Arne_ Startet 31.Mai.2014 Del på Facebook Startet 31.Mai.2014 (redigert) Hei!, har fulgt litt med på forumet er stund men ikke postet før nå. Jeg er på utkikk etter båt 29-32 fot. Hadde egentlig bestemt meg for en Saga 32, men da vi prøvde den savnet jeg kontakt/nærhet til havet og litt salt sjøluft rundt ørene. Ble litt som å sitte på hurtigbåten. Har derfor begynt å se litt på Nimbus 3000/3003, Tresfjord Nova, Nidelv, alle med hardtop og kalesje. Spørsmål: -Er det mulig å få ordentlig lunk i cockpit /salong oppe i kalesjebåter ved 5-10 grader utetemp. -Er de trekkfulle i fart? Er det spesielle ulemper med lekkasje man bør være ops på (lekasje,mye fuktighet inne, etc)? Redigert 31.Mai.2014 av Snyder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Velkommen til forumet :-) Ikke noe problem å få temp i kalesjebåter, men det kommer jo an på tilstanden til kalesjen og hvor mye glipper det er. Jeg var ute første helga i nov i fjor med min Agder8000 med kalesje og det gikk greit. Det kommer også ann på hva slags varmer man har. Vil tro hardtoppbåter holder bedre på varmen uten at jeg vet dette av erfaring. Ang trekk i fart har jeg erfart at det kan bli litt av det men kommer an på farten. I snekkefart har ikke jeg merket dette, men i 20 knop har jeg kjent det. Kommer også an på hvordan det kalesjen tetter mot vinduslistene. Igjen vil jeg tro hardtoppbåter er mindre utsatt for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Jeg kjenner ikke de båtene du lister opp. Men jeg har brukt en Agder 840 gjennom hele vinteren. Kaldeste jeg var ute i var 12 minus. Da hadde jeg ikke mer enn 17 pluss inne. Det syns jeg er litt kaldt. Derfor har jeg gått fra kalesjebåt til lukket. De er varmere. Men har du en D4 eller liknende vil det gi go varme ned til rundt 0 grader. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mons Olav Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Hei,det går fint om du har en god varmer.Selv har jeg to i min Master740 ,en på diesel og en som går på varmtvann fra motoren. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Madserazzi Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Jeg har en D4 i min Nimbus 3000 turbo, og har ingen problemer med varmen. Har heller ikke hardtop, så med hardtop går det helt sikkert bra, forutsatt god og stor nok varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Og om man lager mulighet for og kjøre omluft, eller delvis omluft så blir det vell bra? noen som har slikt oppsett? at du kan stenge slik at den trekker 90% gammel luft og tilsetter 10% ny luft ellno? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Har hatt begge deler og for helårs bruk så er lukket båt å foretrekke. Men om bruken er mest om sommeren så fungerer det greit med kalesje løsning også God følelse når det ligger 10 cm snø på dekk og du sitter inne i den lukkede kabinen med frokost kaffen og 24 pluss inne og 5 kalde ute , dette får en ikke til i kalesje båt er min erfaring. Det er nedsider og oppsider med alt her i livet så en må vurdere hva som gagner sitt bruk og behov mest. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Arne_ Svart 31.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 (redigert) Takk for nyttig info. For min del så oppveier det nok å kunne slå ned kalesjen på fine sommerdager at det blir litt kaldere på sene høstkvelder så lenge det ellers fungerer greit. Har også lagt merke til at Nimbus på noen modeller har en tetningslist som klemmer fast kalesjen til hardtoppen for å motvirke trekk. Redigert 31.Mai.2014 av Snyder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Problemet, slik jeg har opplevd det på Vestlandet - der vinteren sjelden er hard - er vel når du kommer til båten (med kalesje) i slutten av november eller i februar for den del, og isen sitter på innsiden av kalesjen. Da tar det tid, selv med god dieselvarmer, å få trivselsvarmen. Da duger kun lukket båt synes jeg. Eller å starte opp båten i båsen. Er båten lukket har du varme nokså fort. Med kalesje - selv med hardtop - tar det iallefall lang tid. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tilplan Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Med is på innsiden når en kommer til båten, vil vel en avfukter være tingen. Har ikke så mye erfaring, men med tre- fire plussgrader har vi hatt det fint under kalesjen med stearinlys og D4 på middels varme. Kaldt i lugarene er det uten innblås av varmluft. Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Vi satt en lørdagskveld i fjor under kalesjen på min skibsplast 655 i 12-13 grader og hadde det godt og varmt bare ved å fyre med et kokebluss med rødsprit.. Så med dieselvarmer burde det gå fint! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mons Olav Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Nå er det vel ikke meningen at trådstarter skal bruke båten på vinteren med is og snø?På sene høstkvelder går det fint å varme opp.Ellers er jeg enig med att kalesjebåt er topp når det er fint vær. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Sydvesten Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Av de båtene som listes opp i start innlegget så hadde jeg uten tvil valgt Saga 32, iallefall om man tenker på å bruke båten mer enn i sommerferiene i Sør Norge.. Lukket båt er og blir betydelig bedre enn kalesjebåter.. dog med unnatak av en håndfull fine sommerdager.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Folk I Båt Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Nå vet jeg ikke om trådstarter skal ha båten liggende ute om vinteren? Bare husk at kalesjene er lite glade i tung og våt snø. Her jeg bor er vi endel sjøfolk og offshorearbeidere som vinterstid passer (og måker) helårsbåtene til hverandre, og det ble noget mer stresspreget her sist vinter da en kalesjebåt inngikk i "sortimentet". Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) Lukket båt er og blir betydelig bedre enn kalesjebåter.. dog med unnatak av en håndfull fine sommerdager.. ...men da flytter man vel opp på flybridge, ikke sant? Redigert 1.Juni.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
NilsPils Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 ...men da flytter man vel opp på flybridge, ikke sant? Trådstarter ønsket kontakt/nærhet til havet ............. Samme her. Derfor aldri flybridgebåt for meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mons Olav Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Helt noe annet og kjekkere med åpen kalesjebåt.Å sitte inne i et styrehus er det samme som å ta ferga selv om en har takluke. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Arne_ Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Har nå vært med i en 28 fots kalesjebåt (ca 10 varmegrader ute) og det avgjør det hele for meg. Mer vær, mer salt, mer sjøsprut, mer utsikt = mer følelse av å være på havet men jeg er sikkert litt belastet ettersom jeg tidligere har padlet en del havkajakk og seilt med åpen cockpit. Uansett, takk for god info. Hvis noen har råd og vink i forhold til Nimbus 3000/3003, Tresfjord Nova, Nidelv eller andre gode kalesjebåter 28-32 fot, marshastighet min 15 knop så del gjerne litt kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Jeg hadde 6 overnattinger i påsken i Fjord 880 (uten HT). Da var tempen ofte 5 - 10 grader. Hadde overhode ingen problemer med å holde varmen med en Eber på 3,2 kw. Jeg brukte ikke varme om natta, så det var litt småkaldt å stå opp for å gå på do. Påske i båten var deilig. En ny erfaring for meg, og det blir ikke siste gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Vel, jeg har hatt Nidelv 28 og var fornøyd. Du kan lese mine erfaringer i vår blogg som du finner i signaturen. Har sett på Nimbus 3000/3003, men synes alt blir så trangt i denne båten; ikke minst i cockpit. Ellers gode båter. Fordelen er nok motoriseringen, som ofte er på ca 200 hk og som gir den marsjfart du er ute etter. Nidelv 28 bør du kjøpe med minimum 160 hk; helst 200 hk (de er sjeldne), for å oppnå ønsket marsjfart. Nimbusen har nok skrog for høyere fart enn Nidelv. Tresfjord Nova har jeg vært ombord i, men den falt ikke i smak. Har ikke de også drev? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Glem det jeg sa om Tresfjord Nova; det er Ultra jeg har vært ombord i. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Arne_ Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Mulig noen av dem har det men de jeg har sjekket har hatt aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 I kalesjebåt er du litt avhengig av at de som har montert varmeren har gjort varmefordelingen litt fornuftig. Dvs at hoveddysa skal opp der du sitter under kalesjen. I min er ikke dette helt optimalt utført og kunne vært bedre lagt opp. For luftstrømmen bør kunne gjøres uten hinder som den treffer og med helt åpen dyse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.