bertil68 Startet 2.Juni.2014 Del på Facebook Startet 2.Juni.2014 Noen som kan fortelle meg hva åpningen på ventiler/ eksos ventilene på en vp 290a motor skal være. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Nå spør du veldig generelt, men AQ290A er vel en GM 350 motor med hydrauliske løftere, og ventilene på disse stilles ikke med noen spesiell åpning. Du setter motoren på TDC og justerer halvparten av ventilene (husker ikke akkurat hvilke i farten), og så roterer du motoren en runde og justerer den andre halvparten. Ventilene justeres ved at du slakker av på vippearmen til du kan rotere støtstanga mellom fingrene, så skrur du til akkurat til støtstanga slutter å rotere, og strammer så en halv runde til. Dette forutsetter at du har originalkammen, for det mest riktige resultatet bør ventilene justeres med E-O-I-C metoden, altså hver ventilen stilles når motsatt ventil er på bunn, på den måten er ventilen sentrert på det høye partiet av kammen. EDIT: slo opp i manualen, og fant ventiljustering, der står det hvilken ventiler som skal justeres på hvilket punkt. Redigert 2.Juni.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bertil68 Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Hjertelig takk for svaret Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Det som fungerer fint er metoden med grunninnstilling først som over, deretter starte motoren uten toppdeksler. Så tar du en og en ventil på følgende måte mens motor går: løsne til det begynner såvidt å tikke, dra sakte til så tikkingen opphører, dra til en kvart tørn, vent til motoren stabiliserer seg, dra til en kvart tørn, vent til motoren stabiliserer seg, dra til en kvart tørn, vent til motoren stabiliserer seg. Gjør dette med alle ventilene. Redigert 2.Juni.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Det som fungerer fint er metoden med grunninnstilling først som over, deretter starte motoren uten toppdeksler. Ulempen med den metoden er at det blir olje overalt. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Ulempen med den metoden er at det blir olje overalt. Ikke etter min erfaring - på tomgang pipler det opp der det skal og renner ned. Det renner ikke over kant ved pakningsflate... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Juni.2014 Del på Facebook Svart 3.Juni.2014 Min erfaring er at det spruter som bare faen når vippene går opp og ned, men det er jo bare å prøve og se hvordan det går ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.