Stig Å. Startet 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2014 Jeg har båten liggende et stykke oppe i Glomma og ser når det er mye vannføring og sterk strøm i elva så er det så vidt snekka kommer seg oppover. Er det noen triks på hvor i elva det er best og ligge slik at jeg ikke går for full maskin og bare står stille? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 I elver er stort sett vannføringen desidert sterkest yttersvingene, i innersvingene kan det nærmest stå helt stille... forskjellen er enorm. Aberet er at det ofte også er grunnest i innersvingene. På de rette strekkene er det ikke alltid så lett å avgjøre hvor vannet går fortest, men vannet følger letteste motstands vei, så denne banen vil ofte være på samme side som der yttersvingen går ut. Tenk at det var en kulerenne - hvor hadde kula tatt veien ut av svingen? Menneskeskapte hindringer, som feks at man har gjort om på elveløpet i forbindelse med veibygging osv, kan forvirre elven som har brukt veeeeldig lang tid på å skape sitt løp. Forrige sommer fløt jeg en stor tømmerflåte i en drøy uke ned en elv i Sverige... den er umulig å styre og går dit elven vil ta den. En løsning for deg er kanskje å la båten drive ned elven... der hvor båten går ned elven er der du vil kjøre når du skal nedover, men motsatt av der du vil når du skal oppover. Men vær obs, det hurtige vannet går ofte helt inn mot land i svinger, og der vokser ofte trær rett utover elvebredden... Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 I elver er stort sett vannføringen desidert sterkest yttersvingene, i innersvingene kan det nærmest stå helt stille... forskjellen er enorm. Aberet er at det ofte også er grunnest i innersvingene. Mener da bestemt at jeg lærte på et fluekasterkurs at dypåra for det meste gikk i innersvingen i elva , mulig jeg husker feil på mine gamle dager men..... Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
zooper Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Etter å ha drevet 8 dager ned en elv kan jeg forsikre deg om at det som regel er dypest der det renner fortest og at dette er i yttersvingene... Og det virker vel også mest logisk? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Har selv fisket mye med flue og det er i yttersvingen dyprenna går. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Nærme land er det mindre fart i elva. Hold siden på vei opp i glomma og følg midten nedstrøms. Gjelder i høyeste grad også vorma hvis du har tilknytning dit. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Jeg ligger ved Bilet (rett ovenfor Fredrikstadbrua), og følger altid østsiden oppover. Ved turtall 2500: Vestsiden ca 3kn / østsiden 4,5. Ekstra ille forrigeuka, da prøvde jeg vedtsiden og fikk kun 2kn. Skjønner at turen blir lang opp til Rolvsøy da. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Dypt vann er raskt vann. Gå der det er grunnest (men dypt nok!), så møter du minst motstand. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Stig Å. Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Takker for alle svarene :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.