zooper Startet 31.Mai.2014 Del på Facebook Startet 31.Mai.2014 Jeg ønsker meg lazyjacks og leser om mange som enten lager selv eller kjøper noe de modifiserer. Noe av det jeg har sett virker rimelig low tech. Senest i dag møtte jeg en som hadde tatt en rull med flaggsnøre fra biltema og kastet over et salingshorn (holdt igjen tampen). Dernest gikk han over på framsiden av masta og kastet snøret tilbake igjen over salingshornet på motsatt side. Han hadde knytt et par vertikale lengder til snøret på hver side av seilet, og festet disse til hverandre under bommen med en simpel bungee strikk / seilstrikk - det var det hele, og an sverget på at det fungerte... ingen borring, ferdig på minutter og billig. Jeg har ingen erfaring med lazyjacks selv og håper noen kan gi meg litt innblikk i hvordan dette egentlig fungerer... altså utover at det hjelper å fange seilet ved reving, osv. Blir ikke bommen hengende på lazyjacken? Hvordan forhindrer man eventuelt dette? Jeg har feks ingen rodkick eller liknende. Hva skjer med enten med lazy jackene eller festene til disse (feks salingshornet) om man skulle være så uheldig å slippe bommen ned i cockpit? Må man justere lazyjacks, feks når man justerer bomhøyden, og liknende, eller bare monterer man lazyjacken og glemmer den? Blir ikke lazyjackenliggende liggende klint inntil seilet og gnisse det i stykker eller påvirke trimmen på seilet negativt? Hvordan forhindrer man dette, eller trenger man ikke bekymre seg? De dyre systemene har blokker. Hva er disse til, hvilke fordeler har de, og hvordan brukes de? Trenger man de? Hvorfor ikke bare flaggsnøreløsningen? Folder seilet seg pent eller må man belage seg på å gjøre dette på gammelmåten? Er da eneste fordelen at seilet ikke flyter utover i cockpit, osv Bør linene oppe i masta ligge inntil masta eller litt utpå salingshornet? Er det noen fordeler eller ulemper med den ene plasseringen framfor den andre? benns.se har jo en grei illustrasjon, men jeg skjønner fortsatt ikke påenget med disse blokkene osv... Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Mai.2014 Del på Facebook Svart 31.Mai.2014 Her er en virkelig god artikkel om emnet: http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/tamers.php Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Den var virkelig god... tusen takk. Dette tror jeg at jeg skal kunne lage selv... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.