Jump to content

Rutiner før nytt strøk med "selvpolerende"


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Bunnstoff igjen... :rolleyes:

 

Kunne selvfølgelig lest igjenneom alle trådene med bunnstoff for å finne svaret, men jeg starter en ny tråd.

 

Har selvpolerende bunnstoff i dag, men jeg tenkte å bare legge på et tynt strøk i år.

 

Hva skal jeg gjøre før jeg legger på dette strøket? Skal jeg vaske/skrubbe det eksistrende bunnstoff for å fjerne eventuelle urenheter eller holder det med å smøre direkte på? Dersom jeg vasker/skrubber så må jeg vel la det tørke før jeg smører på dette strøket.:blush:

 

Skal ikke bruke grunning.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt selvpolerende på mine saktegående båter i nesten 15 år. Prosedyren var alltid enkel: Opp, høytrykksspyling, tørke til neste dag, ett fett strøk Mille Dynamic, sjøsetting neste dag. Men da var det SKIKKELIG primet under, altså. På den andre side, det var sjelden mye dritt og groe under ... mest slim og noen klaser blåskjell her og der i verste fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Båten er på land nå og er tørr. Jeg rengjorde båten med høytrykksvasker i fjord høst, men du kan se litt urenheter i vannlinjen på selve bunnstoffet. Prøver å vaske dette av for å se om det forsvinner.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du ha bort urenhetene i vannlinja må du nok fjerne hele bunnstoffet. Det har ingen hensikt etter mitt hode. Smør over, så forsvinner det!

 

Min prosedyre:

 

høytrykksspyling om høsten (nøye)

på våren går jeg over med kost (type litt finere enn piasava) for å fjerne evt. løse flak

rull i vei!

 

Har funnet ut at det er greit å være litt kjip på bunnstoffet - da har det ikke så lett for å løsne i flak.

Link to post
Share on other sites

Har i alle år tynnet ut bunnstoffet med universaltynner for å legge på tynnere sjikt med bunnstoff. Naboen bruker dobbelt så mye bunnstoff som jeg og begge båtene er like når vi tar de opp om høsten- ingen groe, kun slimete overflater. Ikke sikker på om produsenten anbefaler dette, men det har funket på mine båter.

Link to post
Share on other sites

Hva er universaltynner?

 

Tynnere lag desto bedre, skal du legge på flere strøk hvert år med tykk guffe så vil jo laget bli enormt tykt til slutt.

 

International har noe som heter VC17M, denne er ekstrem tynn og vil ikke bygge lag, men dette er hard bunnstoff.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har i 13 år brukt Nonstop. Høytrykkspyles om høsten. Ingen vask eller pussing om våren. Smører bare på stoffet med den fineste rulle som finnes. "Tyner" det maksimalt, har normalt brukt 1 boks (0,75l) på en 30 foter. Aldri problem med groing, utover litt slim.

 

I år ble det bare litt flekking + et tynt lag i vannlinja for utseende sin del. Mange gjør det på den måten og tar bare helt strøk med noen års mellomrom.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Høytrykkspyling ved opptak. Før sjøsetting kun flekking der det er tynnslitt. Går da ikke med mer enn en snau boks SeaJet 033 selvpolerende på min Saga27. Null groe, kun en anelse slim. Så lenge det er noe igjen av selvpolerende bunnstoff er det aktivt! Det ser litt flekket og rart ut, men vel på sjøen er det jo ingen som ser dette?

 

Lars H.

(nettopp hjemkommet etter årets første helgetur med båten, - Herlig tur!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tynning ; det finnes jo noe som heter tynner... Jeg er en enkel sjel - jeg tynner alt som ikke er basert på vann eller rødsprit med tynner. finner jeg ikke tynner bruker jeg lynol. Finner jeg ikke lynol eller tynner bruker jeg White spirit. Finner jeg ikke lynol, tynner eller white spirit,....... tar jeg meg en :drink: og utsetter hele greia til en dag jeg jeg har lyst til å jobbe

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

tynning ; det finnes jo noe som heter tynner... Jeg er en enkel sjel - jeg tynner alt som ikke er basert på vann eller rødsprit med tynner. finner jeg ikke tynner bruker jeg lynol. Finner jeg  ikke lynol eller tynner bruker jeg White spirit. Finner jeg ikke lynol, tynner eller white spirit,....... tar jeg meg en  :drink: og utsetter hele greia til en dag jeg jeg har lyst til å jobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Trur nok ikke at det er så enkelt som å finne noe som er "blankt" å tømme dette oppi bunnstoffet, vips så er det tynnet ut.

 

Lynol kan reagere med underlaget.

White Sprit kan gjøre at det ikke tørker.

