Jump to content

Hvor kan en få oversikt over bensinutsalgssteder?

Avsluttet2

Recommended Posts

Båtmagasinet utgir hvert år en oversikt over gjestehavner (kommer vel i mai, tenker jeg). Inneholder masse opplysninger om hva som finnes i hver havn, herunder diesel/bensin. Kan være et greit hjelpemiddel. Men vær litt obs - all info er ikke like godt oppdatert og kvalitetssikret, og flere steder har båtfolk oppdaget at bensinen du kunne kjøpe måte du bære i kanner fra en nærliggende bensinstasjon. Dieselen finner du dog oftest på brygga.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

vi med bensinmotor må nyte de få stedene som er... I fjor var jeg i samtaler med diverse oljeselskaper da jeg hadde en ide om å starte opp en marina med fylling.

Og makent til nedslående info har jeg ikke hørt på lenge... samme svar hos alle; Bensinfylling ved sjøen lønte seg ikke. Forrsikringspris og kostnader for å bygge opp et godkjent anlegg gjorde at det ikke lot seg gjøre. Et av selskapene nevnte at de hadde regnet på en stasjon ved aker brygge i Oslo, og at det ville ikke lønne seg med det salget de forventet seg der heller.... Så den almenne opfattingen i oljeselskapene var at om få år, var det kun Diesel og fylle langs kysten. (dieselen krever ikke bakketanker)

De stasjonene som er der overlever helt til det trengs oppgraderinger av anlegget.

Så jeg tror at det som kommer er at store marinaer/bryggeanlegg bestiller bil fra et selskap som kommer til fastsatte tider.

Vel, det ble jo ikke noe svar på spørsmålet, men en liten frustrasjon over tilstanden.....

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Tips:

4 stk 20-liters kanner fra Biltema får plass i en vanlig sykkeltilhenger passende 2 barn. Disse hengerne er ekstremt sammenleggbare og tar lite plass.

Hilsen en som har BÅRET 40liter bensin fra stasjonen NORD for Brekstad, og ned til gjestehavna der. Stasjonen ved havna stengte klokka 17 eller noe slikt, og kortautomaten så ut til å være uttrekt med traktor.

Jeg blir fortsatt beskyldt for å ha apelignende hender etter det stuntet...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Og makent til nedslående info har jeg ikke hørt på lenge... samme svar hos alle; Bensinfylling ved sjøen lønte seg ikke. Forrsikringspris og kostnader for å bygge opp et godkjent anlegg gjorde at det ikke lot seg gjøre. Et av selskapene nevnte at de hadde regnet på en stasjon ved aker brygge i Oslo, og at det ville ikke lønne seg med det salget de forventet seg der heller.... Så den almenne opfattingen i oljeselskapene var at  om få år, var det kun Diesel og fylle langs kysten.  (dieselen krever ikke bakketanker)

De stasjonene som er der overlever helt til det trengs oppgraderinger av anlegget.

<{POST_SNAPBACK}>

Foruten et par eldre anlegg på Sunnmøre vet jeg der også om et NYTT anlegg der man kan fylle BÅDE bensin og diesel fra flytebrygge. Dette anlegget tror jeg ble anlagt i 2003 (eller 2002?) uten at jeg er helt sikker. Så NOEN må da mene at det kan lønne seg også med bensin? :flag:

Å få en bil til å komme med bensin til båthavna til bestemte tider ser jeg på som lite aktuelt og tungvindt. Der jeg fyller bensin, få hundre meter fra min båtplass (hjemmehavn i Trondheim), er det en bensinstasjon rett ved elvekanten (primært for biler) som også har flytebrygge man kan fylle fra. HELDIGVIS :yesnod:

Jeg vil forøvrig legge til noe som allerede er antydet av andre her mht feil i Båtmagasinets havnelister og eventuelle andres lister og kart. Jeg har i løpet av årene 2002, 2003 og 2004 vært innom 9 båthavner på Sunnmøre der det i Båtmagasinets havneliste sto at det var bensin. Jeg tolket jo dette første gang (i 2002) til at det var bensin å fylle I HAVNA. Men på SAMTLIGE steder måtte man drasse bensinen på kanner og det opptil flere hundre meter. IKKE kjekt det med en fast tank på 150 liter. :nonod:

Redigert av Helge (see edit history)
  • 7 år senere...

Har det skjedd noe på dette området siden denne tråden ble laget? Jeg ser at båtmagasinet har en fin oversikt, men man får ikke sett utsalgsstedene samlet i et kart (selv om det later til at de har posisjonene for alle stedene de omtaler). Garmin-plotteren min har en del info om utsalg for bensin, men denne oversikten er heller ikke komplett. Hadde tenkt meg en tur langs Vestlandskysten (Bergen-Frøya eller lignende) de nærmeste dagene, og da er det greit å vite hvor man kan fylle bensin hen, gjerne ved hjelp av et oversiktskart.

Redigert av SinWin (see edit history)

Android-appen Bensinpris har kart og (gate)navigering til alle vanlige bensinstasjoner. Da finner du hvertfall dem.

Har ofte tenkt å fylle her og der underveis basert på marina-oversikter, bare for å oppdage sent på kveld eller tidlig på morgen at her må man enten ringe etter nøkkel eller ha medlemsbevis i den lokale frimurerlosjen eller noe sånt om man skal få tilgang på dråpene. Om det da ligger en bensinstasjon 200 meter lenger oppi gata, bærer jeg heller kanner. Plager ikke folk i tide og utide, og trives med å klare meg sjøl.

Båten bruker ikke stort av drivstoff, og litt fysisk fostring har aldri skadet noen. I tillegg koster jo som oftest drivstoffet mer på marina enn på stasjon.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Er en app som heter båtbensin, men den dekker foreløbig bare oslofjorden. De sier den skal utvides til hele Norge etterhvert.. Ikke prøvd den selv da.

Red: skal du til frøya så er det ikke så langt til knarlagsund. De har båtbensin.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 3 år senere...

Her er de jeg kommer på i farten: -Esso Os sentrum (mye strøm i elveløp) -Vedholmen (Øyane) (ofte lang kø i sesongen) -Drange Båtservice (Lysefjorden) -Hjellestad (dyrt!) -Brattholmen (mye sjø fra større båter gjør bunkring tungvint her) mvh harBayliner

Dolviken ved Søreide har bensin og diesel. 

Redigert av Dissern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...