Jump to content

Hvordan markere vann linja


joelle

Recommended Posts

Da er vi igang med bånn på ny båten.

Var nede idag og har begynt og matte ned skroget under vann linja for og starte med primer behandling senere i uka.

Det er en sak jeg sliter med her (bortsett fra att slipinga er ett møkka jobb :wink: ), og det er hvordan jeg markerer vannlinja.

Båten er dyppet. Det er satt tre merker på hver side (jeg gjetter på att det er den eksakte vannlinja.

Merkene er i før, litt før mitt skip, og litt bak mitt skip.

Hvordan i hele verden klarer jeg og markere vannlinja basert på dette?

Båten står ikke i vater, uten heller litt bakover. Ellers var min tanke att spenne opp en snor på en eller annen måte.

Sikkert noen her inne som har gjort dette førr og som kan gi meg litt tips.

Tips som er formulerede "in med teskje metoden" er den typen av tips som jeg generellt synes best om :wink:

Link to post
Share on other sites

Lån deg, eller kjøp et laservater. Du må vatre opp båten sideveis. Så justerer du vateret så det treffer merket ditt foran og bak på båten. Da er det bare og merke vannlinjen etter den røde prikken.

Har akkurat selv gjort det på en jolle etter lakkering.

 

Lykke til :wink::wink:

Link to post
Share on other sites

Det finnes noe som heter horisontallaservater som sender ut en en horisontal infrarød stråle slik at du kan får horisontalinjen langs hele båten. Dette instrumentet er basert på et selvhorisontrerende prinsipp. Du kan imidlertid låse horisontreringen og da kan du stille laservateret slik at du får den skrålinjen som du ønsker. Det bør ikke være for lyst når du bruker instrumentet. Når instrumentet står i en passe avstand fra båten får du den røde linjen langs hele båten. Når du har den røde linjen fra vateret der du ønsker, kan du merke denne med en hensiktsmessig teip før du går videre med behandling. Mange håndverkere, takstmenn etc (folk i byggebransjen) har et slikt instrument.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med bruk av laser som helt sikkert er det enkleste, men hvis du ikke får fatt på en slikt så kan gjøre som så:

 

Sett opp en lampe (halogelampe) litt fra skutesiden og strekk en snor mellom lampen og skroget, skyggen fra denne tråden justerer du bare slik at den treffer de 3 merkene og så har du en snorrett linje å følge...

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

Den beste og sikkreste måte å gjøre dette på er å sjøsette båten.

Skaff deg en isoporplate (5 cm) hvor du fester en markeringspenn på kanten av platen, deretter fører du denne isoporplaten rundt hele båten og lager merker.

 

Ta deretter båten opp og du har en 100% korrekt vannlinje.

 

Den var fin tenker jeg....... :cool:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

Den beste og sikkreste måte å gjøre dette på er å sjøsette båten.

Skaff deg en isoporplate (5 cm) hvor du fester en markeringspenn på kanten av platen, deretter fører du denne isoporplaten rundt hele båten og lager merker.

 

Ta deretter båten opp og du har en 100% korrekt vannlinje.

 

Den var fin tenker jeg.......  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Mnjaaaa .....

 

Hvis du gjør dette mens du er oppe i båten (via kosteskaft) så får du båten dypere, og da vannlinjen høyere, for båten endrer jo trim når du beveger deg ut på siden

 

Hvis du gjør dette longside fra jolle, kan du vel regne med en bølgete vannlinje

 

Må vel helst svømme rundt for å få denne til??

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei Folkens

Den beste og sikkreste måte å gjøre dette på er å sjøsette båten.

Skaff deg en isoporplate (5 cm) hvor du fester en markeringspenn på kanten av platen, deretter fører du denne isoporplaten rundt hele båten og lager merker.

 

Ta deretter båten opp og du har en 100% korrekt vannlinje.

 

Den var fin tenker jeg.......  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Genialt :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg smiler litt i skjegget når jeg ser alle forslagene om laser og halogenlamper - hvordan tror dere at dette ble gjort før slike dippedutter fantes :wink:

 

En enkel og pålitelig metode, som krever en medhjelper er som følger:

 

Man tar en rett list som er ca 1 meter lang, går noen meter bort fra båten og holder listen på strake armer foran seg - i retning av båten. Den som holder listen sikter 'over listen' slik at han treffer de merkene som er satt for dypgående i begge båtens ender. Hvis man som her har et tredje merke er det enda bedre.

 

Medhjelperen tar så en blyant, en tusj, el.l og holder denne inn mot båtsiden der hvor han antar at vannlinjen kommer til å bli. Den som holder listen og sikter over denne kan da lett fortelle om blyanten skal beveges 'litt opp' eller 'litt ned' for å komme på linje med de andre merkene. Hvis man tar dette helt systematisk og setter opp noen nye merker for hver 10-20 cm, så går resten 'av seg selv'.