Rødsprit ?

Tynner aner jeg ikke hva er.

 

 

Tenkte jeg skulle gjøre dette riktig jeg da, dvs bruke det som skal brukes.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte noe som heter Jotun tynner Nr. 7, det var dette som var anbefalt på Non Stop boksen. Brukte dette også på noe bunnstoff av "tankskiptype" som hadde blitt for hardt til å bruke (oppbevart i plastkanne, tydeligvis ikke diffusjonstett), og det ble som nytt igjen.

 

Pleier ellers bare å flekke der det har flasset eller ser slitt ut, samt et strøk i baugen og langs vannlinja. Fordelen med selvpolerende er jo at det virker så lenge det er stoff igjen. Da er det jo bare tull å pakke det inn i nye tykke lag hvert år... Eller hva??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Trur nok ikke at det er så enkelt som å finne noe som er "blankt" å tømme dette oppi bunnstoffet, vips så er det tynnet ut.

 

Lynol kan reagere med underlaget.

White Sprit kan gjøre at det ikke tørker.

Rødsprit ?

Tynner aner jeg ikke hva er.

Tenkte jeg skulle gjøre dette riktig jeg da, dvs bruke det som skal brukes.

<{POST_SNAPBACK}>

OK siden jeg var litt humoristisk i stad ( prøvde i alle fall ) skal jeg prøve å være litt mer konkret.Tynner er et produkt du får dersom du ber om tynner hos fargehandleren, på svært mye maling står det at den skal tynnes med tynner. Hva er det som er i i tynneren? :confused::confused:

 

Aner ikke, men jeg har alltid ment det var en blanding av white spirit og lynol. Dette er bare en oppfatning jeg har. Tok en tur i kjelleren og fant self ikke tynner i dag. Pleier å ha det stående. Helt konkret bruker jeg det på interiørmaling for å få den så flytende at den går i sprøytepistol. Men som sagt det funger med lynol og white spirit.....

 

Kikket på tre ulike bokser bed bunnstoff som sto i kjelleren to harde ; de skulle tynnes med white spirit, seajet 033'en skulle tynnes med seajet tynner... om den er forskjellig fra vanlig tynner aner jeg ikke, men tror nok vanlig tynner hadde gjort jobben.

 

Det finnes selfølgelig unntak; Herdins beisprodukter skal tynnes og rengjøres med røsprit...

 

Håper dette var litt mer oppklarende.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

OK siden jeg var litt humoristisk i stad ( prøvde i alle fall ) skal jeg prøve å være litt mer konkret.Tynner er et produkt du får dersom du ber om tynner hos fargehandleren, på svært mye maling står det at den skal tynnes med tynner.  Hva er det som er i i tynneren?  :confused:  :confused:

 

Aner ikke, men jeg har alltid ment det var en blanding av white spirit og lynol. Dette er bare en oppfatning jeg har. Tok en tur i kjelleren og fant self ikke tynner i dag. Pleier å ha det stående. Helt konkret bruker jeg det på interiørmaling for å få den så flytende at den går i sprøytepistol. Men som sagt det funger med lynol og white spirit.....

 

Kikket på tre ulike bokser bed bunnstoff som sto i kjelleren to harde ; de skulle tynnes med white spirit, seajet 033'en skulle tynnes med seajet tynner... om den er forskjellig fra vanlig tynner aner jeg ikke, men tror nok vanlig tynner hadde gjort jobben.

 

Det finnes selfølgelig unntak; Herdins beisprodukter skal tynnes og rengjøres med røsprit... 

 

Håper dette var litt mer oppklarende.....

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen takk for forklaringen til deg hallaron og index.

 

Har bestilt Sea Jet 033, kjøper samtidlig tynner for å tynne den "litt" ut.

 

Takk for hjelpen til dere begge. :blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hva er universaltynner?

 

Tynnere lag desto bedre, skal du legge på flere strøk hvert år med tykk guffe så vil jo laget bli enormt tykt til slutt.

 

International har noe som heter VC17M, denne er ekstrem tynn og vil ikke bygge lag, men dette er hard bunnstoff.

<{POST_SNAPBACK}>

Selvpolerende bunnstoff virker omtrent på samme måte som visiret på hjelmen til en formel 1 fører. Når visiret blir møkkete, drar føreren av et "plastlag" så en ny ren overflate kommer frem. Selvpolerende bunnstoff virker ved at overflaten "slipes" bort av vannet mens båten er i bevegelse. Derfor vil ikke behovet for å kladde på tjukke lag være påtrengende.

 

Harde bunnstoffer bygger opp lag da det bare er giftstoffene som slippes ut av malinga og ikke bindemidlene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...