Jump to content

Bunnstoff - Forskjellige Typer & Produsenter

SeaBear

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen har erfaring rundt de forskjellige produsentene av bunnstoff ? Er f.eks bunnstoffet til biltema dårligere enn de andre på markedet ?

SeaBear :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er en langtidstest fra i fjord, se på denne....

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...67?OpenDocument

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...76?OpenDocument

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ent&Highlight=0

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...6c?OpenDocument

Etter å ha lest de fleste tester så valgte jeg SEAJET. :cool:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei

Lurer på om noen har erfaring rundt de forskjellige produsentene av bunnstoff ? Er f.eks bunnstoffet til biltema dårligere enn de andre på markedet ?

Tør nesten ikke si det men OK, jeg skal inrømme det! Jeg brukte Biltema bunnstoff på båten i fjor, resultat? Glimrende !! ikke skjellrue, ikke groe, ikke noe annet! Litt slim - ellers ren og pen.... Det som bør nevnes er at båten ligger i utløpet til en elv; det er strøm og sikkert lite salt i vannet..... Så Biltema fikk ikke så mye å jobbe med :wink: Den nye båten har seajet selvpolerende og jeg kommer til å fortsette med det.... :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 2 uker senere...

Har puslet med litt andre ting de siste ukene (blant annet overnattingstur i båten), ser derfor ikke denne før nå.

Hadde en diskusjon med båtkolleger, vi konkluderte med at den gamle Sandbæck-sangen fremdeles har sin aktualitet: "den beste bilen i væla er den som han har nå..."

Bunnstoff er som religion, noentror på det ene, noen på det andre. Det ville kanskje være interessant om noen kunne fortelle om noe som absolutt IKKE virker?

Laholm

• 1 år senere...

Har brukt Biltema sitt selvpolerende bunnstoff i år.

Tok nå opp båten, og må si meg veldig fornøyd med resultatet. Ikke groe i hele tatt, bare litt grønske. Spylet det av med høytrykk.

Har tidligere brukt mest NonStop, og synes ikke det virket noe bedre.

Må legge til at min båt , av forskjellige grunner, har ligget veldig mye rolig i sommer.

Kan man bare klatte til sommeren igjen, eller bør man legge alt nytt med bunnstoff hvert år?

Vel, en erfaring rikere.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Hvis du har selvpolerende bunnstoff, så er det i teorien virkning igjen så lenge det er farge. Så om du ikke er hyperpertentlig er det enklest og rimeligst (og best for miljøet) og klattmale (med selvpolerende).

Har så langt erfaring med Hempels Mille Ultimate (Lyseblå) 2 sesonger. Det var svært lite groer både i fjor og i år. Byttet likevel til Hempels Glide Cruise (mørkeblå) i år. Mulig det bare er følelser, men det ER glatt, og jeg tror faktisk at det kan ha bittelitt betydning på farten. (Dessuten var det jo dyrere, og da er det vel bedre?) Syns det slites litt fortere av, og der er helt slitt bort gror det. Typisk slitt av i bakkant av roret etter mye bading i sommer.

I fjor ble det jo ikke så mye bading, så det er kanskje derfor?

Blir ikke å ta opp båten før til våren, så endelig konklusjon er ikke klar, men syns båten er litt tregere nå enn rett fra slippen. Aner meg at det er noe mer groe/slim nå enn i fjor.

Men nå har det jo vært en varm sommer da, og det kan vel kanskje ha vel så mye å si...

Sist gang jeg tok alt under vannlinja la jeg 2 lag bunnstoff (SeaJet033) i forskjellige farger. Tanken var å ikke legge nytt før det underste laget (hvit) kom til syne. Nå har jeg ikke lagt nytt bunnstoff på 3 år (bortsett fra et par små flekker). Hvert år har det kun vært litt slim som spyles vekk. Satser på et 4. år med samme strøket.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...