 

De to tingene man må passe på er:

1) at båten ikke har 'slagside' (det betyr ingenting om baugen er høyere eller lavere enn akterenden)

2) at siktelisten holdes i samme høyde som vannlinjen kommer, slik at siktelinjen er 'horisontal'.

 

Lykke til med jobben!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mnjaaaa .....

 

Hvis du gjør dette mens du er oppe i båten (via kosteskaft) så får du båten dypere, og da vannlinjen høyere, for båten endrer jo trim når du beveger deg ut på siden

 

Hvis du gjør dette longside fra jolle, kan du vel regne med en bølgete vannlinje

 

Må vel helst svømme rundt for å få denne til??

<{POST_SNAPBACK}>

Nei du kan ikke være oppe i båten, da blir alt galt. Du må gjøre dette fra ei flytebrygge med god plass på begge sidene. Det kan være muligheter for at du må ha en lettbåt for å komme til over alt.

 

Denne metoden virker, riktig vannlinje og riktig høyde.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nei du kan ikke være oppe i båten, da blir alt galt. Du må gjøre dette fra ei flytebrygge med god plass på begge sidene. Det kan være muligheter for at du må ha en lettbåt for å komme til over alt.

 

Denne metoden virker, riktig vannlinje og riktig høyde.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg vet at den virker, har lest om metoden flere steder, men det er nå en del feilkilder, da! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig ingen anelse om hvordan båter blir levert fabrikknye etc., og vil anta at min lommebok heller ikke aksepterer det for framtid, men :

 

Jeg antok at der foreligger alt av tegninger fra selve konstruksjon, til beskrivelse av tekn.anlegg, ferdig rigget etc., medfølgende båten ? Der burde da fra tegnebrett også foreligge en tegning av vannlinje med mål fra kjøl og opp etc., utover det å kun merke av 3-6 steder hvor vannlinje kommer ?

Link to post
Share on other sites

Roterende laser med manuell oppretting/høydejustering fixet jobben med og løfte vannlinja på under halvtimen. Hadde ett merke foran og ett på hvert hjørne bak, plasserte laseren noen meter ut til hver side av båten og justerte laseren til den tangerte punktene foran og bak og strekte av med tusj. Da jeg ikke hadde automatisk oppvatring innebygd gjorde det heller ikke noe om båten stod litt skjevt heller...Funket 100% for meg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mnjaaaa .....

 

Hvis du gjør dette mens du er oppe i båten (via kosteskaft) så får du båten dypere, og da vannlinjen høyere, for båten endrer jo trim når du beveger deg ut på siden

 

Hvis du gjør dette longside fra jolle, kan du vel regne med en bølgete vannlinje

 

Må vel helst svømme rundt for å få denne til??

<{POST_SNAPBACK}>

hei.

To merker akter og to forut i ei jolle.

Så senere på land.

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Da er vi igang med bånn på ny båten.

 

Det er en sak jeg sliter med her (bortsett fra att slipinga er ett møkka jobb :wink: ), og det er hvordan jeg markerer vannlinja.

Båten er dyppet. Det er satt tre merker på hver side (jeg gjetter på att det er den eksakte vannlinja.

Merkene er i før, litt før mitt skip, og litt bak mitt skip.

Hvordan i hele verden klarer jeg og markere vannlinja basert på dette?

:wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Slet også med at sjøen ikke var vannrett en periode.

 

Forstod det slik at du hadde noen merker. Jeg brukte et rett panelbord. (Var alene og hadde trebåt) Satte denne fast i akterkant, et feste på midten, og festet den forran. Gikk et stykke fra båten, siktet, måtte heves litt på midten. Det ble helt perfekt. Sjøen var helt vannrett etter dette.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Den beste og sikkreste måte å gjøre dette på er å sjøsette båten.

Skaff deg en isoporplate (5 cm) hvor du fester en markeringspenn på kanten av platen, deretter fører du denne isoporplaten rundt hele båten og lager merker.

Enig at det nok er både den beste og kanskje enkleste metoden. Men litt avhengig av kranleien der du ligger så kan den bli dyr. Et greit roterende laservater får man for rundt 1000 kroner og siden kan det jo brukes til mye annet.

 

PS! Joelle så Bavaria har gått vekk fra den blå borden ned mot vannlinja. Har hørt at flere har brukt den som utgangspunkt for å sette vannlinja.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det finnes noe som heter horisontallaservater som sender ut en en horisontal infrarød stråle slik at du kan får horisontalinjen langs hele båten. Dette instrumentet er basert på et selvhorisontrerende prinsipp. Du kan imidlertid låse horisontreringen og da kan du stille laservateret slik at du får den skrålinjen som du ønsker. Det bør ikke være for lyst når du bruker instrumentet. Når instrumentet står i en passe avstand fra båten får du den røde linjen langs hele båten. Når du har den røde linjen fra vateret der du ønsker, kan du merke denne med en hensiktsmessig teip før du går videre med behandling. Mange håndverkere, takstmenn etc (folk i byggebransjen) har et slikt instrument.

