princess32 Startet 1.Juni.2014 Del på Facebook Startet 1.Juni.2014 Hei, Nå har jeg heldigvis fått solgt båten og er på utkikk etter en "ny". Da vil jeg ha det slik at båten kan leveres på høsten og hentes på våren, ferdig til bruk. Hvor og hvor mye koster dette for en båt på 35 fot. Tenker da på å ha båten i en oppvarmet hall der de gjør klar båten for sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Kommer an på hvor, hva slags båt, motorer, hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre det. 100-140 K er ikke uvanlig på en nyere båt med 2x D6 med drev hvor "alt" settes bort og båten leveres klar på brygga neste vår. Så kommer ting som ryker, må utbedres, oppgraderinger osv. Problemet er at flere aktører utfører ufattelig dårlig, feil og lite samvittighetsfullt arbeid og i noen tilfeller gjør ting vondt verre. Disse overlever fordi kundene ikke ettergår arbeidet eller har kunnskap om hva/ hvordan ting skal gjøres. Unntak finnes selvfølgelig, men etter det jeg har sett så er det oftere regelen dessverre. Så sjekk nøye, ha klare avtaler og spesififiser alt som skal gjøres/ ikke gjøres i detalj. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Det har til og med vert eksempel på marinaer som har slipt ned å lakkert teakdekk uten noko avtale. På jakt etter penger fra båtfolk er det ofte man ser null hemninger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 (redigert) I en annen tråd her inne fikk båteier med 2 x D4 en ekstraregning på over 100.000,- etter at noen mekanikkere hadde gitt seg selv frie tøyler uten et ord til kunden på forhånd... Båtservicebransjen i norge har en lang vei å gå, men det vil ikke skje med første så lenge kundene står i kø for å hive tusenlapper etter de uten å stille krav eller sjekke kvaliteten på arbeidet. Jeg observerer en del slike aktører rundt omkring og har litt med endel båter som kommer derfra å gjøre. Har sett så alt for mange ganger hvor bedritent arbeid som utføres, samt hvordan kundens eiendel (båten) blir behandlet når de ikke blir sett. Som sagt tidligere, så finnes det helt sikkert hederlige unntak, men jeg kan si så mye som jeg ikke hadde levert bort båten min til vinterlagring hos flere "anerkjente" aktører her i området om jeg så fikk betalt 100.000,- for det. Redigert 1.Juni.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Få jeg stoler nok på til at de får lov å tukle med båten min. Jo større båt jo mer kompetanse kreves. Og den mangler mange steder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Har vært borti og sett altfor mye elendig utført arbeid hos opplagsfirmaer... Enig med Bitteliten. Du bør være svært selektiv med hvem du lar tukle med båten din. Vær klar over at det knapt finnes vinteropplagsfirmaer som f.eks. er autorisert på VP. Dvs. du betaler fort en formue for elendig og mangelfullt vedlikehold, i den tro at alle servicer blir utført ihht. motorleverandøren sine anbefalinger, men står med skjegget i postkassa den dagen det evt. dukker opp garantisaker. Servicebuletenger blir vanligvis ikke fulgt opp siden opplagsfirmaene ofte ikke har verken tilgang på motorleverandørene sitt intranett eller nødvendig og kostbart diagnoseverktøy for å gjøre dette riktig. Senest i forrige uke traff jeg en som hadde hatt båten i vinteropplag. Etter opplaget gjorde båten 10 knop mindre. Etter flere verkstedbeøsk, kostbare propellbytter og kranglete sesong fant de til slutt ut at drevet ikke tilhørte den respektive båten, men tilhørte en annen gammel båt, med helt annen utveksling. Jeg har sett altfor mye useriøst arbeid innenfor båtopplag og som potensiell båtkjøper ser jeg i hvertfall ingen fordeler ved å kjøpe en båt som har vært på innendørs vinterlagring. Sannsynligheten for at det er utført elendig/manglfult/useriøst/ufaglært vedlikehold er svært stor Servicer på moderne motorer og drev er sårbare greier og handler om langt mer enn olje og filterskift. Det kreves bl.a. endel kunnskap, spesialverktøy og superkostbart diagnoseverktøy og intern opplæring hos motorfabrikanten. Jeg tviler svært på at utlendinger som arbeider uten arbeidskontrakt og ofte ikke kan et ord norsk har fått denne opplæringen . Når det gjelder vask og polering så bør det være grei skuring Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 100 - 140.000,- tusen for vinteropplag ? En kan jo bo på hotell 3 måneder for den prisen! Glad jeg har liten båt som kan løftes opp med kran for 500,- spenn til kranfører i forbindelse med høstpussen før hummerfisket. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Har desverre sett mye sorg, slurv, griseri, skjødesløshet og forsøk på å skjule egne fadeser av de med merkelogo på t-skjorten også :-( Som Kaften ØL og Bitteliten sier, så bør man være meget, meget selektiv om man skal sette ting bort. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 Båten står inne om vinteren, jeg tar oljeskift, filterskift og konservering stoffing anoder osv selv.Skal det utføres service av mer omfattende saker så settes det vekk, men nye båten nå har ikke fått noe verksted ennå..Bruker ikke opplagsplassen til det.Som flere sier så gjelder det å være selektive til verkstedene, det er vel eneste muligheten til å få noe god service også!Har ikke undersøkt hvilke VP verksteder her som er brukendes ennå, men vet hvem som ikke er det iallefall :)Så skal du ha alt på ett sted, undersøk grundig først, og få båten der hvor det er kyndig personell :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Del på Facebook Svart 1.Juni.2014 100 - 140.000,- tusen for vinteropplag ? En kan jo bo på hotell 3 måneder for den prisen! Ikke bare et opplag, men alt av vedlikehold også. Det går mange timer på å vedlikeholde en større båt fra A til Å. Har ikke skrevet timer jeg bruker selv, men kan garantere at jeg ikke hadde kommet i nærheten av mål med 100.000,- om jeg verdsatte min egen tid til 1000 kroner timen. Så kommer innkjøp av deler, remedier, vinterlagring, båtplass osv. Jeg skjønner meget godt at slikt koster penger. Problemet er om man betaler dyre dommer i god tro for elendig, slurvete, mangelfullt og direkte feil utført arbeide. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
princess32 Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Ok Med alt det negative som er skrevet her så er løsningen å gjøre jobben selv. Ha båten ute, kjøpe opplags stativ, presenning og alt annet. Da gidder ikke jeg å ha båt. Har hatt båt i 20 år. Vet hvor mye arbeid det er. Tenkte kanskje at det kunne bli noe enklere når en hadde båten innendørs. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Nei lagre båten innendørs, men finn en seriøs aktør som utfører alt tilfredsstillende! Mange plasser du kan lagre båt innendørs og oppvarmet. Og samme sted tilbyr ofte service og klargjøring men til varierende kvalitet og seriøsitet ! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Eller prøve å finne et sted båten kan være inne, eller under tak hvor du kan gjøre ting selv i ro og mak. Så kan du evt leie inn det du trenger av tjenester, men være arbeidsleder selv. Det å sette bort båten med beskjed om "ring meg til våren" er skummelt i alt for mange tilfeller. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.