Guest Startet 29.Mai.2014 Del på Facebook Startet 29.Mai.2014 Har problemer med å få fart på min skibsplast 560vs. Står en 90hk (4T) Mainer utenbordsmotor på. Selv med såpass kraftig motor på en 19fot båt får jeg max 26 knop. Ved "flat pedal" får jeg kun ca.4000 på turtelleren. skal vel klare mer. Hatt motoren på service nettopp, så alt der skal være ok.. Spørsmålet er om propellen kan være for stor. Jeg er nybegynner og har ikke peilig på begreper eller hvordan ting skal være. Men "noen" mente at jeg har en 17 propell og kanskje burde gå ned til 15. Interessert i tips tips hva jeg kan gjøre / sjekke. Eller kan det være "kontrollboksen" som er feil justert?? at jeg bare ikke får dradd mer på, da den går i "bunn" Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Er båten bunnsmurt og sjøsatt nå i vår, eller er den full av groe under (?) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Den er nylig bunnsmurt og klargjort.. og ligger i brakkvann. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 ta av propellen og sjekk hva den er merket med, så slipper vi å gjette. De motorene der skal helst ha mellom 5500 og 6000 o/min på fullt pådrag om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 29.Mai.2014 Del på Facebook Svart 29.Mai.2014 Mtp kontrollboks kan du jo prøve (uten å starte motor) å gi fullt utslag på speed-kontrollen. Gå så bak til motor og prøv om du kan gi mer åpning på gass-spjeld direkte på forgasserne. Evt ta kontakt med forrige eier og høre om hans erfaringer? Har han kjørt med denne propellen hele veien, eller har han byttet? Er ikke sikkert du trenger å bytte størrelse på propell, men stigning (hvor langt propellen skyver for hver omdreining). Men du skal jo bestemt om i turtall ja, som ivar skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Takk kjempe fine ideer.. begge skal sjekkes :D Kan sikkert få sjekket propellen uten å ta den av?? ved å tilte opp motoren. Håper jeg da.. har ikke peiling på demontering ennå. Søringen - kjempe ide.. Men hos forige eier er det ikke mye hjelp å få. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 noen propeller er merket slik at det ses uten å ta av, men mange er merket i "bosset" , og må da tas av. Men det er ingen heksekunst, og kan som du sier gjøres med motoren opptiltet (bare pass på at ikke du mister mutter/splint/skiver i sjøen) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Propellen er merket med SOLAS MD 29 09 13X19 Søringen - da prøvde jeg ditt triks.. Gav fullt utslag og da var det stramt og fint ved forgasseren.. men mulig å presse et par mm til. Vet ikke om det utgjør noe eller ikke.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Har den fungert bra tideligere? Hva er Evt gjort mellom fungerende og ikke fungerende motor? Går motor pent ellers? Synes det er rart om det er propellen som et for tung. Båten planer jo i 25 knop som den går i, så da ville nok båten gått fortere om det et snakk om en størrelse opp eller ned på propell.. Til sammenligning satte jeg på 21" stål på min gamle båt. Fikk 5000 rpm og 38 knop.. Byttet til 19 og fikk 5400rpm og 40 knop.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Søringen Svart 30.Mai.2014 Del på Facebook Svart 30.Mai.2014 Propellen er merket med SOLAS MD 29 09 13X19 Søringen - da prøvde jeg ditt triks.. Gav fullt utslag og da var det stramt og fint ved forgasseren.. men mulig å presse et par mm til. Vet ikke om det utgjør noe eller ikke.. ?? Poenget er å sjekke at du får FULL åpning på forgasser-spjeld. Pleier være et enkelt luftfilter (plastboks), tar du av denne ser du inn i innsuget på forgassere, og ser om spjeldet ligger paddeflatt på fullt utslag på kontrollen. Men hvis det ser ut på forgassere at du ikke får mer vandring enn fullt utslag på kontroll, er dette sikkert OK. Litt slark skal det vel være (siste mm). Båten din bør vel klare ca 35 knop under normale omstendigheter med 90 hk. Så bør vel nøste mer på propell-sporet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Motoren skulle være ny nyovehalt i august.. og jeg kjøpte båten i september.. satte den da på vinterlagring og stell før neste sesong.. Så etter en uke eller 2 begynte motoren å fuske.. derfor var den inne til service. Men så lenge jeg har hatt den har den aldri gått bedre.. Motor starter og sviver fint. Er bare at farten er såpass lav i forhold til forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Var inne på Maritim.no og så litt på propeller til din motor. Ser jo ut som om den du har ikke er blant de tyngste å drive. Ser de i tillegg til 13x19 også har 13x21 (altså større stigning = gir mindre turtall), større propeller blir 13,25x 17, 13,5 x 15 osv. Vil tro disse ikke er dramatisk forskjellige fra den du har mtp turtall. Så