nor star 290.. Startet 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2014 (redigert) Hei Har et onan 5 kw generator som følgte båten når jeg kjøpte denne i høst. Dette var defekt og hadde vært ute av drift et par år. Nå har jeg fått skiftet defekt spenningsregulator samt viklet om 230v spolene slik at ting er på stell ( disse var brent) Når jeg starter det opp fikk jeg ikke strøm ut av det? og fikk et tips om å koble på en drill på 230v uttaket å snurre denne for hånd samtidigt som generatoren gikk, da tennte det og ga riktig strøm. Hvis det står i noen timer og jeg skal fyre det opp igjen må jeg til med samme opplegget med drillen, hvorfor er det slik? Hva kan gjøres? Redigert 1.Juni.2014 av nor star 290.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Hei. Det er mulig at du sjølv svarer på noko av problemet, du fortel at 230 volt viklingene i generatoren har brent. Dette kan ha utviklet sopass mykje varme at det er årsaken til at den mister remanensen. Eit forsøk kan vera å starta maskina opp igjen, belaste den godt, gjerne over 80% i eit par timer. Tingen er at jo meir belastning generatoren får, jo sterkare blir magnetiseringa, samtidig ikkje belasta so mykje at du får ny spolebrann. Hvis den so ikkje tar remanens igjen, kjem den aldri til å gjera det. Eg har ein gang vore med på å laga noko "trykk på knappen og hold dentil spenningen kjem" - opplegg til ein generator, men det var ei maskin på omtrent 2000 Kw. Eit slikt opplegg er dog ikkje noko som du gjer sjølv, uten videre. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Hei :) På generatoren din har du felt og ankerviklinger . Ankerviklingene er dei som lager magnetiseringen og er nesten helt sikkert lagt ut på klemmer i koblingsboksen. De er polaritets avhenige ( DC) lag deg to ledninger fra desse terminalene og koble på et 9v batteri og start opp. Jeg tenker du har spenning ut fra generatoren da. Har du ikke seperat ankerviklinger har du permanentmagnetisert generator. Da er jeg litt usikker på hvordan du skal gå frem , men jeg skal sjekke med en generatorguru i firmaet hvor jeg jobber å høre hva han sier. Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
nor star 290.. Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Takker så mye? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 ØHHH Tidlig på morgenen :) før kaffe .. Felt viklingene er magnetiseringskretsen , ankerviklingene lager jo strømm *klaske panne * Må drikke noen kaffekopper til før jeg våkner :P Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
freelander2002 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 litt ned på sien ser du en prinsippskisse http://www.utterpower.com/synchronous-generator-basics-simple-guide-to-rewire-your-head/ Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
nor star 290.. Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Skal prøve å belaste det over tid med ca 4kw last så får vi se om det løser det Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 ØHHH Tidlig på morgenen :) før kaffe .. Felt viklingene er magnetiseringskretsen , ankerviklingene lager jo strømm *klaske panne * Må drikke noen kaffekopper til før jeg våkner :P Eg trur ikkje kaffi hjelper so mykje her. Å bruka feltviklingane til magnetisering, tok mykjegodt slutt då dei lagde elektroniske spenningsregulatorer, ein gong på 70-tallet. Fordelen med å magnetisere ankeret og produsere strømmen i feltet er at der då kan brukes mindre børster, og få mindre slitasje på børstene. At der er permanentmagnet i ein generator har eg ingen tru på, uten at eg kan sei sikkert, men magnetstyrken varierer i takt med belastningen for å holde stabil spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Noe feil med spenning til feltvikling er det tydeligvis. Sjekk om det er en likeretter (likeretter bro), mulig den har røket i forbindelse med det andre som brant. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
nor star 290.. Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Alt elektronikk er byttet. Etter ekspert uttalelser mangler den magnetisme for å få i gang feltet. Så fort jeg hjelper til med feltet virker den. Og den klarer å starte selv når jeg stopper for å starte etterpå. Men står den til neste dag må den ha hjelp igjen?. Siste løsning er å koble på ledning fra innslaget på starter til feltet slik den får ett kikk når den skal i gang. Bør vel sette på ett eller annet slik strømmen bare går en vei Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Alt elektronikk er byttet. Etter ekspert uttalelser mangler den magnetisme for å få i gang feltet. Så fort jeg hjelper til med feltet virker den. Og den klarer å starte selv når jeg stopper for å starte etterpå. Men står den til neste dag må den ha hjelp igjen. Siste løsning er å koble på ledning fra innslaget på starter til feltet slik den får ett kikk når den skal i gang. Bør vel sette på ett eller annet slik strømmen bare går en vei Det er ein mulig løsning, men då skal du vera 110% sikker på kva du gjer, ellers kan mykje gå galt. Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Eg trur ikkje kaffi hjelper so mykje her. Å bruka feltviklingane til magnetisering, tok mykjegodt slutt då dei lagde elektroniske spenningsregulatorer, ein gong på 70-tallet. Fordelen med å magnetisere ankeret og produsere strømmen i feltet er at der då kan brukes mindre børster, og få mindre slitasje på børstene. At der er permanentmagnet i ein generator har eg ingen tru på, uten at eg kan sei sikkert, men magnetstyrken varierer i takt med belastningen for å holde stabil spenning. Vel :) jeg gjorde dette på en Stamford 2000kva generator i forge uke :) AVR var elektronisk . Av og til er det slik at likeretterdiodene ikke klarer eller får til å lage sterkt nokk felt, og da hjelper det med en ekstern spenningskilde. Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Dinamo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Vel :) jeg gjorde dette på en Stamford 2000kva generator i forge uke :) AVR var elektronisk . Av og til er det slik at likeretterdiodene ikke klarer eller får til å lage sterkt nokk felt, og da hjelper det med en ekstern spenningskilde. Jau, det er greit, men då magnetiserte du feltviklingane i magnetiseringsmaskina. Stamford har ein magnetiseringsgenerator bak hovedgeneratoren, i samme hus og på samme aksel, noko som gjer at dei kan lagast børstelause. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Etter å ha studert elskjema og googlet litt viser det seg at tidligere modeller av min generator har en ledning fra startrele med en diode på som er koblet på pluss på terminal som går til feltvikling. Denne er vist som stiplet linje i elskjema, men finnes ikke hos meg. Det som er litt pussig er at det står i manualen at spenningsregulator får hjelp av batteriet til å starte feltet? kan ikke se det er koblet slik hos meg. Noen som kjenner til dette? La merke til koblingen på rele hos mateco har en ledning som ikke finnes hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2014 Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 6.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2014 Problemet er løst?? La ledning fra startrele til + på field med diode i mellom. Startrele har ekstra utgang for dette pga tidligere modeller fikk strøm herfra til field. God sommer?? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Bra det løste seg :) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.September.2022 Link til dette innlegget Svart 10.September.2022 Interessant tråd, spør litt i denne, siden jeg har samme problem her. Generator starter, men stopper umiddelbart, med feilkode som følger på bildet Dermed stopper motor, å får ikke mulighet for å få i gang magnetisering. Jeg har byttet Stator på min. Kan det være samme problem hos meg, at det mangler en ledning? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nor star 290.. Svart 11.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Hvilken generator har du? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 (redigert) Det er en onan 4 kw mdkbh 2007 modell ca Redigert 11.September.2022 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.