Jump to content

Jabsco toalett - Defekt motor?

Jori

Recommended Posts

Hei,

motoren på pumpa til toalettet bare slår inn, så skjer det ikke mer. Prøver jeg lenge nok og mye nok tar jeg sikringen. har også prøvd å koble direkte på batteritilførsel, men akkurat det samme. Hører det slår i motoren men ikke mer.

Noen som har noen ideer?

Dyre disse motorene og har ikke funnet bare motor, kun ombyggingssett. Sikkert andre her på båtplassen som har hatt samme jakt på motor, evt fått reparert den :smiley: .

Takknemlig for tips

Jori

Trenger noe mer tips her. Nå går motoren, men kun da jeg setter ledningene på motor rett på batteri. Skjøter jeg på 2,5mm2 kabler orker den ikke å dra. Trekker de motorene så mye strøm? Bør jeg bruke 6 mm kabel da jeg skal trekke ca. 4 meter med kabel fra toalettet til batteriet.

Kommer til å koble det på truster batteriet, kortest vei, så får jeg slå av seriekoblingen mellom truster og start når jeg ligger uten strøm/ladning.

Selv om du nå kan dreie aksel og den går med direkte trekk fra batteri så er det sannsynelig at pumpe-kniver må renses. Sikringen går kanskje fordi det er for mye motstand

Den typen dass skal har 6mm2 kabel om det er mindre en 4 meter fra strømkilde mener jeg å huske :smiley:

Sikring i starten av kabel selv om det kanskje står sikring bryter.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

37010 er samme som jeg har. Min måtte roteres mot normal rotasjonsretning for å ville starte. Årsaken viste seg å være en hårstrikk pluss litt hår surret rundt bladet i kvernen. Jeg hadde allerede kjøpt service-sett, så jeg byttet alle slitedeler når jeg først var i gang. For det første startet den hver gang etter overhaling, og den spylte kraftigere, og den sluttet å resirkulere saker og ting....

Jeg ville målt spenningen på ledningene til toaletten med og uten belastning. Om du ikke finner synderen der, så ville jeg demontert hele pumpen. Tipper problemet blir åpenbart da.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Heia,

pumpe er demontert, ikke noe å se der. Var rent som bare det.

Min teori er at 2.5mm2 kabler ikke fører nok strøm på lengre strekk. Nå skal som sagt 6mm2 prøves. Hvis det da ikke går, er vel motoren i ferd med å sette seg, brenne opp innvendig tipper jeg.

Men takknemlig for alle gode tips så langt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...