamo trives bedre. Tidligere hadde jeg to drev. Da gjorde jeg forsøk med å tilte opp det som var ute av drift, men ingen målbare forskjeller. Har nok nevnt det før, men tror ikke det er mye drivstoff å spare ved å stoppe en motor hos meg. Men den motoren som går har det bedre og det spares enormt mye motortimer. I tillegg blir det enda fredligere om bord. Jeg veksler på stb og bb motor, men når jeg styrer manuelt er det best å bruke stb hvor servopumpa sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Jeg bruker å gi på litt, kanskje til 600 eller 650 RPM. Da nærmer jeg meg 6 kn, motor får jobbe litt og dynamo trives bedre. Tidligere hadde jeg to drev. Da gjorde jeg forsøk med å tilte opp det som var ute av drift, men ingen målbare forskjeller. Har nok nevnt det før, men tror ikke det er mye drivstoff å spare ved å stoppe en motor hos meg. Men den motoren som går har det bedre og det spares enormt mye motortimer. I tillegg blir det enda fredligere om bord. Jeg veksler på stb og bb motor, men når jeg styrer manuelt er det best å bruke stb hvor servopumpa sitter. Dette fikk meg til å tenke på noe jeg egentlig har lurt på lenge. Jeg tenkte først: Hvordan kan det ha seg at du ikke sparer drivstoff, men sparer enormt mye motortimer ved å gå for en maskin av gangen? Spørsmålet blir da egentlig: Hva er egentlig en motortime? Hvis du ikke sparer drivstoff, betyr vel det at hvis du hadde fyrt opp den andre motoren også, så kunne du i prinsippet holdt samme fart med halve belastningen på hver motor, isteden for hele på 1 motor? Er det ikke slik at motortimene tar utgangspunkt i belastningen på motoren? Motortimene går vel i hvert fall fortere ved toppfart enn ved langsom fart. Eller er det egentlig antall omdreininger vi snakker om her? Gir 1 klokketime på 2000 rpm like mange motortimer som 2 klokketimer på 1000 rpm? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 (redigert) En motortime er en motortime (altså motor i gang i 60 minutter), enten det er på tomgang eller full fres, og enten den står i gir eller fri (for lading feks), eller tilogmed i revers. Det har ihvertfall jeg gått ut i fra.... Men når jeg tenker meg om så vet jeg det ikke sikkert Redigert 30.Mai.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 (redigert) Enkelte merker har faktisk en annen beregning av motortimer. Da er det ut ifra et visst turtall. Går du på fult turtall, så går 1motortime raskere enn 60minutter. På tomgang varer den lengre enn 60 minutter. På D-motoren er det ikke slik, etter hva jeg vet. Redigert 30.Mai.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Hvis du ikke sparer drivstoff, betyr vel det at hvis du hadde fyrt opp den andre motoren også, så kunne du i prinsippet holdt samme fart med halve belastningen på hver motor, isteden for hele på 1 motor? Er det ikke slik at motortimene tar utgangspunkt i belastningen på motoren? Motortimene går vel i hvert fall fortere ved toppfart enn ved langsom fart. Eller er det egentlig antall omdreininger vi snakker om her? Gir 1 klokketime på 2000 rpm like mange motortimer som 2 klokketimer på 1000 rpm? Mine motorer bruker klokketimer og jeg har ikke hørt om noen andre motorer enn Perkins i gammel MF som har "traktortimer". Dette er i praksis en omdreiningsteller. Med begge motorer i drift er egentlig belastningen i minste laget, derfor liker jeg å få all belastningen over på en. Dieselmotorer liker å jobbe litt. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Du har rett og jeg tror faktisk det har en del å si om propellene går rundt eller ikke. En propell som står stille, vil bare forårsake vanlig drag, som er forholdsvis lavt i lav fart. En propell som blir spunnet rundt vil gi en mye større motstand fordi den gir løft. Det er denne effekten helikoptere bruker når de nødlander uten motorkraft, forøvrig den samme effekten som utnyttes til å gi løft i en autogiro (et slags fly med en fritt spinnende hovedrotor). Kjent fra James Bond, "you only live twice" http://images.static-bluray.com/reviews/6783_3.jpg Det er altså snakk om en effekt som kan være ganske stor. Det er jo ikke for ingen ting at mange seilbåter bruker foldbare propeller. Det skulle vært interessant å vite om noen som har erfaring med å gå med den ene motoren avslått har undersøkt hvor mye det har å si om man lar den andre propellen spinne eller ikke. Jeg skulle forresten også hatt moro av å vite hvor mye drivstoff man sparer på dette i ulike sammenhenger. I utgangspunktet ville jeg tro at når du først har to drev i vannet, så ville det mest effektive være å gå med begge maskinene siden man da i praksis får dobbelt så stort propellareal uten noe ekstra motstand. Men dette har kanskje mye å gjøre med at propellenes og motorenes virkningsgrad kanskje ikke er veldig høy på de laveste turtallene ettersom de vel er designet og optimalisert for langt høyere turtall og hastighet. Her blander du epler og pærer. Autorotasjon med helikopter kan ikke sammenlignes fordi om det gir ekstra løft når man forandrer pitch så det blir noe helt annet. Temaet er diskutabelt og varierer fra propell til propell, båt til båt osv. Her er en uttalelse i test som viser det som jeg selv har erfart oftest: "Sett motoren i fri. Da bremser propellen minst. Det engelske båtbladet Yachting Mothly hadde en stor propelltest i sitt mai nummer. Deres måling viste at en fast propell i gir bremser båten tilsvarende å ha to bøtter hengende etter." Dette er og hva VP generelt anbefaler på fast propell. (selvfølgelig om man har gir som tåler det) Seilmagasinet har utført tilsvarende test med generelt samme resultat. Spesielt klar forskjell på trebladet propell som bremser en del mer når den står i ro enn når den roterer. Sitér dette innlegget Link to post
Gulenpower Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Hei! Einig med sistemann her. Som ein nemnde tidlegare i tråden så kopla han inn giret under segling. Det er andre som har vore inne på det med smørning til gir tidlegare i tråden. Og det er nettopp derfor giret blir kopla i, for å forhindre at akslingen går rundt. Og sidan akslingen ikkje går rundt så treng korkje aksling eller gir smørning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Har selv arbeidet på et 80 meter stort rutegående fartøy med 4 hovedmaskiner, 4 gear og 4 faste propeller med totat ca. 11 000 hk. Når rutefarten var lav iht seilingsplanen ble det kjørt på 2 maskiner. De andre to maskinene som ikke var i bruk var utclutchet fra sine respektive gear. Gearene til maskinene som var stanset ble kjørt med elektrisk smøroljepumpe igang for å beholde smøringen og propellene i fri rotasjon med luftbremsen slått AV. Dette bremser desidert minst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.