Jump to content

Plassering av snekke i elv med sterk strøm

Stig Å.

Recommended Posts

I elver er stort sett vannføringen desidert sterkest yttersvingene, i innersvingene kan det nærmest stå helt stille... forskjellen er enorm. Aberet er at det ofte også er grunnest i innersvingene. På de rette strekkene er det ikke alltid så lett å avgjøre hvor vannet går fortest, men vannet følger letteste motstands vei, så denne banen vil ofte være på samme side som der yttersvingen går ut. Tenk at det var en kulerenne - hvor hadde kula tatt veien ut av svingen?

Menneskeskapte hindringer, som feks at man har gjort om på elveløpet i forbindelse med veibygging osv, kan forvirre elven som har brukt veeeeldig lang tid på å skape sitt løp.

Forrige sommer fløt jeg en stor tømmerflåte i en drøy uke ned en elv i Sverige... den er umulig å styre og går dit elven vil ta den. En løsning for deg er kanskje å la båten drive ned elven... der hvor båten går ned elven er der du vil kjøre når du skal nedover, men motsatt av der du vil når du skal oppover. Men vær obs, det hurtige vannet går ofte helt inn mot land i svinger, og der vokser ofte trær rett utover elvebredden...

I elver er stort sett vannføringen desidert sterkest yttersvingene, i innersvingene kan det nærmest stå helt stille... forskjellen er enorm. Aberet er at det ofte også er grunnest i innersvingene.

Mener da bestemt at jeg lærte på et fluekasterkurs at dypåra for det meste gikk i innersvingen i elva , mulig jeg husker feil på mine gamle dager men.....

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...