Jump to content

Likeretter spørsmål

Pokemon

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet om jeg kan bruke en likeretter av denne typen:

http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-C40TLRX-REGULATOR-RECTIFIER-6H2-81960-00-00-/221407244043?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item338ce66f0b&vxp=mtr

til erstatning av en gåen til evinrude som denne:

http://www.ravnsgarage.no/johnson-evinrude-rectifier-1

Normalt ville jeg bare kjøpt en ny originaldel, men det er ikke åpent idag og jeg har en til yamaha liggende. I mitt hode gjør de akkurat samme jobben, men er det et problem å bruke den uoriginale?

Takker for svar :)

Skulle jeg ha kjøpt ny hadde det blitt noe slikt
bilde

Men siden du har en ifra en Yamaha liggende burde den gjøre jobben såfremt den fungerer på følgende måte.

• 2 grønne legninger er ? AC ifra stator ( ladespole ), hvis ja kan de kobles på samme sted som de originale gule ledningene på Johnson motoren.
  • 1 rød ledning = likerettet spenning ut til batteri = samme på Johnson enhet.
  • 1 sort ledning til gods på motor = minus på batteri, Johnson varianten bruker chassis på likeretter som minus ( = koblet til gods på motor OG minus på batteri ).

Arne Kjetil

Skulle jeg ha kjøpt ny hadde det blitt noe slikt

bilde

Link til Elfa .... Dette er hva som trengs der det ikke trengs noe annet en en likeretter ( ingen spennings regulator ).

Men siden du har en ifra en Yamaha liggende burde den gjøre jobben såfremt den fungerer på følgende måte.

• 2 grønne legninger er ? AC ifra stator ( ladespole ), hvis ja kan de kobles på samme sted som de originale gule ledningene på Johnson motoren.
  • 1 rød ledning = likerettet spenning ut til batteri = samme på Johnson enhet.
  • 1 sort ledning til gods på motor = minus på batteri, Johnson varianten bruker chassis på likeretter som minus ( = koblet til gods på motor OG minus på batteri ).

Arne Kjetil

Jau, hvis det kun var snakk om likeretter so. Men hvis dette er som eg trur, at det er strømmen frå ein ladespole som skal likerettast og regulerast til passe spenning for batterilading, so er ikkje dette noka løysing.

Den som i utgangspunktet er foreslått, bør kunna brukast hvis den er laga for minst so mykje strøm som motoren kan levera, og hvis der reint fysisk er plass til den. Men der kan vera ein jobb å sjå til at alle ledningar kjem på rett plass.

Men hvis dette er som eg trur, at det er strømmen frå ein ladespole som skal likerettast og regulerast til passe spenning for batterilading,.

De fleste små motorer av litt eldre årgang bruker kun en likeretter i lade systemet, er kun de som gir 8-10 A eller mere i ladestrøm som bruke noen form for regulator.

Disse motorene kan da ofte komme opp i 15>17 V inn på batteriet, men med så liten ladestrøm er det sjelden noe problem....

Vi snakker her om mindre motorer ( opp til 60 > 70hk + noen enda større ) av litt eldre dato med stator lading ( Johnson delen det ble henvist til kom vel i bruk på slutten av 60 tallet og gir rundt 6 > 8 A ), nyere/større motorer kan ha andre måter å styre ladespenning.

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...