<{POST_SNAPBACK}>

Vær oppmerksom på at dersom du låser laserstrålen slik at denne peker på skrå ned eller oppover fra vaterlinjen vil det punktet den treffer først d.v.s midten få en annen høyde enn baugen avhengig av avstander/plassering av laseren kan dette gjøra ganske store utslag. En laser stråle er ikke selvopprettene etter at den er "skutt" ut, dette vet jeg av erfaring

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

De fleste nyere båter har markering av vannlinje som en ørliten strek i gelcoaten.

På min over 20 år gamle båt er det en hårfin strek ca.hver 20. cm. Kikk nøye så ser du den nok.

Skulle de være utelatt har du jo den nederste snobberanda. Bruk maskeringstape av passende bredde og sett denne på slik at overkanten på tapen følger underkanten av snobberanda.

Jeg har valgt hvitt stoff som går helt opp til snobberanda. Da er det ikke så nøye åssen jeg laster båten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Da er vi igang med bånn på ny båten.

Var nede idag og har begynt og matte ned skroget under vann linja for og starte med primer behandling senere i uka.

Det er en sak jeg sliter med her (bortsett fra att slipinga er ett møkka jobb :wink: ), og det er hvordan jeg markerer vannlinja.

Båten er dyppet. Det er satt tre merker på hver side (jeg gjetter på att det er den eksakte vannlinja.

Merkene er i før, litt før mitt skip, og litt bak mitt skip.

Hvordan i hele verden klarer jeg og markere vannlinja basert på dette?

Båten står ikke i vater, uten heller litt bakover. Ellers var min tanke att spenne opp en snor på en eller annen måte.

Sikkert noen her inne som har gjort dette førr og som kan gi meg litt tips.

Tips som er formulerede "in med teskje metoden" er den typen av tips som jeg generellt synes best om :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Hei Joelle !

Var en artikkel om setting av vannlinje på ny Bavaria i Seilmagasinet i høst 2004.

Der hadde de riktignok "skittlinje" og gå utifra.

Men kan jo være andre gode tips også av betydning for deg.

 

Jeg ville lagt meg litt lenger opp på skroget ,enn avstanden fra pyntekanten(snobbelinjen) til fabrikkens avmerkinger er.

 

Uansett nivået på sjøen,synes jeg at det er penest at bunnstofflinjen er parallell med pyntestripen.

Når pyntelinjen og bunnstofflinjen er bare "8-10cm" fra hverandre, kan det lett se rart/skjevt ut om

disse ikke er parallelle.NB linjene skal se parallelle ut fra siden=viktig.Virkeligheten er anderledes :confused:

Derfor,viktig at du IKKE bare måler,la oss si 10cm,ned fra pyntelinjen langs skroget.

Fordi skroget skråner inn forskjellig,særlig akter.Bunnstofflinjen skal jo "se" parallell ut fra siden.

Altså vil utgangspunktet ditt,litt over merket midtskips(kanskje10cm),reellt kanskje være 15cm fra pyntelinjen helt akter.(Måler du bare langs skrogsiden i en fast avstand,vil bunnstofflinjen gå oppover i akter. :nono:

 

For å beregne dette trenger du bare tusj og målebånd.(ikke laser,kran,lampe o.lign) :confused:

 

Stå sideveis langsetter skroget,ved midtskips-merket ditt.Du holder målebåndet loddrett ned fra pyntelinjen(hjørnet av målebåndet inntil skroget i underkant av pyntelinje,og lar målebåndet henge loddrett ned,ikke klem det inntil skrogsiden).

Så tar du tusjen og klemmer den fast med tommelen,90grader på målebåndet,kanskje på 10cm streken(din valgte avstand fra pyntelinjen ned til der du vil ha bunnstoffet=litt over merket midtskips.)

 

Hvor langt tusjen må inn mot skroget justerèr du etterhvert som du beveger deg langs skrogsiden.

Midtskips vil f.eks tusjens tupp være ca ved målebåndet, mens lenger akter vil tusjens tupp flyttes inn mot skroget.(For målebåndet holder du ca loddtett hele tiden.)

Begynn på midten og gå forover/bakover.Slik går du langsetter båten og kan følge med på at du holder

målebåndet ca vertikalt,og tusjen i 90grader på målebåndet(Du ser jo da tusj/målebånd fra siden,først som en slags L, og etterhvert som et kors,da tusjen flyttes innover på målebåndet).

Ikke tegn en strek hele veien,holder med noen prikker 15cm avstand.

 

(Om båten står i veldig forskjellig høyde akter/baug,blir det ikke helt riktig holde/henge målebåndet helt loddrett.Da må du holde målebåndet 90grader på pyntelinjen,pyntelinjen er da din tenkte horisont.Forskjellen vil være minimal,om båten står nogenlunde rett.)

 

Puh...til slutt vil jeg nevne at VC17 kommer jo nå i hvit ,og da synes jo ikke problemet ditt så godt. :yesnod:

(Men ser jo fortere skitten ut da :wink: )

 

Lykke til Hilsen Opus/Anders

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...