Jump to content

Vibrasjon i båt med seildrev

AndersH

Recommended Posts

Er på årets første skikkelige tur med min 2006 Bavaria 42 cr og opplever vibrasjoner i båten som ikke var der på tur for 2 uker siden. Vibrasjonene er litt ferje-aktig og om jeg ser på motor og seildrev/belg mens motoren er det god bevegelse i det.

Jeg mistenkte at noe satt i propellen og stakk båtshaken under med gopro kamera på, men den ser ok ut, bortsett fra litt rurskjell da... Kan de lage såpass med vibrasjoner?

bilde

Noen tips til hva som kan gjøre at det vibrerer?

Vi tenker oss på tur som innebærer noen timer for motor denne helgen, og jeg lurer også på om jeg bør avlyse turen pga dette, eller om det er ok å bruke båten til vi har funnet ut av det? Det er sånn at det klirrer litt innimellom i oppvasken, og glasset i sprayhooden vibrerer litt.

Tips mottas med STOR takk!!! :-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Er vibrasjonen der også når du øker turtall, med gir i fri?

Er det ved samme turtall vibrasjonen oppstår hver gang?

Det er verdt forsøket å dykke ned med en skrape å få propellene rene. Da vil du jo umiddelbart kunne utelukke rur. Maske, snorkel, enkel våtdrakt og en stang med en påtapet skrape/ børste etc så kan du kanskje få det til mens du ligger i vannflaten og dupper. Skal du helt inn til propellen med våtdrakt, så må du ha blybelte.

Update. Var innom feste og der var det tilfeldigvis en hyggelig fyr som dykket. Han tok med seg grillbørsten og forsvant under båten for å pusse rurskjellene av propellen. Vips var faktisk vibrasjonene borte!

Mer skulle ikke til!

Men betyr det at noe annet kanskje er litt slapt? Som bakre motorfestet, gummiforingen på propellen eller noe annet?

Eller er det normalt at såpass "lite" rurskjell kan forårsake vibrasjoner?

AndersH

Vi synes kanskje det bakre motorfestet virker litt slapt. Det står helt bak girhus og drev. Det ser ut som om motoren ikke sitter i senter av festet selv nå når alt er i ro. Drar vi på ser vi at motoren synker i festet.

Dykkeren kommenterte også at om han tok tak i propellen kunne han bevege den ca 5mm på tuppen av bladet. Han hadde ikke greie på om det var for mye, propellen sitter jo i en gummiforing...

Propellen var ny i fjor...

AndersH

Jeg har også seildrev på min båt med samme propell som din. Jeg ar nå båten på land for rengjøring,og det var en del skjell på min propell også. Men jeg hadde ingen vibrasjon under kjøring. Kan også nevne at jeg også kan bevege propellen 4-5mm på tuppen av propellbladet.Om dette er normalt har jeg spurt forumet om i en annen tråd,men ser ikke ut som at noen kan svare på dette. Kan jo virke som det er normalt da ettersom du også har det,og skiftet propell i fjord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...