Jump to content

ADVARSEL! LED-pærer tok fyr!

superman

Recommended Posts

Hadde en JÆVLIG skummel opplevelse i kveld. Jeg har installert nye G4 LED-pærer som jeg har vært veldig fornøyd med, både fordi de passer i de lave spottene mine og fordi de har så langt vært de beste Halogen-erstatningene jeg har funnet (og jeg har testet en del). Disse har også en ambient pærekvalitet ved at de er pakket inn i gummi.

Pærene ble bestilt fra Aliexpress: http://www.aliexpress.com/item/High-quality-Dimmable-G4-Led-12V-24-Leds-3014-Chip-Silicon-Lamp-DC12V-Crystal-Corn-Light/1587665395.html

Denne tråden skriver jeg utelukkende for at andre skal styre unna disse pærene!

Når jeg satt og slappet av hørte jeg plutselig en fisle-lyd i venstre øre, og kikker opp. Det brenner inne i spotten, og det ryker voldsomt. Jeg får skrudd av dekselet og bruker en nøkkel for å poppe ut pæren som står i lys lue. Det har nå blitt så varmt at sokkelen G4-pæren står i også brenner, men det slukker fort.

Her er resultatet:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av superman (see edit history)

Auda, det er var ikke noe særlig.

Hadde du enda kjøpt de på CO eller hos andre norske butikker, så hadde det jo gått ann å gått en tur i butikken og uttrykt sin misnøye.

-tror jeg fortsetter å handle i Norge...

Takk for at du delte dette. All grunn for å passe på.

Hadde du ikke sikring på kursen ? Det må da kunne brukes ganske små sikringer på LED-lys, siden disse bare trekker noen milliampere hver. Da det begynte å brenne, må strømtrekket ha vært flere ampere, slik at en sikring på f.eks. 500 mA ville kanskje forhindret brannen.

ikke sikkert det holder med bitteliten sikring.. led trekker ganske mye startstrøm.. så om ikke den sikringen er treg.. vil den muligens smelte.. vet ikke om man får trege sikringer i den størrelsen?

Vi hadde et prosjekt med et stort bygg og led, ca.1000w led tok 10amp kurs uten å mukke.. måtte opp på 16amp for og tåle startstrømmen..

Heldigvis er vi som regel tilstede og våkne når lyset er på, slik at vi får avverget større ulykker når slike ting skjer, enten årsaken er komponentfeil eller menneskelig feil.

Annerledes da med ovner og varmere som står på når vi sover eller ikke får tilsyn mer enn en gang pr dag, uke eller mer...

Dette var en stygg sak,men slik må en før eller senere forvente når det kjøpes det jeg antar var noe grisebillig kinagreier.

Kjøpte selv Led pærer til lanternene på Ebay 4 stk for 79,- rett hjem fra Kina,samtilge pærer var koblet feil.

Heiv alt i søppla,og måtte rette fingeren mot meg selv og si:

"Hvis noe er for godt til å være sant....ja så ER det nettopp det"

Godt at du slapp med skrekken.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg opplevde litt av det samme hjemme. Monterte G4 LED i spottene på badet. LED'ene ble varme som fy, og en av dem smeltet løs fra pinnene.

Det var jeg som ikke visste bedre. Omformeren ga 12V AC. Disse skulle ha 12V DC, og kun det.

Uansett, takk for påminnelsen. Må visst revurdere sikringene i båten. Blir mye styr, har gjerne mange lamper på samme kurs.

Guest Kaptein Fredrik

Kanskje det også har blitt montert komponenter med feil verdi som har gitt en helt annen funksjon i forhold til resten av kretsen og har utviklet varme. Jeg har opplevd slik selv med cheap china electronics noen ganger når det har vært feilmerket eller montert på feil komponenter. Veldig skummelt med brann i elektronikk. Det skjer utrolig fort, ofte uten forvarsel.

