Knerten95 Startet 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2014 Jeg har en yamaha 28a motor (ca1985 model) med 6pin kabel og en yamaha 703 kontrol box med 7pin kabel. Finnes det et slags konvertor? Jeg har et starter med 6 pin kobling men har ikke nøkkelen til dette :( Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 er en 50 cm kabel med overgang. koster ca 3000 hos yamaha om jeg ikke husker helt feil. helt hinsides dyr. Billigere på ebay. jeg har en liggende om det er interresant. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Knerten95 Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) 3000 ja det er bare tull. kan kanskje klippe og ordne den selv hvis jeg finne ut hvilken mini kabel inni er hva :) hva vil du ha for din? Redigert 1.Juni.2014 av Knerten95 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) det var feil, er 7 til 10 pin overgang jag har, ser den nå har den nette pris av 2314, så de har satt den ned til en mindre latterlig pris. Redigert 1.Juni.2014 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Lars K Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Jeg tror man kun får 7-10pin som aham nevner. Motoren din er sannsynligvis endel eldre siden den har denne pluggen og er på 28hk. Jeg laget en slik overgang selv fra 7 til 10,pga den latterilge prisen ;) Brukte bare kabelstumper med sko i hver ende som passet i stikkene på pluggene. Her er et skjema over hva ledingene er til : http://www.maxrules.com/fixyamahawiring.html Du må kanskje bygge om litt inne i boksen for å få gasswiren til å skyve\dra riktig i forhold motoren også. Det måtte hvertfall jeg på min 84modell. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 28A er nok eldre enn 1980mod... har du bilde av den? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Kanskje jeg har et ledningsnett for motoren med 7-pins plugg liggende i skrotet mitt. Si fra hvis jeg skal se etter via IM...... Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 (redigert) Han som solgte båten viste ikke årstall på motoren men trudde 80 talls. Jeg kan egentlig kjøpe nytt tenningslås men vil helst bruker den på selve 703'en, har en dødmannsknap også Gass/gear wiren er festet og ser ut som de funker som de skal (men ja jeg er ny til båt byging) Redigert 2.Juni.2014 av Knerten95 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Jeg ville bare laget meg overganger mellom kontaktene,er jo ikke så mange ledninger heller på denne motoren. Da får du det jo "orginalt" På skiltet du har bilde av skal det være slått inn en svak bokstav i et av hjørnene,dette bestemmer årsmodellen. Jeg tipper 1977,hehe På min 84modell måtte jeg snu om på noen deler inne i kontrollboksen for å få gassen riktig vei,men da slipper du tydligvis dette på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Ja, har tenkte å bare klippe ledningen og koble de to sammens men er usikker om kabel farge er de samme :/ På motoren er det ihvertfall rød,gul,hvit og svart til choke/snu til start også grønn, brun og to guler til selve 'main switch' som jeg ikke har nøkkelen til. Jo, jeg kan kjøpe meg nytt tenningslås/choke til 299,- men da miste jeg dødmannknapen og har extra ledninger i båten Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hvis ikke fargekodene stemmer på motoren må du nesten bare se rundt hvor de forskjellige ledningene går. Normalt er blå til choken,og legger du den hvite mot jord skal motoren stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Lars K skrev On 2.6.2014 at 18.28: På skiltet du har bilde av skal det være slått inn en svak bokstav i et av hjørnene,dette bestemmer årsmodellen. Jeg tipper 1977,hehe Jeg tenkte 78/79 :) tabell for produksjonsår: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yamaha/Fastställårsmodell/tabid/366/Default.aspx Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knerten95 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Det står 664 S så er det kansje 1980 mod? Ingen blå wire her og hvit og svart er sammen på den snu til start/choke knappen Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Nei,bokstaven står i hjørnet på plata. Kanskje så svak at du nesten ikke ser den. Hvis du har el. choke skal det kun en ledning til med strøm for å aktivere den. Høres ut som fargekodene ikke stemmer her. skal du bruke det gamle panelet du har bilde av eller skal du kun bruke 703boksen? Hvis du legger ut noen nærbilder av motoren uten lokket på fra begge sider kanskje det går å se litt hvor ledningene skal. Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jeg ville helst bruke 703 boksen. Det gamle panelet får jeg ikke til å bruke siden jeg har ingen nøkkel men hadde tenkte å kjøpe nytt tenningslås og koble til dette men vi for se. Skal ta bilder senere :) Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 (redigert) Forstår du? Fante ikke tenningslås på buttiken men har en strømbryter som eventuelt kan brukes istedenfor selve nøkkelen men forsatt ikke vet hvilken av de ledninger på bakside skal kobles til bryteren :/ Gul og grønn kobles til låset (hvor nøkkelen går) Gul går til låset også til startknap etterpå og rød går direkte til startknappen Her vises gul og rød men også blå, men dette finnes ikke på selve kabelen til panelet, men det finnes hvit og svart som er samlet på startknappen (kanskje svart er choke?) Redigert 3.Juni.2014 av Knerten95 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Jo det blå er koblet til den hviten :) Så hvit er choke Sitér dette innlegget Link to post
Knerten95 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Hmm, nå tenker jeg litt. Hvis jeg installere en strømbryter mellom de to guler kommer det til og virker som selve låset? også ha de grønne og brune sammens med de gulen som går tilbake til motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2014 Sendt deg im. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.