da må du kanskje tenke i nye baner(?) Kan det være en feil på "hjernen", altså at elektronikk styrer max turtall? Et alternativ kan jo være at du starter en ny tråd her inne, og skriver f.eks. "Mercury 90 hk 4 takt, får ikke mer enn 4000 omdr?" Eller noe sånt. Så kan kanskje noen med samme motor gi tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 "skulle være nyoverhalt" , trenger ikke bety annet enn at det er byttet olje på den. Jeg tipper propellen uansett er en størrelse i største laget, båter på samme størrelse med Yamaha 80/100hk med samme blokka og samme utveksling bruker oftest propell med 17" stigning. Normalt at proellene til disse motorene øker i diameter med mindre stigning. Hvor i landet befinner du deg? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Holder til i Mandal. Har ingen erfaring med propeller og slikt.. Er det greit å handle brukt eller bør slikt være nytt?? Tenkte det hadde vært greit å teste en annen propell på båten. Hva menes med stigning? og det at jeg har 13X19 - hva betyr det?? ( at jeg har en 19"?) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Betyr at du har en propell på 13 tommer. 19 er stigning, altså hvor langt propellen teoretisk skyver pr omdreining. 1 tomme er 2,54 cm. Har du en stigning på 17 tommer, vil det bli lettere for motoren å skyve propellen en omdreining. Dvs at du skal få mer turtall. Stigning på 21 tommer vil si at det blir tyngre for motoren å skyve en omdreining, altså bør det gi mindre turtall. Det optimale er jo å finne en propell som gir deg et turtall der motoren yter max effekt, sikkert bortimot 6000 omdreininger. Men en bør ikke ha mer turtall heller. Maritim har Solas propeller til din motor for i underkant av 1400,- så ville kjøpt ny. Tror ikke det er noe marked for brukte propeller, hvis du tilfeldigvis ikke kommer over en. Det ideelle hadde jo vært å testet flere propeller for å finne den beste. Er det ikke en Mercury forhandler i Mandal du kunne kontaktet, og tatt en prat med? Evt om de tilfeldigvis har en brukt propell som kunne passet, for å teste? Byttet propell på en Yamaha 15 hk i fjor for å få mer turtall. På denne stod det en 9 x 10. Gikk ned 2 tommer i stigning, til 9x8. Men dette ga lite skyv og for høyt turtall. Beste kompromisset ble da en 9x9. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Takk for info.. Skal sjekke hva jeg får tak i. :D Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 kjøp orginal 17 stigning ca 31-32 knop med tohatsu 90 hk 4 takt. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Guest Svart 11.Juni.2014 Del på Facebook Svart 11.Juni.2014 Da var det ny propell på båten.. Ble en 13x15 propell som skal være beregnet til å passe min båt med tanke på størrelse og vekt. Båten ble mye kvikkerer i responsen og raskere i plan. Mer morro å kjøre. Får ca 5300 på turtelleren. Eneste er, at jeg fortsatt ikke oppnår den store hastigheten.. I følge Gpsen ligger jeg nå på ca 27-28 knop på max turtall. Så er ikke i næheten av de "over 30" jeg hadde trodd og håpet på, Men båten føles bedre, så få vel ta til takke med dette.. eller? Noe annet å ta med i vurderingen?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hvis båten er mye tyngre enn den skal være blir den jo tyngre å få opp i fart. Har du sjekket om det kan være vann i bunnen på båten eller har båten fått større vektøkning på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Hvordan er det med høyde på motoren og tilt? Står kavitasjonsplaten i flukt med kjølen kan du godt prøve å løfte motoren et hakk. Prøvd å tilte litt ut under kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 iflg brosjyra som ligger på skibsplast.no så skal den klare over 30 med 70hk (men brosjyreknop med ny båt er nå en ting - de knopene ser man som regel ikke igjen ) Enig med Lars K , kan jo høres ut som at båten er tyngre enn normalt Ikke så vanlig at disse 4T motorene "mister piffen" sånn uten videre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 12.Juni.2014 Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 Lars K: Det har jeg ikke sjekket.. Hvordan kan man få sjekket det?? Tror ikke båten har fått noen annen vektøkning enn denne motoren, som ble montert etter tyveri av forige motor. jerognal: Spurte verkstedet ang dette når båten var inne til service.. De mente den sto korrekt og ville ikke heve den,, Tilting er forsøkt. i alle måter under kjøring ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Test av skibsplast 560 (brukttest) i siste Båtmagasinet. Med en helt ny Tohatsu 90 hk målte de 31,6 knop med turtall 5700 omdr. "under svært gunstige værforhold". Altså ikke blant de mest lettdrevne i sjøen, men massiv og trygg skriver de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.