Siden dem er dimbare, så er det neppe en spenningsregulator montert ombord i pæra. Kan det tenkes at du har for høy spenning? Har du koblet på lader eller noe som gjør at spenningen øker? Dimbare ledpærer er veldig glad i en ekstern driver som holder konstant maks 12 volt, uansett inn-spenning.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Huff, skummel opplevelse.

ikke sikkert det holder med bitteliten sikring.. led trekker ganske mye startstrøm.. så om ikke den sikringen er treg.. vil den muligens smelte.. vet ikke om man får trege sikringer i den størrelsen?

Vi hadde et prosjekt med et stort bygg og led, ca.1000w led tok 10amp kurs uten å mukke.. måtte opp på 16amp for og tåle startstrømmen..

Blir litt feil å sammenligne boliginstallasjon med båt. I en bolig har man så kalte "drivere"/trafo som starter før det blir lys. Det er der hovedsaklig den store startstrømmen ligger.:)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Det er flere av pærene som har blitt skadet, så alle går i bosset. Jeg har prøvd en god del ulike typer nå, og disse har vært de jeg har likt best - så skuffelsen var ekstra stor. Men fortsatt litt i sjokk, egentlig. Det var ikke spesielt festlig å se åpne flammer i taket - selv om flammene ikke var større enn de av et stearinlys. Ser for meg at det kunne gått riktig ille hvis jeg ikke hadde vært til stede.

Personlig tror jeg at gummien pærene er støpt i har gjort at de har kokt, mer eller mindre. Vil holde meg langt unna slike konstruksjoner fra før av.

Når det er sagt så har jeg bestilt ulike varianter av pærer fra Kina før, samt at jeg har prøvd de som selges i norske butikker (både Båtsystem og mer lugubre merker). Aldri har jeg opplevd verken særlig varmgang eller endringer i virkemåte. På disse pærene her, derimot, er det fire av 12 som ikke er slik de var når jeg plugget dem i første gang. En av dem brant opp, en av dem viser tydelige tegn til å nærme seg det samme, to av dem har endret karakteristikk på lyset.

Kaptein Fredrik;

Jeg vet veldig lite om slikt du skriver om. Båten er 2007-modell, og er vel rimelig normalt utstyrt for den tiden. Hvilke ting måtte jeg eventuelt undersøkt for å få svar på dette? Vil det være dumt at de er i bruk når båten ligger på landstrøm og batteriene leverer en kontinuerlig 13,45 volt?

tobixen:

Ja, vær så god - jeg tror ikke disse pærene er trygge, og gummistøpen er nok synderen. Vil fraråde alle å kjøpe disse!

Comforthe;

Ja, jeg har det - anmodet han om å trekke dem fra markedet og å få pengene tilbake. La ved de samme bildene som her, og fikk følgende svar: "I trust you, you have a few bulbs burn. When you use voltage DC12V? We can compensate you burned the light bulb."

Vestkystseiler;

Nei - ingen sikring. Ser jo i ettertid at jeg kanskje burde forhørt meg med noen før jeg stappet i disse pærene? Jeg har jo et relativt nytt oppsett, båten er fra 2007, og har i grunnen bare tenkt at jeg kunne bytte halogenpærene med LED-pærer direkte. LED-pærene trekker jo veldig lite i forhold til Halogen, og da har det ikke vært en problemstilling for meg å tenke på slike ting.

Jonas78;
Takk!

nomen;

Det meste vi bruker her i Norge er jo produsert i Kina, og jeg har handlet derfra og fra ebay mange ganger før med stort hell. Men jeg vil være langt mer kritisk i fremtiden, det skal være sikkert.

Aksept2014;

Disse er støpt i gummi slik at de skal fremstå mest mulig like vanlige Halogenpærer. Det syntes jeg var helt genialt. Det synes jeg ikke lenger. Jeg tror de har kokt i gummien slik at når de har fått varmgang så har det ikke blitt nedkjølt av luften rundt. Kommer ikke til å gå for denne løsningen i fremtiden med mindre Båtsystem eller noen andre seriøse kommer med det. Siden de er støpt i gummi tviler jeg på at fukt er problemet.

