Jump to content

Båtvenner hjelper hverandre


Kjell E

Recommended Posts

Nå sist fredag hadde vi en lille smule blæsevejr hersteds. Med snø og allskens uhumskheter ovenikjøpet. Siden jeg har hatt vinterferie denne uken, var det i grunnen litt greit å bare myse ut av vinduet på denne hvite gugga som fløt forbi vinduet – og sporenstreks endre dagens planer til indretjeneste i størst mulig grad.

 

Nå har det seg slik at jeg rundet en bøye i livet sist mandag, og gode venner hadde stevnet til gilde i min ære selvsamme aften. Således var det at akkurat i det jeg skulle hugge inn i en breiflabb som lå for meg på en tallerken begynte det å vibrere i brystet. Nei, ikke hjerteproblemer, men mobilen som fortalte at jeg hadde en melding. Diskret ble denne lest, det var fra en av forumets medlemmer som fortalte at han hadde vært i havnen og sett etter sin båt, det blåste og pisket sjø over bryggen. Nå ligger min frøken ved samme brygge, så han hadde tatt en kikk på henne og. Og sett at hun lå og slet i BB akterfortøyning, mens SB var helt slakk, så han hadde strammet opp SB slik at belastningen ble litt jevnere fordelt.

 

Jeg har bestandig ment at båtfolk er litt spesielle, de tar vare på hverandre, alltid rede til å gi gode råd eller en håndsrekning til hverandre – noe som baatplassen.no er et levende bevis på.

 

Så, Skipper_Worse, hjertelig takk skal du ha! :cheers:

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestandig ment at båtfolk er litt spesielle, de tar vare på hverandre, alltid rede til å gi gode råd eller en håndsrekning til hverandre – noe som baatplassen.no er et levende bevis på.

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Et eksempel til etterfølgelse, og slik er det jo stort sett i "boatfamily".

 

Jeg har mange ganger sett, når der er dårlig vær og det er et flott syn, flere som sjekker sine skuter, men samtidig tar en bryggesleng for å kontrollere andres båter for sikkerhetsskyld.

 

Håper det også er slik inn i fremtiden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et eksempel til etterfølgelse, og slik er det jo stort sett i "boatfamily".

 

Jeg har mange ganger sett, når der er dårlig vær og det er et flott syn, flere som sjekker sine skuter, men samtidig tar en bryggesleng for å kontrollere andres båter for sikkerhetsskyld.

 

Håper det også er slik inn i fremtiden  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, slik skal det være :yesnod::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Kjempebra!

Håper alle som er i båthavnen og ser etter egen båt også titter innom de andre på veien. Det gjør jeg uten å tenke på det en gang. men den båten som ligger ytterst på brygga vår, får vel minst tillsyn av de andre båteierne. Det hender jeg går helt ut, og inn igjen, men bare en skjelden gang.

Link to post
Share on other sites

Hei Kjell.

At en kjenning av deg som er nede i båthavna og ser etter sin egen båt, strammer litt i styrbord fortøyning på din båt og sender deg en kjapp tekstmelding er neppe noe enestående. Du må være særdeles dårlig vant hvis du synes dette er fantastisk hjelpsomt båtfolk i mellom. :smiley:

 

Han ville vel rullet opp vinduet på bilen din også hvis han så at det var nede. Derfra å si at bilfolk er litt spesielle og tar vare på hverandre er vel å dra det like langt.

 

Men for all del. Litt hjelp er jo kjekt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Kjell.

At en kjenning av deg som er nede i båthavna og ser etter sin egen båt, strammer litt i styrbord fortøyning på din båt og sender deg en kjapp tekstmelding er neppe noe enestående. Du må være særdeles dårlig vant hvis du synes dette er fantastisk hjelpsomt båtfolk i mellom.  :smiley:

 

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

 

Kan jo være at jeg er usedvanlig uheldig med de havnene jeg har hatt båten i, og du usedvanlig heldig med din havn. :lol:

 

Min erfaring er at det er noen gjengangere i havnen som er opptatt av sin egen båt og som også tar et tak om de skulle se at noe ikke er på stell med andre sine båter(eller bryggeanlegg). Men jaggu er det endel som går med skylapper til og fra sin egen båt.

Synes det er ok å gi en positiv tilbakemeldingen selv om det ikke er en fantastisk heltedåd som er utført.

Link to post
Share on other sites

Men kan det ikke virke negativt å blande seg inn også, at det kan oppfattes som kritikk, eller at man overprøver andre kapteiners avgjørelser om egen fortøyning :confused:

 

Jeg har en eldre plastsnekke som jeg passerer på vei til havna for å se til min egen båt, og som jeg synes synd på. Den ligger longside på en privat trebrygge, og gnurer sundt både fenderlist og brygge. Har en gammel fender som jeg fant i vannkanten engang, og har vurdert å feste der, men det har blitt med tanken, da det kanskje er for stor inngripen i privatlivets fred. Det har tross alt vært slik en stund, så eieren må jo selv ha sett resultatene, og ikke brydd seg.

 

Er det folk man kjenner eller i det minste er på nikk med, blir det noe annet. Har jeg først dratt feiekosten med til båthavna, pleier jeg ta av litt snø på kalesjene på nabobåtene også, men det er forskjell på det og å fendre opp en ukjent båt på en privat brygge da...

 

Og dessuten må man være meget rask å feie snø på våre kanter av landet. Drøyer man det til neste dag, kan det være for sent, da er snøen borte av seg selv.. :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...