Jump to content

ADVARSEL! LED-pærer tok fyr!

superman

Recommended Posts

Steinsvik, Jeg trodde også det motsatte at de var sikkrere og ikke utvikla varme, og at det var dens fordeler sammen med lavt strømforbruk! Har kun ledpærer i lommelykter så har ingen erfaringer med spotter med LED. prøvde noen fra Clas Ohlson i trappoppgangen hjemme men det far så skarpt lys at jeg bytta til halogen igjen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Flott du tar opp dette Supermann :clap::clap: ..

Skal jammen gå over alle pærer i båten i dag og se om det er noen tegn til varmgang :worry:

Har skifte alle pærer til båtsystem sine LED , så det er ikke billig kina kvalitet , men bør nok sjekkes likevel ...

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Jeg har også sjekket mine i båten, synes de blir varme, men ingen umiddelbare tegn til varmgang. Men, som jeg sa tidligere, lysene står lite på i sommerhalvåret i Norge. Sett gjerne på lyset og ha det på noen timer neste gang dere er i båten før dere tar en sjekk. Mikke, hører fra deg vedr. Båtsystem sine. Vurderer å bytte alle mine til disse pærene.

Jeg har byttet tilbake til halogen, bortsett fra de spottene jeg har mikrobryter på (de bruker jeg bare når jeg er til stede, typisk leselys eller på badet). Jeg kommer til å undersøke om helt ren 12v kanskje kan utgjøre en forskjell. Jeg mistenker at slike pærer sliter litt med å gå fra 14,4 under lading til 11,0 ved lite juice i banken. Det kan også være at dimmbare kinapærer har litt mer følsom elektronikk enn de andre? Iallefall har de enormt mye mer kompleks elektronikk på kretskortet.

Akkurat i mitt tilfelle tror jeg gummigreiene det er bakt inn i gjorde at varmen ikke fikk unnslippe, og dermed fikk utvikle seg til en brann når det først gikk galt. De andre pærene jeg har er åpne pærer.

Har prøvd masse LED pærer gjennom flere år fra dx.com. Noen er virkelig elendige og direkte farlige, mens andre er helt utmerkede. Det er bare å håpe at de norske importørene har god kvalitetskontroll slik at de vi kjøper i Norge med CE stempel er i henhold til de oppgitte spesifikasjoner. De som selger er produkt er jo ansvarlige for at det ikke er farlig å bruke. Noe helt annet er det å importere fra dx.com, det er latterlig billig, men så er ofte kvaliteten deretter. Enten elendig i utgangspunktet eller så er det varer som ikke passerte kvalitetskontrollen og blir dumpet hos dx.com. Det later til å være en viss sammenheng mellom pris og kvalitet på varene fra deal extreme. Som regel er det så billig at man tåler å sende noen produkter rett til resirk!

Har bytta fra gammel armatur med LED pærer til mest moderne armaturer med integrerte LED så jeg er over på nyeste generasjon LED lys ombord nå. Det har skjedd veldig mye på bare 4-5 år. Får håpe armaturene med integrerte lysdioder er til å stole på. Det var skummelt med parafinlampe også.

Ole
S/Y Algol

"98.9% of buyers enjoyed this product! (114 votes)"

Det var mange, synes jeg. Selv har jeg kjøpt mine SMD på dx.com, funker som en drøm, men måtte innom noen feilkjøp før jeg fikk alt til å fungere. Har lært mye om pæresokler i prosessen ;-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Jeg har tittet litt på en G4 LED pære jeg holder på å lage dimmer til, og den er særdeles enkel i oppbygning. Det er tre resistorer og en likeretter.Likeretteren gjøre bare slik at polariteten blir valgfri, uten annen synlig funksjon. I en likeretterbro vil det alltid være spenningsfall over to dioder, og spenningen reduseres normalt med 0,7 volt over hver diode.

Pæren jeg testet trekker ca. 66mA på full fart, og lyser svakt allerede ved 1,8mA.

Kunne vært interessant å "mishandlet" den litt, og se om jeg fikk den til å blir varm, f.eks. se ved hvilken spenning noe skjer. Må lage ferdig boksen først, før jeg knekker LED-pæra :-)

Har sjekket alle pærer i båten nå,, og ingen tegn til varmgang her iallefall ?,, bruker båtsystem sine 94G4B/94GB6 pærer,, men hos meg sitter de i lampetter med god lufting

bilde

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Jeg har etter hvert byttet alt av lys ombord til LED fra dx.com (bortsett fra lanternene), og har ikke hatt varmgang eller problemer. Men det jeg har av LED, er enkle ting uten noen for for elektronikk med billige kondensatorer osv. integrert. Det eneste i disse pærene foruten selve LED elementene koblet internt i serie/parallell for å passe til 12volt, er en likeretterbro på et par av dem for å være uavhengig av polaritet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...
Guest Kaptein Fredrik

Opplevde at en T10 led i bilen tok fyr i forrige uke. Sto parkert, med kupelyset på. Etter kanskje en halvtime luktet det svidd og deler av lampa og dørpanelet var smeltet/brent. Rart at ikke resten av dørpanelet tok skikkelig fyr. Jeg har byttet masse halogen og glødepærer i både båten og bilen til led, så alt virker forholdsvis sikkert hittil. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...