Jump to content

Batterilading spørsmål fra fersking.


Cumulus

Recommended Posts

Hei, er fersk seilbåteier og skal lade batteriene for første gang. Batteriene er 2 x 75A med manuell batterivelger (OFF 1, 2, 1+2).

 

Kan jeg koble laderen til det ene batteriet, sette velgeren på 1+2 og således lade begge batteriene i en operasjon ?

 

Eller må begge batteriene frakobles alt av kabler og så lades opp, først det ene og så det andre ?

 

Båten har ikke landstrøm eller fastmontert batterilader, laderen er en vanlig "garasjemodell".

Ladeeffekt er 4Ah. Hvis batteriene er tilnærmet utladet er det korrekt og tenke seg en ladetid på ca. 37 timer (2 x 75A : 4) ?

 

Mvh

Gunnar J

Link to post
Share on other sites

Hei Gunnar J!

 

Gratulerer med seilbåt...., du har mye glede i vente der, gitt!

 

Her er min praktiske erfaring så langt, med lignende problemstillinger.

 

Batteri:

Først - sjekk at det er nok vann/syre på alle celler - opp til max nivå.

Antall timer med en garasjelader er vanskelig å si - kan ha stor betydning hvor gamle og slitt de er o.l.

 

Ville uansett på sikt ha anskaffet meg en aut. lader som kutter ut når batteriene er fulle, uten fare for overlading og "koking" av batteriet - med etterhvert ødelagt batteri som resultat.

 

Etter opplading ta en test på batteriene med syrevektmåler (fulladet ca.1,28) og en hvilespenning etter et døgn ca. 12,5 v - slik jeg har forstått det!

 

Vedr. bryteren så kommer det an på hvor god kontakt og hvor lange kabler det er mellom og mange andre forhold, som f.eks. at jeg selv ikke liker bl.a. å gå fra båten med hovedbryterne på for alle batteribanker, løsningen kan være å lade hver for seg, event. ved behov for raskere opplading kjøpe to av disse aut. vedlikeh.laderne jeg bruker (ca 450,- per stk hos Biltema), eller aller helst en dyrere spesiallader med flere utganger og masse annet optimale tekn ferdigheter, hvis det behovet er til stede!

 

Start med å sjekke tilstanden til batteriene og få ladet de helt opp, men unngå at de begynner å "koke"

 

Lykke til både med batteriene/ladeopplegget og ikke minst med seilingen :sailing:

 

Ship'O'Hoi :seeya:

 

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan risikere å sprenge diodene i dynamoen ved å lade dem mens de står tilkoplet, har jeg hørt. Jeg kopler derfor alltid fra kablene når jeg lader. Hvor stor risikoen er vet jeg ikke, men dynamoer koster jo litt da. Så jeg ville nok enten koplet fra polskoene, eller for enkelhets skyld satt bryteren i "off" posisjon. Tviler uansett på om en 4A lader klarer å lade begge på en gang, så det er nok like godt å ta ett om gangen.

 

Men dette er det helt sikkert andre som har mer peiling på enn meg....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan risikere å sprenge diodene i dynamoen ved å lade dem mens de står tilkoplet, har jeg hørt

 

Hei dere.

Dette kan man ikke si på den måte.

Med en lader som er "normalt" sker ingenting med diodene.

 

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batteri:

Først - sjekk at det er nok vann/syre på alle celler - opp til max nivå.

Antall timer med en garasjelader er vanskelig å si - kan ha stor betydning hvor gamle og slitt de er o.l.

 

Hei

 

Jeg har nettopp lært at du må lade opp batteriet før du fyller etter vann,så det ikke koker over.

 

Faxe

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp lært at du må lade opp batteriet før du fyller etter vann,så det ikke koker over.

 

Faxe

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer nok det. Jeg har gjort denne tabben selv et par ganger. Det blir et forferdelig syresøl.. Virker som om syren utvider seg under opplading. Har du fylt på til normalt nivå før lading så renner det lett over. Om ikke cellene er dekket av syre, fyll på vann til de såvidt er dekket, og etterfyll heller til normalt nivå ETTER lading!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Batteri:

Først - sjekk at det er nok vann/syre på alle celler - opp til max nivå.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener jo ikke at du skal fylle helt opp, det er jo på de fleste min og max strek eller annen markering, MEN det VIKTIGE her er jo å sikre og sjekke at ikke noen plater er tørre p.g.a. for lite syre og at det er forskjellig nivå i cellene.

 

Dessuten, har jeg forstått det slik at man helst under normale forhold skal unngå lading som resulterer i kraftig bobling av syren, altså koking av batteriet. :confused:

 

TROR JEG,.......! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye interessant her... Sett velgeren i 1+2 (begge på en gang) og klin til. Det eneste du kan skade er laderen. Skulle man være så uheldig å knekke en diodebro, de er ikke veldig kostbare om man ikke kjøper dem som "original reservedel". En utmerket måte å knekke elektronikk på er å forveksle pluss og minus.

 

Og--- før du lader, sjekk at det er nok vann på batteriene. Ikke lad batterier der platene ikke er dekket av væske, helst ca 10 mm væske over platene.

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda, og andre strømeksperter!

 

Ja, det var mye interessant her...., jeg lurer videre blant annet på om hvorfor alle vektlegger og skal ha hovedbryter på 12v anlegget ombord, sågar noen som sverger til at det skal av en eller årsak skal være hovedbryter både på minus og plusskabel separat?

 

Det kan vel ikke ha egentlig noen misjon dette da, Hulda - når du bare uten noe forbehold anbefaler kjør ivei med lading og at hele el-anlegget skal være tilkoblet i båten under ladeprossessene? :confused:

 

Er det noe jeg ikke har fått med meg - eller har jeg misforstått hele vitsen med hvorfor vi har hovedbrytere i båtene?

 

Er takknemlig og setter stor pris på alle som måtte "gidde" å svare med facts og erfaringer som berører spørsmålene vedr. nødvendigheten av hovedbryter for et eller flere batterier!

 

Er det kanskje en helt unødvendig installasjon?

Jeg har til stadighet behov for ekstra lading når båten ligger i havna, og da mener du antagelig at det er greit å ligge med full spenning på anlegget hele tiden?

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et av momentene dine, var trolig siktet til meg, ettersom jeg er den eneste jeg har registrert som sverger til hovedbrytere, både på + og - kabel.

 

I mitt tilfelle, blir iallefall korrosjon ( tæring ) en umulighet, ettersom batteriene og laderen ikke er tilkoblet båten under lading. Det var utslagsgivende for meg ( men det blir jævlig mye kabling av den løsningen jeg skisserer.......

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki!

 

Å - var det du det?, jeg får ikke bestandig med meg sånt skjønner du, annet enn at jeg mente den gang jeg så det i en tråd, at det hørtes "ekstra sikkert" ut?

 

Og svaret og begrunnelsen i ditt tilfelle kjøper jeg også som et meget nøkternt og godt råd!

 

Takk!

 

:flag::seeya:

Link to post
Share on other sites

Et av momentene dine, var trolig siktet til meg, ettersom jeg er den eneste jeg har registrert som sverger til hovedbrytere, både på + og - kabel.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har også slikt opplegg: Hovedbryter på minus, samt 0-1-1+2-2 bryter på pluss. Stenger av begge to når jeg går fra båten. Betryggende å vite at alt er frakoplet når jeg ikke er der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...