Jump to content

Vetus Deutz DTA 44/Yanmar LHA 144


740 c

Recommended Posts

Er det noen som har positive/negative erfaringer med dei overnevnte motorene.Jeg vurderer å bytte motor i min Master 740 Combi.Har i dag en Ford 85 hk,en pålitelig sliter,men jeg ønsker mere fart.

Yanmaren og Deutz`en er aktuelle kandidater. Håper på svar.

 

Hilsen 740 c. :smiley:

Link to post

Begge motorene er ser i utgangspunktet greie ut. Men hadde holdt en knapp på Yanmaren. Personlig liker jeg ikke varmeeksosmanifolder som er isolert for å unngå enorm varme i motorrommet. Det i kombinasjon med en stråle med diesel lager vei i vellingen når du er på tur..... Nå skal man ikke male fanden på veggen, siden det sikkert ikke har sjedd med noen så langt, men muligheten er der på den motoren og du ønsker innspill........ Sjekk ellers vektforskjellen på de.

Du få mye bedre plass i motorrommet når Forden går på land hvis du velger Yanmar. Ellers skal du være obs på at du kan ettermontere turbo (og ladeluftkjøler)på denne Forden. Hvis du har den rette eksosmanifolden går den rett på med et overgangs stykke i mellom. Men den bør ikke ha masse gangtid og slite med lavt oljetrykk etc... Som oftest var gearene så overdimensjonerte at det burde ikke være noe problem å passere en 115hk. uten gearbytte . Disse motorene kan man ta ut over 200hk. av, men da med underspyling av stemplene.

Runar Svendsen hos Euromarine mob. 92449483 i Stavanger burde kunne hjelpe deg med informasjon om dette.

Svendsen jobbet hos Joros i en liten mannsalder og kjenner disse motorene ut og inn. Da joros la om driften startet han for seg selv.

 

Men det er jo og et spørsmål om den spesielle følesen med en ny motor å kunne dra opp peilepinnen første gangen og oljen er helt ren da...... :flag:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Jeg har vurdert oppgradering av Forden,men det blir forholdsvis dyrt, må skifte gear(PRM 160) tåler max 100 hk,nytt eksosanlegg,skifte av propellaksling samt hylse osv.

Har fått opplyst at stemplene bør skiftes ved ettermontering av turbolader pga kompresjonen blir for høy med dei stemplene som står i motoren i dag ,toppakningen kan ryke.

:cool:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...