Dersom man kjøper billig Kinavare i Norge, har man langt bedre forbrukerkjøpsrettigheter enn dersom man kjøper noe fra Kina ... men allikevel ... skulle båten brenne ned, hjelper det ikke mye med fem års reklamasjonsrett (og det vil jo uansett normalt være ganske vanskelig å påvise brannårsaken - enten er man tilstede og får slokket brannen, eller man er ikke til stede og aner ikke hvorfor båten tok fyr).

Jeg synes det er litt rart at man satser på halogenpærer i en så ny seilbåt - gode LED-lamper koster litt mer og gir kanskje ikke fullt like trivelig lys, men allikevel - for belysning i båt er det utvilsomt LED som er fremtiden. (kanskje produsentene er trege i avtrekkeren - jeg så på en nybil for bare et par år siden, og den var utstyrt med navigasjonssystem hvor kartdata var lagret på en CD! Det kunne kanskje vært et naturlig teknologivalg i år 2000, men ikke i år 2012.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 3 uker senere...

Jeg kjøpte billige LED pærer fra en nettbutikk anbefalt her på BP. Monterte over 20 pærer i båten og tok med et par hjem som jeg monterte under kjøkkenviften for å teste. Fornøyd med lyset, som er i underkant av 3000 K, varm-hvit. I båten står lyset sjelden på lenge om gangen, men hjemme tok det fyr her en kveld hvor lyset hadde stått på i flere timer. Alle pærene skal selvfølgelig skiftes og kastes. Meget ubehagelig erfaring. Gjentar trådstarters advarsel! Sjekk pærene!!!

bilde

Figur 1: LED pære

bilde

Figur 2: LED pæra som tok fyr

bilde

Figur 3: LED pæra som ikke tok fyr var ikke helt ok den heller.

Redigert av mhemil (see edit history)

Hmmm, Biledserien til mhemil viser jo tydleg kva som har skjedd. Elektrolyttkondensator har sprukke/eksplodert. Dette er vel ganske typisk viss kondensatoren i utgangspunktet var litt underdimmensjonert i forhold til å tåle varme (fordi den skulle vare billig i innkjøjp). For ikkje lenge sidan var dei ei liknande sak med i FBI på NRK om Samsung TV'ar, der straumforsyninga rauk etter eit par år fordi kondensatorane ikkje tålte varmeutviklinga.

Det var litt merkeleg at heile huset blei blåst av, normalt har kondensatoren ein svekkelse i huset (kryss) i toppen slik at det bare blir eit lite hol og trykket slepp ut. Einaste måten eg har fått til dette med vanlege elektrolyttkondensatorer er viss ein på ein eller annan måte setter på (for høg) spenning med feil polaritet

Ellers er det jo ei kjent sak at elektrolyttkondensatorer "tørkar ut" over tid, men den prosessen går jo normalt over mange ti-år. Viss el-kondensatoren står i ein krets der reduksjon av kapasitansen fører til at straumen i kretsen aukar, så har ein jo ein interessant problemstilling...

Redigert av Rossicus (see edit history)

Interessant at du nevner Samsung og deres strømforsyninger til TV¨'er. Jeg fikk en powersupply byttet på garanti, men da så jeg til forundring at den nye som ble satt inn var nøyaktig lik. Denne måtte jo også gå etter et par år. Da var derimot reklamasjonstiden på TV'en gått ut, og jeg hadde en tøff jobb for også å få skiftet denne delen, noe jeg etterhvert ga opp da Samsung henviste til et kontor i Sverige og det endte opp med endeløse ansvarsfraskrivelser. Håpløst. Fikk etterhvert byttet kondensatorer til nye og disse kostet ikke mange kronene. Utgiftene til servicebil ble på noen hundrelapper.

Tilbake til saken. Mange av disse nye LED'ene er potensielle brannkilder. Veldig skummelt. Sjekk varmgang!

Baatsystem sine LED, ingen problemer med disse?

Takk for nyttig og viktig informasjon. Det pågår for tiden en massiv utskiftning av lyspærer i båt og bil, men det er høyst usikkert om man fortsatt har tilfredsstillende overstrøms- og kortslutningsbeskyttelse av LED-pærene med de "gamle" sikringene. Jeg kan godt tenke meg å ta dette opp med DSB hvis ikke noen har gjort det allerede.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...