Jump to content

Primus Solcellebatterier


Atco

Recommended Posts

Må skifte forbruksbatteriene mine, og kan gjennom en bekjent få 2 x 125 AH Primus Solcelle batterier til en hyggelig pris. Er det noen som har noe erfaring/peiling om det er noe som tilsier at disse ikke skulle egne seg i båt?

Ser jo i reklamen at de påstår at de tåler mere bunnutladning enn andre batterier, uten at dette er noe stort poeng for meg, har tenkt å behandle de som "vanlig" dvs. unngå bunnutladning. Spørsmålet er mere om noen vet noe som tilsier at disse batteriene ikke tåler "vanlig" båtlading så godt som eks. Biltema eller andre "marine batterier"

Takknemlig for info, må bestemme meg snart :seeya:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

125Ah ved 100tiner utlading. Vekt 29 kg.

 

De ser jo greie ut de. Med 20 timer utlading har de antagelig kapasitet 115Ah.

 

Vekt størrelse og kapasitet er veldig likt Sønnak Nautilus Freeline. De får du for under tusenlappen. Får du de en del billigere enn dette ville jeg si kjøp i vei, selv om jeg ikke kjenner batteriene. Er prisen omtrent som sønnakbatterien, så kjøp Sønnak. Da vet du hva du får.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

De batteriene tror jeg er veldig bra. Vi kjøpte et solcelleanlegg til hytta på 80-tallet en gang, og der fulgte det med et slikt batteri på ca 105 ah. Det batteriet ble senere koblet sammen med et annet pent brukt av annet fabrikat. Begge batteriene levde fortsatt, og virket ok når vi solgte hytta nå i våres. Prøvde nok aldri å dyputlade de, men de virket til diverse lys og små forbrukere ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...