Jump to content

Kjøre båten med bare en motor (av to) over lange strekk?


dennrick

Recommended Posts

To motorer har jo en del mere friksjon og ting som skal drives rundt, enn en motor.

Så derfor vil som regel en motor bruke mindre drivstoff enn to motorer med tilsvarende samlet effektuttak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

To motorer har jo en del mere friksjon og ting som skal drives rundt, enn en motor.

Så derfor vil som regel en motor bruke mindre drivstoff enn to motorer med tilsvarende samlet effektuttak.

Dette er helt urelevant i forhold til inlegget. Bør man frikople motor nr. 2 eller låse propellen? Man bør frikople motor nr. 2's drivlinje om mulig, det sparer svært mye energi. Låsing medfører større energiforbruk på gjenværende propell.

Link to post

Det var nok ment som kommentar/svar til innlegg #19 men glemte vel å sette sitat på :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...