Jori Startet 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2014 Hei, motoren på pumpa til toalettet bare slår inn, så skjer det ikke mer. Prøver jeg lenge nok og mye nok tar jeg sikringen. har også prøvd å koble direkte på batteritilførsel, men akkurat det samme. Hører det slår i motoren men ikke mer. Noen som har noen ideer? Dyre disse motorene og har ikke funnet bare motor, kun ombyggingssett. Sikkert andre her på båtplassen som har hatt samme jakt på motor, evt fått reparert den . Takknemlig for tips Jori Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Har du prøvd å rotere akslingen på pumpa? Om jeg ikke husker feil, så stikker den ut bak på pumpehuset. Roterer du litt på denne, kan det godt hende motoren kommer seg i gang igjen. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Jori Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Hei leif_erikg, ja det er prøvd. Den roterer lett, og du husker riktig. Er for øvrig modell 37010 (den mest vanlige vil jeg tro). Ser at ny motor er å få kjøpt på ebay (men går jo opptil en måned i leveranse da) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Trenger noe mer tips her. Nå går motoren, men kun da jeg setter ledningene på motor rett på batteri. Skjøter jeg på 2,5mm2 kabler orker den ikke å dra. Trekker de motorene så mye strøm? Bør jeg bruke 6 mm kabel da jeg skal trekke ca. 4 meter med kabel fra toalettet til batteriet. Kommer til å koble det på truster batteriet, kortest vei, så får jeg slå av seriekoblingen mellom truster og start når jeg ligger uten strøm/ladning. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Er brukt 6mm2 kabel til min eldass ja Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Ja kjøpt det i dag. Får ikke prøvd det ut før til fredag. Enorm strømtjuv den dassen der da? Noe dritt, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Selv om du nå kan dreie aksel og den går med direkte trekk fra batteri så er det sannsynelig at pumpe-kniver må renses. Sikringen går kanskje fordi det er for mye motstand Den typen dass skal har 6mm2 kabel om det er mindre en 4 meter fra strømkilde mener jeg å huske Sikring i starten av kabel selv om det kanskje står sikring bryter. Redigert 3.Juni.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
leif_erikg Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 37010 er samme som jeg har. Min måtte roteres mot normal rotasjonsretning for å ville starte. Årsaken viste seg å være en hårstrikk pluss litt hår surret rundt bladet i kvernen. Jeg hadde allerede kjøpt service-sett, så jeg byttet alle slitedeler når jeg først var i gang. For det første startet den hver gang etter overhaling, og den spylte kraftigere, og den sluttet å resirkulere saker og ting.... Jeg ville målt spenningen på ledningene til toaletten med og uten belastning. Om du ikke finner synderen der, så ville jeg demontert hele pumpen. Tipper problemet blir åpenbart da. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Jori Svart 4.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Heia, pumpe er demontert, ikke noe å se der. Var rent som bare det. Min teori er at 2.5mm2 kabler ikke fører nok strøm på lengre strekk. Nå skal som sagt 6mm2 prøves. Hvis det da ikke går, er vel motoren i ferd med å sette seg, brenne opp innvendig tipper jeg. Men takknemlig for alle gode tips så langt Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Dyre disse motorene og har ikke funnet bare motor, kun ombyggingssett. Sikkert andre her på båtplassen som har hatt samme jakt på motor, evt fått reparert den . Her finner du nummer til alle reservedelene http://www.xylemflowcontrol.com/files/37245_43000-0662.pdf Du kan sikkert bestille f.eks kun motor hos f.eks. Seatronic når du henviser til delenummer Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Da virker dassen . Var 6mm2 ledning som måtte til. Mao skikkelig strømtjuv den dassen der. Takk for tips og hjelp Jori Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Tror ikke det er kvadratet på ledningen som avgjorde. Snarere brudd på kabel eller kontaktfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.