Gjermund1 Startet 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2014 Hei! Har en OM636 motor i plastsnekka mi. Lurer på effekten i denne motoren Har skjønt det slik at disse leveres i mange forskjellige effekter basert på hvilke dieselpumpe som er montert. Har foreløpig ikke funnet informasjon om dieselepumpe annet enn at det er Bosch. Men denne har en governor av typen Bosch EP/RSV 250 Fant følgende informasjon om denne på en side om Hanomag. Og der sier det følgende Governor: Model: Bosch EP/RSV 250/110 Ai/A97d Range of Speed: 500-2200 r.p.m Er det noen som vet hvor mange hestekrefter jeg da eventuelt har i min OM636 motor. Se også bilder av dieselpumpe governor vedlagt https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/img_20140526_220304.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/img_20140526_220237.jpg Har forøvrig en delemotor der det er montert en annen type governor/dieselpumpe! Har et dårlig bilde av denne. Er det enkelt å eventuelt bytte over kun governor eller evt hele dieselpumpen fra delemotoren og over i den som sitter i snekka mi. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51353/img_20140516_063624.jpg Selvfølgelig kun dersom det er noe effekt å hente på dette! Selgeren av delemotoren oppga 42 HK på den. Men jeg vet ikke hva effekten er på "min" motor. Gjermund Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Fant typen på dieselpumpa også. PES 4A 50B 410 RS 50 Hjelper det for å finne ut effekt på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Nja, var det ikke 42-43 hester i marinemotoren da, mulig det skiller en ponni eller to mellom modeller ? Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 For å vite Hk på motoren din er det en mulighet å ta med seg dataene på pumpe og regulator (governor på engelsk) og gå til et dieselverksted for å se om de har Hk antallet på sine prøvedata for pumpekombinasjonen. Du har nok ikke fullstendige data på EP/RSV regulatoren. Antagelig skal det stå EP/RSV 250/1100........ ,hvor tallene er min. og max. turtall, som er halve motorturtallet. Det er to hovedtyper av regulatorer fra Bosch til disse pumpene, mekanisk og vacuum regulert. Hvis du har en annen motor med forskjellig regulator vil bytting av disse være en jobb for spesialister. Dessuten er det viktig at regulatoren passer for båtbruk, noe en EP/RSV er helt utmerket til. Denne motoren tror jeg hadde 50HK i bil ,men da med vacuumregulator. I båt er det naturlig å redusere effekten, og derfor kan 42 HK være riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Gjermund1 Svart 3.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2014 Det er supert, da går jeg ut fra at jeg også har 42 HK i min. Skal se om jeg finner noe mer informasjon om regulatoren og om det står noe om max/min turtall på denne. Forresten vet dere hvor jeg kan montere Turtallsgiveren på min regulator/dieselpumpe. Finner ikke tilsvarende plass som det er på delemotoren. Der står det en VDO Jaeger turtallsgiver, samt at jeg har turtelleren til denne. Tenkte å få montert dette i båten da jeg ikke har turteller i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.